Pljesak molim
Djeca iz OŠ Marjan udahnula novi život otpadu!
objavljeno: 5. veljače 2014.

U OŠ Marjan u Splitu učiteljica likovne kulture Nevenka Mistrić Gulin sa svojim učenicima otpadu udahnjuje novi život. U tri dijela pokazat ćemo vam kako se u OŠ Marjan otpad pretvara u vrijedna materijal za dječje likovno stvaralaštvo.

KAKO OTPADU UDAHNUTI ŽIVOT, 1. dio: papir

Je li vam se ikada dogodilo da ste tražili neke materijale za rad s djecom u nastavi, pa vam je rečeno da za to nema novca? Ako nije, blago vama, ali će vam se sigurno dogoditi.

Nađen, gotov i već korišten predmet postao je tijekom proteklih stotinu godina primamljivom građom iz koje je nastala umjetnost – od dadaizma do siromašne umjetnosti, od nadrealizma do svih mogućih recidiva nove umjetničke prakse.

Marcel Duchamp već početkom 20. st. stavlja predmet iz svakodnevnog života u kontekst umjetnosti, poznata je njegova „Fontana“ iz 1917. godine, prvi ready-made. Zatim Picasso za „Glavu bika“ iz 1943. godine  koristi odbačeni upravljač i sjedalo bicikla.. Također i pop-art i konceptualni umjetnici istražuju granice primjene otpadnog materijala u umjetnosti.

Prekrasna umjetnost nastala od otpada

Otpad je materija koja u sebi nosi beskrajnu količinu informacija, i to informacija svih vrsta. Posezanjem za određenim predmetom, ili tvari, umjetnik/dijete briše njihov identitet. Utiskivanjem osobnog znaka u izabrani predmet, upotrijebljenoj materiji daje im drugi život. Potrebno je pronaći otpad, odnosno materiju kojoj je istrošena samo funkcionalna vrijednost, ali da i dalje u sebi nosi beskrajnu količinu informacija, i to informacija svih vrsta (boja, oblik, veličina…).

Svakako treba informirati učenike da se mnogi odbačeni predmeti mogu ponovo iskoristiti, na primjer čaše, plastične boce, čepovi, plastične kese, reklamni materijali, role od toaletnog papira, papirnih ručnika, stare knjige, debela alu-folija, kartonska ambalaža, stare tkanine, stiropor, limenke, te otpad iz prirode kao što su šiške i dr. Ti se materijali najprije moraju skupljati, a zatim istraživati kako ih ponovo možemo angažirati u likovne svrhe. Tu ćemo naučiti učenike da razlikuju otpad od smeća.  

Učenike se može poučiti i o novom pojmu kao što je permakultura (Graham Burnett), ali se može istraživati i u mnogim drugim medijima kao što su film, fotografija, glazba, skulptura, dizajn, land-art, street-art i dr.

Uvijek je zajednički cilj da se pokrene razmjena ideja, iskustava i znanja.

 

Autorica: Nevenka Mistrić-Gulin, prof. mentor