Savjeti stručnjaka
DOBROG UČITELJA ČINI VIŠE OD RAZREDNIH VJEŠTINA
Što doista čini dobrog učitelja?
objavljeno: 30. travnja 2018.

Nedavna anketa pokazuje da većina roditelja želi da njihovu djecu poučavaju „kvalificirani učitelji“. To ne iznenađuje, sve dok ne razmislite o tome što riječ „kvalificirani“ zapravo znači.

U neovisnim školama, od kojih su neke prepoznate kao najbolje u svijetu, mi smo slobodni birati vlastite učitelje.

2013. učenici neovisnih škola postigli su 32 posto svih odličnih ocjena na srednjim školama u SAD-u.

Uspjeh neovisnih škola ovisi o kvaliteti i stručnosti učitelja, a ipak neki možda nemaju pedagoške kvalifikacije za poučavanje. Stoga, što čini dobrog učitelja?

Oni imaju 4 karakteristike.

  • PRVO, vole predmet koji predaju i posjeduju veliko znanje o njemu (to dvoje ide zajedno). Prošle godine profesor Rob Coe objavio je svoje istraživanje kvaliteta najboljih učitelja i ovo je bilo prvo na listi.

To je razlog zbog kojeg neke škole zapošljavaju odličnog mladog profesora iz predmeta poput fizike iako on nema pedagoške kvalifikacije za poučavanje. Oni su klasificirani kao „nekvalificirani“, iako posjeduju najvažniju kvalitetu od svih.

Dobro poznavanje materijala koji predajete važno je ne samo zato što morate biti sposobni gradivo učiniti privlačnim učenicima, nego i zato što učitelji koji posjeduju dobro znanje o svojem predmetu znaju lekcije učiniti privlačnijima i zanimljivijima mlađoj djeci. Oni barataju s više supstancije koju mogu učiniti zanimljivom.

  • DRUGO, oni trebaju imati odgovarajuću osobnost. Poučavanje je djelomično gluma, a sposobnost za glumu uvelike pomaže. Povrh svega, učitelji moraju biti sposobni kontrolirati svoj razred, zato što se bez discipline ne može postići ništa vrijedno.

Dakle, to znači da su dobri učitelji oni koje će učenici poštivati – i pomalo ih se bojati ako je potrebno. Oni imaju potpunu kontrolu nad onim što se događa oko njih.

Učenici znaju da će učitelj primijetiti ako se loše ponašaju ili njihov rad nije dovršen ili su ga prepisali od drugog djeteta te da će poduzeti nešto – kazniti učenika ili zahtijevati od njega da napravi novi rad.

Ali, najbolji učitelji nisu prestrogi. Oni su „baršunasta ruka u željeznoj rukavici“. Učenici s vremenom shvaćaju da su učitelji topli i velikodušni, ali s njima nema šale. Disciplina mora biti na prvom mjestu.

Postoje i druge važne crte karaktera. Dobri učitelji rade naporno, ulažu velik trud u pripremanje lekcija i ocjenjivanje učeničkih radova, a odvajaju dodatno vrijeme djeci kojoj je to potrebno.

Oni su sposobni nositi se sa stresom. Strastveni su u odnosu sa školom i učenicima, žele da svi učenici napreduju. Također su vrlo organizirani, zato što prebacivanje u nekoliko sekundi s jednog predmeta na drugi, praćenje pojedinaca, pamćenje dodatnih dužnosti koje su njihova obaveza, vođenje evidencija i baza podataka – zahtijevaju dobru organizaciju.

  • TREĆE, njima su potrebne određene razredne vještine. To je razlog zbog kojeg “nekvalificirani“ učitelji trebaju neki oblik uvježbavanja prije nego počnu raditi, i to tijekom svoje prve godine poučavanja.

Njima je potrebno pokazati kako prezentirati lekciju i pritom imati na umu tempo izlaganja i interes učenika, kako uspješno koristiti digitalne resurse, kako ocijeniti učeničke radove i arhivirati te ocjene, kako napisati izvještaje, kako najbolje poučavati kompleksne pojmove i kako postavljati pitanja učenicima da bi najviše naučili.

  • ČETVRTO, oni moraju puno očekivati od svojih učenika. To je karakteristika svih najboljih učitelja. Oni su odlučni u uvjerenju da će svaki učenik svladati njihov predmet. Taj stav postavlja okvir za sve ostalo što slijedi.

Učenici koji naprave nezadovoljavajući rad moraju ponoviti svoj rad sve dok ne postignu minimalnu očekivanu razinu. Učenike se mora redovito testirati da bi se ustanovilo jesu li razumjeli i naučili lekciju; oni čiji je rad loš bit će ponovno testirani.

Odlični učitelji vjeruju da su trud učenika i kvaliteta poučavanja presudni za to koliko će dijete napredovati u školi, a ne samo djetetova sposobnost. Manje sposobna djeca će također svladati gradivo na kraju.

Dakle, ovo su karakteristike najboljih učitelja. Ako govorimo o postocima, možda 30 posto ovisi o poznavanju predmeta, 30 posto je osobnost, 30 posto razina očekivanja, a 10 posto su razredne vještine. Od svega, samo posljednje treba biti predmet obuke nastavnika.

 ………………

  • Autor članka Barnaby LENON bivši je ravnatelj i predsjednik Vijeća za nezavisno školstvo u Velikoj Britaniji.
  • Izvor: telegraph.co.uk