Školstvo u medijima
Škole pod povećalom
objavljeno: 14. travnja 2014.

Iz Inspektorata za osnovne i srednje škole nizozemskog Ministarstva obrazovanja početkom je mjeseca odaslana obavijest o pokretanju pilot-projekta u kolovozu ove godine, kojim će biti obuhvaćene sve tamošnje osnovne i srednje škole kao i škole za učenike s posebnim potrebama.

Učenje„Vrlo slabe“ i „izvrsne“ škole

Odluku o nastavku i obnovi nadgledanja kvalitete izobrazbe u nizozemskim školama, Inspektorat je donio temeljem procjene da je kvaliteta izobrazbe općenito zadovoljavajuća ali da se ne poboljšava. Upravo je to razlog zbog kojeg će Inspektorat nadzirati ne samo škole u kojima je potrebno poboljšati izobrazbu, nego i one sa zadovoljavajućom kvalitetom izobrazbe ali bez znakova poboljšanja.

Kriteriji nadzora preinačeni su postavši raznovrsnijima. Škole su prije bile razvrstane prema ocjenama „vrlo slabe“, „slabe“ i „temeljne“, da bi odsada bile ocjenjivane kao „zadovoljavajuće“, „dobre“ i „izvrsne“. Sukladno tim ocjenama, osnovne i srednje škole dobivat će ocjenu kvalitete počevši od školske godine 2016./17. Ta će ocjena predstavljati dosegnutu razinu ukupne školske izvedbe, uključujući i moguća poboljšanja u pojedinim područjima školske prakse.

Procjena rizika

Još od 2007. godine Inspektorat poduzima inspekcije temeljene na procjeni rizika, odnosno potencijalnim problemima koji mogu naštetiti izobrazbi. Školama u kojima prethodno nije zabilježen rizik i pokazuju dobre rezultate ne šalje se inspekcijski nadzor, što u konačnici omogućuje Inspektoratu da se posveti ubrzanom poboljšanju kvalitete škola sa slabijim rezultatima, dakle da se usredotoče na one obrazovne ustanove u kojima je otkriven rizik.

Nizozemske su škole vođene s visokom razinom samostalnosti u okviru osnovnih obrazovnih parametara postavljenih od središnje Vlade. Škole su u potpunosti odgovorne za organizaciju nastave i učenja, zaposlenike i nabavu učila. Godišnji proračun dobivaju kao jednokratan „blok-iznos“ i same odlučuju kako će ga utrošiti za kvalitetnu izobrazbu. Pokažu li da znaju poboljšati kvalitetu, Inspektorat im neće dolaziti.

Posebna će se pozornost, naglašeno je, posvećivati školskim odborima, budući da im je u nizozemskim školama, osim vođenja obrazovne ustanove, dodijeljena i uloga tijela koje skrbi o kvaliteti izobrazbe. Ocijene li u Inspektoratu da pojedini školski odbor dobro radi svoj posao, manje će se angažirati u nadzoru te škole i više oslanjati na informacije dostavljene iz školskog odbora.

Ministar za obrazovanje, kulturu i znanost dr. Jet Bussemaker nedavno je uputio pismo parlamentu u kojemu je detaljno obrazložio sve novosti u provedbi školskog inspekcijskog nadzora.