Jučer-danas-sutra
Nastava u vrtu
objavljeno: 18. travnja 2014.

Na poticaj Obrazovnog programa Hrvatskoga radija, ekološke emisije „Slušaj kako zemlja diše“  i njezine urednice, novinarke Lidije Komes, 1995. godine započeo je projekt „Najljepši školski vrtovi  u RH“.. Otada se u uređenju i  ljepoti svojih vrtova natječu učenici osnovnih i srednjih škola cijele Hrvatske, a neki su vrtovi  službeno postali turistička odredišta i posjećuju ih brojni domaći i strani turisti.

VrtNajljepši školski vrtovi u 2014.

I ove godine Hrvatska radiotelevizija i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta pozivaju sve osnovne i srednje škole i srodne odgojno-obrazovne ustanove za djecu i mladež u Hrvatskoj da se jave na natjecanje “Najljepši školski vrtovi u 2014.” Popunjene prijave potrebno je poslati do 15. svibnja 2014. Vrijedne mlade vrtlare daruju i mnogobrojni donatori,  potičući ih da uljepšaju školski okoliš i čuvaju ljepotu hrvatske prirode i njezinu bogatu biološku raznolikost. Osnovni elementi koje bi školski vrt trebao imati obuhvaćaju ukrasno bilje, ljekovito i začinsko bilje, travnjak, vodenu površina za uzgoj vodenoga bilja i životinja ali i povrtnjak, te kompostište i klijalište/rasadnik između ostaloga.

Zdravi vrtovi, zdravi učenici

Prvi se školski vrtovi spominju u Europi još 1811. godine. Danas smo, osobito u SAD-u i Europi, svjedoci bujanja brojnih školskih vrtova kao i obrazovnih programa namijenjenih promicanju uzgoja povrća u školskim vrtovima. Primjerice, Druid City Garden Program ističe da školski vrtovi mogu uspješno promicati zdrave prehrambene navike učenika i njihovih obitelji i istodobno biti „vitalna poveznica“ sa zajednicom. „Školski vrtovi niču posvuda u svijetu i pokret za uključivanje vrtova u obrazovni kurikulum predstavlja važan zaokret u obrazovnoj reformi i društvenoj promjeni“, piše u programu. Smatra se da je taj oblik izvanučioničke  nastave iznimno pogodan za učenike napose one koji pokazuju slabiji uspjeh u tradicionalnoj razrednoj nastavi. Moto je programa: Zdravi vrtovi, zdravi učenici.

Jačanje ekološke pismenosti

Američki OAEC Program školskih vrtova, koji pokriva 225 škola, započet 1997. godine, usmjeren je k jačanju ekološke pismenosti i uključenju školskih vrtova u obrazovne kurikulume. Temeljem petodnevne OAEC-ove obuke o održavanju školskih vrtova i primjeni programa ekološke pismenosti, dosad je obučeno 650 učitelja koji svoje znanje prenose na 75 tisuća učenika diljem SAD-a.

Stručnjaci napominju da školski vrtovi potiču djetetov intelektualni, emocionalni i društveni angažman sa stvarima koje moraju biti izmjerene, izbrojene, izvagane, razvrstane, planirane i o kojima valja skrbiti. Rad u vrtu razvija kod djeteta brigu za druga živa bića, svijest o okolišu, radost obitavanja u prirodi, samovrednovanje, praktične vještine vođe, fizičku aktivnost, uporabu svih osjetila, što je dovoljno da bi se uvidjela važnost postojanja školskog vrta za razvoj učenika.