Zanimljivosti
OŠ MARČANA
Orhideje u objektivu malih likovnjaka
objavljeno: 7. ožujka 2016.

U školi postoji nekoliko izvannastavnih aktivnosti: Glazbeno- literarna, plesna,  recitatorska, dizajnerska, dramska grupa, Čakavčići…

Voditeljica sam likovno-kreativne grupe u koju su uključeni učenici nižih i viših razreda. U mnoštvu aktivnosti kojima se bavimo istaknula bih iznimno zanimanje učenika za oblikovanje gline. Radom s glinom učenici razvijaju različite motoričke sposobnosti, u njih se razvija zapažanje, vizualno pamćenje, mašta, mišljenje i emocije.

Izrađujemo različite predmete (vaze, svijećnjake, bunare ili šterne, nakit, satove…), oblikovali smo maske, izrađivali ribe i cvjetove. Neke smo radove prodavali, a nekim smo radovima ukrasili školske zidove.

Početkom nove školske godine željeli smo proširiti zanimanje djece za nove načine likovnog izražavanja. Učenici predlagali što bismo novo mogli smisliti u likovno-kreativnoj grupi. Jedna je učenica predložila da naučimo osnove fotografiranja, a meni i ostaloj djeci ta se ideja izrazito dopala te smo je jednoglasno prihvatili. Budući da nismo imali dovoljno znanja u tom području, potražila sam pomoć mjesnog fotografa amatera Milana BIČIĆA.

Bičić nam je sa zadovoljstvom tijekom nekoliko sati objasnio osnove fotografije i fotografiranja. Učenici su na teoretskom dijelu poduke naučili mnogo toga: razliku između digitalne i analogne fotografije, upoznali su se s fotografijama i izgledom fotoaparata, saznali da postoje programi za obradu fotografija, naučili dijelove fotoaparata te pravilno rukovanje njime, upoznali su glavne parametre koji utječu na kvalitetu i željeni rezultat fotografije te dobili mnoštvo praktičnih savjeta.

Nakon stečenog teoretskog znanja učenici su jedva dočekali početak fotografiranja. Odlučili smo fotografirati krajolik oko Marčane.

Iako nisu svi zainteresirani učenici imali kvalitetne fotoaparate, međusobno su ih posuđivali, kao i objektive. Fotografirali smo prirodu, zanimljivosti u prirodi, učili o kompoziciji slike, zabavljali se, smijali…

Fotografija je bilo sve više, pa smo ih željeli pokazati ostalim učenicima. U dogovoru s ravnateljicom prof. Nensi KALUĐEROVIĆ odabrali smo vlastiti kutak, odnosno školski zid. Zid je trebao izgledati zanimljivo i kreativno pa su ga učenici oblijepili starim novinama i premazali ljepilom za drvo. Nanijeli su nekoliko slojeva starih novina i ljepila te pustili da se osuši, a nakon sušenja neravnomjerno su ga premazali bijelom bojom za unutarnje prostore te na nj zalijepili fotografije.

Za svojih smo tjednih šetnji šumom naišli i na orhideje. Nismo znali da u našem kraju postoji toliko različitih vrsta orhideja iako su one druga najveća porodica među cvjetnicama. Orhideje ili kaćuni zelene su trajnice s korjenastim gomoljem. Procjenjuje se da u Hrvatskoj postoje 172 vrste orhideja.

Nove spoznaje o orhidejama potaknule su nas na nova istraživanja i fotografiranja što većeg broja različitih vrsta te lijepe biljke.

Učenici su i vikendom odlazili u šetnje s roditeljima samo kako bi fotografirali nove vrste orhideja, pa smo tako skupili mnogo fotografija što nas je potaknulo da saznamo imena snimljenih vrsta te odredimo i zabilježimo njihova staništa. Saznali smo da na našem području postoji 20-ak različitih vrsta orhideja koje se ne smiju brati. Potkraj prošle godine odlučili smo izraditi kalendar s fotografijama orhideja iz našega kraja. Kriterij za odabir orhideja koje bi krasile naš kalendar bila je kvaliteta fotografija i raznolikost vrsta.

U izradi kalendara (oblikovanju stranica) pomogao nam je i tajnik škole Sandro Bačac. Kalendare smo prodavali na božićnoj priredbi.

U šetnjama prirodom oko našeg mjesta rodila se ideja o školskome višegodišnjem projektu koji smo nazvali Šuma te o Klubu istraživača Marčana.

Šetajući prirodom, učenici su naučili međusobno surađivati i otkrivati zanimljivosti o svojem zavičaju.

Upoznajući se s tajnama fotografije, svi smo bili iznenađeni time koliko nam zadovoljstva i uzbuđenja pruža nova aktivnost. Sretni smo što smo toliko naučili i svjesni toga da o fotografiji moramo još mnogo učiti. Ali od svega toga važnije je iskustvo koje su djeca stekla fotografirajući sama te spoznaja da uz svoje fotografije vežu proživljene anegdote, priče.

Iako to nisu vrhunska fotografska ostvarenja ona imaju za djecu posebnu vrijednost. Vjerujem da će i sutra, kad budu odrasli ljudi, s jednakim žarom zaviriti u stare školske albume i sjetiti se pokoje priče iz marčanskih šuma okruženih prekrasnim orhidejama.

…………..

Jasmina DŽELADINOV MILOŠEVIĆ, učiteljica je razredne nastave i županijska voditeljica u OŠ Marčana.

Voditeljica je likovno-kreativne grupe i rado s učenicima sudjeluje na likovnim natječajima.