Zanimljivosti
Učitelj – najstresnije zanimanje
objavljeno: 22. travnja 2014.

U Hrvatskoj još uvijek ne postoji nijedna karitativna organizacija ili mreža koja bi podupirala učitelje u obavljanju njihova odgovornog posla. Velika se Britanija pak može pohvaliti karitativnom mrežom za potporu učiteljima The Teacher Support Network (TSN). Ta im mreža osobito pomaže da lakše prebrode snažne psihičke i emocionalne pritiske. TSN pruža stalnu, 24-satnu telefonsku i internetsku pomoć svim učiteljima bez obzira na njihov staž, položaj i školu u kojoj predaju te neovisno o tome jesu li članovi nekog od učiteljskih sindikata.

NastavnicaDuga tradicija potpore učiteljima

Različiti organizirani oblici aktivne pomoći učiteljima u Velikoj Britaniji sežu još u viktorijansko doba kada se dobrotvornim djelatnostima namijenjenim boljitku učitelja i njihovih obitelji pokušalo„jačati duh samopomoći i uspješnosti prkoseći dobu bolesti i nesreće”. Godine 1898. počela je djelovati Učiteljska dobrotvorna zaklada (TBF).

Već 1927. godine učitelji su se TBF-u žalili na vlastite zdravstvene probleme, primjerice, na živčani slom, psihofizičku iscrpljenost i razne bolesti, uključujući i neizlječive. Od 1970-ih sve je više učitelja tražilo pomoć od te zaklade zbog stresa, preopterećenosti i pritiska. Istodobno s promjenom naziva zaklade u TSN 2001. godine počelo je i savjetovanje učitelja 24 sata na dan.

Lani je primljeno 11 295 poziva učitelja za pomoć i razdijeljeno 180 tisuća funta pomoći.

Razoran učinak stresa

Prošlog je tjedna TSN objavio rezultate ankete provedene među 2000 odraslih ispitanika, među kojima je bilo 1500 roditelja, o percepciji učiteljskog zvanja u javnosti. Čak je 71 posto anketiranih  uvjereno da su škole stresna mjesta za rad, a 53 posto smatra da su učitelji pod većim stresom nego ljudi u drugim zanimanjima. Anketa je nastavak istraživanja Udruge učitelja i predavača (ATL) prema kojem je 55 posto ispitanih učitelja izjavilo da pritisci na poslu imaju razoran učinak na njihovo mentalno zdravlje. Najčešće su posljedice stresa iscrpljenost, nesanica, anksioznost i glavobolja. Jedan od troje ispitanika žalio se na gubitak teka.

Mary Bousted, predsjedateljica ATL-a, izjavljuje da su učitelji manje plaćeni za prekovremeni rad od ljudi u bilo kojem drugom zanimanju, da su izloženi sustavnim pritiscima radi ispunjavanja postavljenih ciljeva te da su podvrgnuti prekomjernu inspekcijskom nadzoru i stalnim usklađivanjima s kurikulumom što  nedvojbeno loše utječe na njihovo zdravlje.

Stoga je mreža za profesionalnu potporu i boljitak, poput TSN-a, iznimno važna.