Jučer-danas-sutra
PERSONALIZIRANO UČENJE NE SVODI SE NA TEHNOLOGIJU
Učenicima dajte alate za donošenje odluka kako bi oblikovali svoje iskustvo učenja
objavljeno: 7. svibnja 2018.

… tipični pristup uparivanja učenika s individualiziranim sadržajem u najmanju je ruku reduktivan.

Mjerljivo i održivo personalizirano učenje umjesto toga bi trebalo maksimizirati moć i potencijal pojedinaca te ojačati interpersonalne odnose. Personalizirano učenje koje se oslanja na tehnologiju to jednostavno ne može postići.

Personalizirano učenje ne podrazumijeva nužno veliko ulaganje u skupu opremu ili aplikacije za svako dijete u razredu, međutim ono zahtijeva ulaganje u ljude i izgradnju njihovih odnosa.

Ovo ulaganje može biti minimalno, poput nekoliko jednostavnih promjena u načinu razmišljanja i u praksi, promjena koje naglasak premještaju s personalizacije za učenike na personalizaciju uz njih.

Najbolji je dio to što već možda radite neke od ovih stvari, stoga je ključno imenovati ih da biste ih mogli kontinuirano poboljšavati.

■  POUČAVAJTE DRUŠTVENE I EMOCIONALNE VJEŠTINE DA BISTE POTAKNULI AUTONOMIJU ■ 

Kultura je najvažnija u personaliziranoj učionici, zbog toga je iznimno važno da učitelji ulažu u ljude koji izgrađuju razrednu kulturu – učenike. Vrlo je česta pogrešna pretpostavka da personalizirano učenje kontroliraju samo učitelji ili određena digitalna platforma. Prema mom iskustvu, personalizacija je održivija ako učenici igraju ulogu u oblikovanju vlastitih iskustava.

Proaktivnim poučavanjem društvenih i emocionalnih vještina poučavamo učenike kako donositi odgovorne odluke i kako autonomno oblikovati svoje iskustvo učenja. Ovo autonomno donošenje odluka omogućuje im da igraju važnu ulogu u personaliziranju vlastitog učenja.

Da bih to postigao, ja školsku godinu počinjem poučavanjem emocionalne svjesnosti i regulacije koristeći se „Zonama regulacije” autorice Leah Kuypers, što mi daje okvir za kultiviranje samoregulacije i emocionalne kontrole na koji se referiram tijekom školskog dana. Izvorno osmišljen za učenike s autizmom, ovaj okvir pomaže učenicima da budu svjesni svojih emocija i impulsa te da ih mogu samostalno kontrolirati.

Pri osmišljavanju jednostavnih zadataka poput skupljanja materijala ili samostalnog rada na novim zadatcima upotrebljavam interaktivno oblikovanje „Responsive Classroom”  – široko prihvaćenu praksu kojoj je svrha ne samo pokazati učenicima kako da obavljaju određene zadatke, već im i pomoći razumjeti zašto su takve vještine važne. Učitelj oblikuje prvi, objašnjavajući svaki od koraka usput. Zatim nekoliko učenika osmišljava zadatak, a nakon toga ga cijeli razred zajedno izvodi. Interaktivno oblikovanje završava osvrtom na učeničku demonstraciju zadatka kroz suosjećajno preusmjeravanje, kada je to potrebno.

Osmišljavanjem zadataka te izgradnjom društvenih i emocionalnih kompetencija učenike pripremamo za kasnije izazove, kad će morati sami donositi odluke.

■  OSMISLITE KURIKULUM USKLAĐEN SA STANDARDIMA KOJI UČENICIMA OMOGUĆUJE IZBOR  ■ 

Često smatramo da postoji linearan odnos između izbora i slobode, ali moguće je biti paraliziran izborom. Radikalni oblici personaliziranih modela učenja pružaju previše izbora, što ideju kurikuluma osmišljenog u skladu sa standardiziranim ishodima čini nepoželjnom.

Čak bi i John Dewey, otac progresivnog obrazovanja, bio protiv oblika personaliziranog učenja u kojem djeca donose sve odluke. U knjizi „Iskustvo i obrazovanje” Dewey kaže da je životno iskustvo odrasle osobe ono što ju vodi pri donošenju odluka o tome koja su iskustva „obrazovna” i vrijedna učeničkog vremena u učionici.

Upotreba jasnih ciljeva učenja (ili standarda) može nam pomoći izgraditi ovu obrazovnu strukturu, a u isto vrijeme stvoriti prostor u kojem učenici mogu donekle autonomno oblikovati kurikulum.

Osmišljavanje kurikuluma utemeljenog na standardima postavlja „fleksibilni okvir”. Možete o tome razmišljati kao o nekoj vrsti žičanog okvira koji bi umjetnik mogao upotrijebiti da izgradi glinenu skulpturu. Žica je čvrsta, ali fleksibilna, što omogućuje izbor i kreativnost.

Kurikulum funkcionira na sličan način. Recimo npr. da želite istražiti perimetar i područje sa svojim učenicima, što su ključne vještine za učenike viših razreda osnovne škole. Nakon izgradnje snažnog okvira koji je učvršćen jasnim i mjerljivim parametrima uspjeha, možete osmisliti niz aktivnosti za učenje koje će učenicima pomoći istražiti ove koncepte i izgraditi znanje oko njih na niz načina: učenici mogu igrati matematičke igre, rješavati otvorene zadatke ili čak izgraditi Lego strukture s raznim područjima i perimetrima.

Jasno definirani standardi izgrađuju okvir koji osigurava da učenici uče ono što moraju naučiti – aktivnosti su medij kojim će svako dijete personalizirati učenje kroz autonomno donošenje odluka. 

■  POSTAVITE TEMELJE ZA VREDNOVANJE I DOBIVANJE POVRATNIH INFORMACIJA  ■ 

Kada su učenici spremni za autonomiju kroz eksplicitno društveno i emocionalno učenje te strukturirani, a ipak fleksibilni kurikulum, ne treba im tako često pomoć učitelja, što pak njima omogućuje da provode vrijeme radeći ono što je zaista važno – u interakciji s djecom. Kad moji učenici vježbaju svoju autonomiju, ja se mogu kretati učionicom, pomagati po potrebi, davati povratne informacije te čak ako je potrebno podijeliti učenike u male skupine.

Međutim, kad se koristimo tehnologijom da bi personalizirali učenje u korist učenika, ona često djeluje kao zaštitni posrednik između učitelja i učenika. Nagriza odnose, dodaje složenost provođenju zadataka te čak može odgoditi povratne informacije.

Povratne informacije životna su sila personaliziranog učenja i imaju mnogo više suptilnih nijansi nego što se to može prenijeti personaliziranom tehnologijom za učenje. Dakako, napredna tehnologija može vrednovati umjesto nas, možda čak i sama pružiti povratne informacije. Međutim, moramo zapamtiti da se uči razgovorom definiranim interpersonalnim interakcijama. Bolje ćemo utrošiti naše vrijeme ako ga provedemo pružajući smislene povratne informacije i radeći s učenicima kako bismo učenje učinili osobnijim.

Moramo prestati personalizirati učenje u ime naših učenika.

Udruživanjem s njima i izgradnjom autonomije počinjemo dijeliti odgovornost za to što učenje činimo osobnim. Sve to personalizirano učenje čini mjerljivim, održivim i korisnim u obogaćivanju odnosa između ljudi, što je naposljetku ipak najosobniji način učenja.

……………………..

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org