Školstvo u medijima
ŠEST NAČINA NA KOJE MOŽETE POBOLJŠATI DJEČJI RUKOPIS
Rukopis je ključan za učenje, stoga ga trebamo više cijeniti u školama
objavljeno: 9. svibnja 2018.

Djeca trebaju postići automatizam u pisanju slova. To podrazumijeva sposobnost za pisanjem i stvaranjem slova bez da moramo razmišljati o samom činu – umjesto toga možemo posvetiti kognitivnu pažnju sadržaju koji pišemo.

Ako djeca ne pišu slova automatski, to može smetati njihovoj sposobnosti da sastavljaju pisani tekst, što će utjecati na njihovo svladavanje gradiva. Sposobnost automatske proizvodnje slova pomaže djeci da pišu ono što je važno i potrebno. To je mnogo važnije od urednosti.

  POBOLJŠAVANJE RUKOPISA  

Rukopis također pomaže u nekim aspektima učenja na način na koji tipkanje to ne može. Pisanje slova rukom pomaže mladim učenicima da razviju fonološku svjesnost i vještine. Za stariju djecu, čin pisanja bilježaka rukom pomaže fiksirati ideje u njihovim umovima, a studije također potvrđuju bolje pamćenje informacija kad su pisane rukom, umjesto tipkane.

Dok pišemo rukom, odabiremo ključne informacije i procesuiramo ih. Tipkanje olakšava doslovno bilježenje izvornika, ali bez prerade informacija. Unatoč tome, istraživanje koje su prošle godine provele organizacije Berol i Paper Mate u sklopu kampanje „Napiši svoju budućnost” pokazalo je da trećina učitelja (31 posto) provodi manje od 30 minuta poučavajući rukopis svakog tjedna. Ključno je da iskoristimo ovo vrijeme i pobrinemo se da djeca rade ispravne kretnje pri pisanu slova. Stoga, što možemo napraviti da bismo poboljšali dječji rukopis?

 1. Počnite s imenom

Započnite pisanje slovima koja su najvažnija: ona koja čine djetetovo ime. Razredni su učitelji otkrili da djeca vole kopirati, ukrašavati i imenovati slova na plastificiranim karticama s imenima učenika.

2. Vježbajte precrtavanje slova

Važno je ispravno precrtavanje slova, a ne samo lijepi rukopis. Djeca postaju bolja u pisanju slova vježbanjem precrtavanja slova: velika slova na zidovima; mala slova u pijesku, želeu, pjeni za kupanje i na papiru. Slova u obliku raznih boja i nasumični uzorci slova također su odlični za vježbu. Vježbajte izgovaranje imena slova s kretanjem slova da biste izgradili tu povezanost. Promatrajte kako djeca pišu i provjeravajte njihove kretnje pri pisanju slova, a ne njihovu urednost. Isto vrijedi i za spojeve između slova. Ako djeca nauče ispravne pokrete za osnovne spojeve, ona će ih učinkovito upotrebljavati.

3. Ubacite pisanje rukom u svakodnevne aktivnosti

Svaka tema može biti prikladna za vježbanje rukopisa. Ubacite vježbe za pisanje rukom u svakodnevni raspored za početnike, ali i za one iskusnije. Npr. zatražite od mlađih učenika da se potpišu u dnevnik umjesto da ih prozivate svako jutro. Učenici također mogu vježbati ispunjavanje kratkih formulara o naručivanju u restoranu ili ispunjavanje formulara u dućanima. Za starije učenike, uvedite redovito vrijeme za vježbanje rukopisa i mijenjajte sadržaj.

4. Vježbajte rukopis u kratkim i čestim razdobljima

Za one iskusnije, pet minuta vježbanja rukopisa dnevno bolje je od jednoga 25-minutnog tretmana tjedno. Pokažite formiranje slova i spojeva, ali nemojte provesti vrijeme za učenje rukopisa na „kopiranje” linija u slovima. Pomoći kockice na kojoj su ispisana slova osmislite nasumične nizove slova za vježbanje. Ova aktivnost zaista poboljšava rukopis. Također možete učenicima reći da napišu što više puta svaku kombinaciju slova u 20 sekundi – to može biti zabavan način za razvijanje automatizma.

5. Igrajte se osjetilima i dajte učenicima vizualna pomagala

Različitim vježbama pomozite učenicima razviti motoričke vještine formacije slova. Pokušajte potaknuti djecu da pišu slova zatvorenih očiju. Možete ih potaknuti da vježbaju na različitim površinama, poput pisanja kredom na igralištu ili štapom u blatu. Također možete potaknuti vizualnu svjesnost i prostorno prepoznavanje koje je potrebno za rukopis tako da učenicima omogućite različite vrste, boje, teksture i oblike papira.

6. Nagradite svaki rukopis

Djeca trebaju izgraditi samopouzdanje u svoje sposobnosti, pa tako i pisanja; pobrinite se da ga njegujete vrlo rano pozitivnim povratnim informacijama i nagradama. Potaknite pisanje kod najmlađih, koji žele saznati kakav je osjećaj držati olovku, kemijsku, kredu ili bojicu. Izložite vrijedne radove na zidu učionice. Reagirajte na sadržaj onoga što djeca pišu kako biste poslali poruku da je pisanje važno. Izgradite pozitivne osjećaje kad je u pitanju pisanje i želja za pisanjem te naučite djecu kako kontrolirati olovku (kredu, kemijsku ili kist).

……………………..

NAPOMENA

  • TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Autorica teksta – dr. Jane MEDWELL vodeća je akademičarka u području rukopisa i pismenosti te direktorica postdiplomskoga istraživačkog centra pri Sveučilištu Nottingham. 
  • Izvor: tes.com