STROJARSKO BRODOGRAĐEVNA ŠKOLA ZA INDUSTRIJSKA I OBRTNIČKA ZANIMANJA U RIJECI

Borba za svakog učenika i za opstojnost škole

četvrtak, 17. svibnja 2018.

Škola je uvijek bila cijenjena i na glasu, jer je obrazovala kadrove za cijelu riječku brodogradnju, za drvnu struku, a danas nažalost u prvom razredu imaju jednoga jedinoga upisanog učenika u programu za brodske mehaničare

Borba za svakog učenika i za opstojnost škole

Strojarsko brodograđevna škola za industrijska i obrtnička zanimanja u Rijeci obilježila je polovicom ožujka 70 godina svoga postojanja. Osnovana je nedugo nakon Drugoga svjetskog rata kao Vojno-industrijska škola pri Poduzeću „3. maj”. U početku je Škola bila internatskog tipa i pod vojnom upravom pa su učenici pitomci učili i stanovali u njoj, a poslije završenog školovanja bili su obvezatni u brodogradilištu raditi najmanje pet godina. Budući da se brodogradilište ubrzano razvijalo, rastao je i broj učenika. Tijekom godina djelovala je u okviru Tehničkoga školskog centra koji je 1978. integriran u Centar usmjerenog obrazovanja industrijsko-tehničkih kadrova koji su činili Tehnički školski centar i Metalno-saobraćajni školski centar.

Ravnateljica Evica KOZERA

..................

– Prije 35 godina škola je bila dio Tehničkoga školskog centra koji je imao oko 2700 učenika s više od 160 nastavnika, ali se 1992. godine podijelio na tri škole. Kad su počeli problemi u brodogradnji, a kriza i recesija uzeli maha u još nekim djelatnostima, osjetilo se to i u školi kojoj sva ta događanja nisu išla na ruku i broj učenika počeo se smanjivati. Od nekadašnjih šestotinjak učenika škola se unatoč prilično atraktivnim zanimanjima za koja obrazuje s vremenom svela na jedva 54, koliko ih ima danas, a taj drastičan pad broja učenika najveći je u posljednjih pet godina – rekla nam je ravnateljica Evica KOZERA.

Škola je uvijek bila cijenjena i na glasu, jer je obrazovala kadrove za cijelu riječku brodogradnju, za drvnu struku, a danas nažalost u prvom razredu imaju jednoga jedinoga upisanog učenika u programu za brodske mehaničare.

  • RIJETKI ŽELE U DEFICITARNA ZANIMANJA

– Obrazujemo učenike u trogodišnjim zanimanjima po jedinstvenom modelu obrazovanja u kojemu ima 900 sati prakse godišnje. Obrazujemo instalatere grijanja i klimatizacije, vodoinstalatere, brodske mehaničare i stolare i sve su to deficitarna zanimanja, a mi ipak nemamo kandidata za upis. Učenika je doista malo i svake nam godine broj učenika pada iako su njihova zanimanja tražena na tržištu rada, ti mladi ljudi dobiju posao odmah nakon završetka školovanja, a mnogi dobivaju i stipendije od budućih poslodavaca i svejedno je malo zainteresiranih za upis. Mnogi ne znaju da je Drvna industrija Klana naš poslovni partner, da oni stipendiraju i zapošljavaju naše stolare. A velika je stvar u današnje vrijeme kad vas čeka sigurno radno mjesto. I unatoč svemu, mladi sve manje odabiru ova obrtnička zanimanja – kaže ravnateljica Kozera.

Nepovoljno je vjerojatno na sve to utjecalo i ukidanje bodovnog praga pri upisu u srednje škole, ali, kako kaže ravnateljica Kozera: „Mi ne smijemo obrtništvo razvijati na tome hoće li za upis trebati bodovni prag ili ne, nego moramo razvijati svijest mladih o tome što znači biti obrtnik, kako se i nakon trogodišnje škole može živjeti od svoga rada, otvoriti obrt i baviti se poslom koji je cijenjen i tražen. Osim toga, naši završeni instalateri grijanja i klimatizacije mogu nastaviti i četvrtu godinu u tehničkoj školi, položiti razlikovne ispite i imati dva zanimanja koja im otvaraju mogućnost i za zapošljavanje, ali i za nastavak obrazovanja na fakultetu.”

Sadašnja ravnateljica tridesetak je godina zaposlenica škole i kaže kako se uvijek borila za strukovna zanimanja, prije kao nastavnica i kao odgojiteljica, a sada, na novome putu, i kao ravnateljica:

– Na jednom od seminara za ravnatelje postavljeno nam je pitanje: 'Što vam je bio cilj kad ste se prijavljivali za ovo radno mjesto i kako vidite školu u svom mandatu?' Shvatila sam odmah, kao dugogodišnja nastavnica, da želim stvoriti i održati dobru školu. Mala smo škola, koja se bori za vlastiti opstanak, ali isto tako i za opstanak naših deficitarnih strukovnih zanimanja instalatere grijanja i klimatizacije, vodoinstalatere, brodske mehaničare i stolare... Dakle, želimo osnažiti navedene programe, ali i promišljati dublje i zajedno s tržištem rada, ostvariti daljnja poboljšanja u razvoju obrtništva i poduzetništva.

  • NOVI KURIKULUM ZA DRVODJELJSKU STRUKU

U tom su smjeru u ovih nekoliko mjeseci išla promišljanja svih zaposlenika te su zajedničkim naporom uspjeli ishodovati rješenje za novi kurikulum za sljedeću školsku, a to je drvodjeljski tehničar dizajner.

– To je novi kurikulum napravljen prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, bio je u eksperimentalnoj provedbi i od jesenas je odobren za redovito izvođenje u strukovnim školama. Naša Primorsko-goranska županija kao i Upravni odjel za odgoj i obrazovanje dali su nam podršku u otvaranju ovoga novoga četverogodišnjeg programa te ćemo zajedničkim nastojanjima postaviti temelj razvoja dizajniranja namještaja kao i njegove izrade novim CNC-tehnologijama. Za to kao škola imamo sve uvjete, a od toga će koristi imati naša županija i susjedne dvije, jer to je program koji sada nema nijedna škola u Primorsko-goranskoj, Istarskoj i Ličko-senjskoj županiji, a zanimanje drvodjeljski tehničar dizajner iznimno je traženo pa već sada obrtnici i Drvna industrija Klana nude učenicima stipendije i osigurana radna mjesta. Znajući kako su Gorski kotar i Lika, koji gravitiraju Školi, šumovita područja, okrenuli smo se tamošnjem stanovništvu sa zanimanjima koja im nude zapošljavanje i opstanak u rodnom kraju. Moram napomenuti da nećemo samo olako prijeći preko zanimanja stolar, nego ćemo ga nastojati vratiti i povećati broj upisanih učenika, kako u tom zanimanju, tako i u zanimanjima instalater grijanja i klimatizacije, vodoinstalater, brodski mehaničar, koja su deficitarna i vrlo tražena na tržištu rada. Također smo otvoreni za potrebe društva za trenutačno ugašenim zanimanjima za koja smo verificirani. Radi se o zanimanjima za koja nema interesa učenika – bravar, tapetar, plinoinstalater, limar, instalater kućnih instalacija i drugo zanimanja – dodaje ravnateljica Kozera.

Da bi pridobili kandidate za upis, u proteklih je pola godine obišla desetak osnovnih škola u kojima je predstavila programe škole i još će ih barem toliko obići, ne samo u Primorsko-goranskoj županiji nego i diljem Hrvatske:

– Na takvoj bi promociji zajednički trebali raditi obrtničke komore, poslodavci i škole, jer se jedino tako nešto može napraviti organizirano i planski u smislu profesionalne orijentacije i usmjeravanja učenika prema deficitarnim zanimanjima. U školi u drvodjeljskom smjeru imamo centar novih tehnologija i sve kvalitetne pretpostavke da mladi izuče stolarski zanat, ali i da se od ove jeseni obrazuju za drvodjeljskog tehničara dizajnera te im pokažemo i naučimo ih raditi na računalno vođenim strojevima za obradu drva.

  • RADIONICE NA PONOS ŠKOLE

A da je škola dobro opremljena svjedoči nam i knjižničarka dr. sc. Karmen DELAČ-PETKOVIĆ, koja ističe da su školske radionice tijekom desetljeća promijenile tri lokacije u gradu, a danas su radionice za strojarstvo u samoj školskoj zgradi, dok su radionice za drvnu struku zadržane na nekadašnjoj lokaciji zbog težine strojeva i komplicirane demontaže. Škola se ponosi svojim suvremenim radionicama, osobito onima za drvnu struku opremljenima najsuvremenijim računalno upravljanim strojevima za obradu drva, ali jednako tako i dobro opremljenom školskom knjižnicom s oko 8400 knjiga, što za ovako malu školu nije zanemariv podatak.

dr. sc. Karmen DELAČ-PETKOVIĆ

..................

– Škola je dobro opremljena, a dio opreme ostavili smo u staroj školskoj zgradi u koju je uselila Medicinska škola. Iako smo na novoj lokaciji, sad nam je teže, jer smo u njoj s još dvije škole u istoj zgradi – Strojarskom i Prometnom. Osim brojnih projekata koje škola već tradicionalno realizira svake školske godine, sa svrhom kvalitetnog organiziranja slobodnog vremena učenika, od sljedeće će školske godine u školi zaživjeti i učenička zadruga u čijim će sekcijama učenici sigurno naći zanimljive sadržaje. Prvi su koraci za njezino osnivanje uspješno odrađeni. Škola namjerava i nadalje organizirati prijateljska druženja s osnovnim i srednjim školama iz svog okruženja te poticati učenike da se uključe u humanitarne akcije u kojima se već dugo ističu pa ću spomenuti posjete Caritasu i dječjim domovima, volontiranje u socijalnoj samoposluzi, prikupljanje hrane i odjeće za potrebitu djecu – ističe Karmen Delač-Petković.

  • STVORITI DOBRU ŠKOLU

Ako je prvi ravnateljičin cilj bio stvoriti dobru školu, onda se drugi logično nadovezuje na njega, a to je ustrajno nastojanje na razvoju strukovnih zanimanja, stvaranje takve škole u kojoj će se učenici osjećati ugodno i u koju neće samo dolaziti učiti.

– Na tome moramo svi zajedno puno raditi i već radimo. Želimo učenicima omogućiti dobro naukovanje, ali i stvoriti školu gdje će oni pokazivati svoje interese i želje. Želimo školu koja će i učenicima i zaposlenicima nuditi ugodno i prijateljsko okruženje. Škola se ponosi i svojim nastavnicima. Polovicu nastavničkog vijeća čine mladi, inovativni profesori koji lako uspostavljaju kontakt s učenicima. Međutim, svi profesori ulažu dodatni napor kako bi učenike naučili i učiti i rješavati životne poteškoće, jer nam je svima konačni cilj odgojiti i obrazovati učenike ne samo da budu stručnjaci već i dobri i sretni ljudi. Sve to možemo samo zajedno, slušajući jedne druge i poštujući se međusobno, bez obzira na to radi li se o učeniku, nastavniku, stručnom suradniku ili nekom drugom zaposleniku.

Koliko je važno da nabavljamo različita sredstva koja pomažu učenju, od onih jednostavnih do složenih, od čekića do CNC-tehnologije, jednako je toliko važna tolerancija među učenicima i nastavnicima te uzajamno pomaganje. Na dobrom smo putu i ponosna sam na učenike i nastavnike koji su prvi put sudjelovali u projektu Erasmus+ First experience, u kojem je 12 učenika naše škole provelo 15 dana na praktičnoj nastavi u Frankfurtu, tamo su radili i učili na dostojan način predstavljali školu. Stekli su nova iskustva koja će im sigurno trebati u njihovu radu. I dalje ćemo raditi na sličnim projektima i promovirati školu na takav, zanimljiv i suvremen način.

Sada smo pred novim početkom jer nam je cilj stvaranje nove škole, novog identiteta. Stoga se nadam pomoći i razumijevanju našeg osnivača za naša nastojanja. Županija je to već pokazala, pružajući nam podršku i nadu za bolje sutra naših učenika i zaposlenika – zaključila je ravnateljica Evica Kozera. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]

Vezani članci
Školski portal: Za srednjoškolce deficitarnih zanimanja 30 stipendija

Za srednjoškolce deficitarnih zanimanja 30 stipendija

... koji se obrazuju za deficitarna zanimanja za potrebe obrtništva.…

Školski portal: Predstavljanje deficitarnih zanimanja osnovnoškolcima

Predstavljanje deficitarnih zanimanja osnovnoškolcima

Svrha je potaknuti učenike završnih razreda osnovnih škola da se…

Školski portal: Stručno usavršavanje u Rigi

Stručno usavršavanje u Rigi

… ispred OŠ don Lovre Katića iz Solina sudjelovala učiteljica…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Stručno usavršavanje u Rigi

Stručno usavršavanje u Rigi

… ispred OŠ don Lovre Katića…

Školski portal: Bakin vrt u mojem tanjuru

Bakin vrt u mojem tanjuru

S velikim zadovoljstvom objavljujemo da je…

Školski portal: Eksperiment s biljkama pokazao učenicima razornu moć zlostavljanja

Eksperiment s biljkama pokazao učenicima razornu moć zlostavljanja

Pored jedne je biljke postavljen zvučnik…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…