Školstvo u medijima
PET USPJEŠNIH OBRAZOVNIH REFORMI
Poljski nastavnici među najboljima u svijetu
objavljeno: 21. svibnja 2018.

Nijedna državna služba ne nudi onoliko koliko se od obrazovanja očekuje. Kako se obrazovni sustavi diljem svijeta s time nose?

U većini zemalja obrazovni sustavi nastavnicima ne omogućavaju kompetencije nužne za konkurentnost na današnjem tržištu rada. Iznimka je Koreja, koja je već davno počela reformski program i znatno poboljšala rezultate učenika. Koreju hvale zbog izgradnje čvrstih temelja u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju te pametnoga korištenja privatnog sektora za proširenje pristupa obrazovanju i razvijanje odgovarajućih vještina. Obrazovna komisija – sastavljena od visokih državnika, ministara, nobelovaca i obrazovnih čelnika – hvali ovu istočnoazijsku državu te poziva i druge zemlje da slijede put „progresivnog univerzalizma” kojim sigurno kroči Koreja.

Kao što su nedavno pokazala međunarodna ispitivanja učenika (TIMSS i PISA), nužne su reforme većine svjetskih obrazovnih sustava. To je očito u zemljama s lošim rezultatima kao i u siromašnima koje pokušavaju uhvatiti korak s ostalima. No to vrijedi i za obrazovne velesile zbog promjenjive svjetske ekonomije, a mijenjaju se i odgovarajuće vještine, što je Svjetski gospodarski forum nazvao Četvrtom industrijskom revolucijom.

Ne samo da su obrazovni ishodi loši u mnogim zemljama, već je jaz sve veći. Posljedice su očite – sve se više ljudi vraća u obrazovni sustav radi stjecanja novih vještina, a nejednakost prihoda još je veća. Mnogi obrazovni sustavi ne funkcioniraju dobro, ne ispunjavajući pritom gospodarske zahtjeve, ali ni one roditelja. Čak je i u zemljama koje bilježe dobre rezultate razina nezadovoljstva visoka. Važno je stoga slaviti i prepoznati uspjeh zemalja koje su ostvarile bitan napredak.

   Poljska

Reforma započeta 1999. godine polučila je pozitivne rezultate i veliki napredak. Do 2012. godine OECD je rangirao poljske nastavnike među najboljima u svijetu. Dio reforme odnosio se na restrukturiranje obrazovnog sustava koji je odgađao rano praćenje u sustavu. Istraživanja pokazuju da su ove promjene dovele do znatnog povećanja broja bodova zbog čega je Poljska skočila na vrh PISA ljestvice.

   Vijetnam

PISA rezultati u 2012. i 2015. šokirali su svijet, budući da je ova siromašna država nadmašila većinu OECD-ovih zemalja. Vrjednovanja potvrđuju da su vijetnamske osnovne škole vrlo produktivne u usporedbi s drugim zemljama. Naime, dok su drugi usredotočeni samo na poučavanje jednostavnih zadataka (zbrajanje i oduzimanje), u Vijetnamu se ta znanja primjenjuju na kompleksnije zadatke (množenje, dijeljenje, primijenjena matematika). To se očituje i u primjeni programa Escuela Nueva, inovativnoga kolumbijskoga obrazovnog modela koji je proveden u vijetnamskim školama.

   Pakistan

Državni subvencijski program Foundation Assisted Schools za privatne škole u pokrajini Punjab podržava i sufinancira Svjetska banka. Program provodi obrazovna zaklada iz Punjaba, posrednička organizacija koja se služi javnim sredstvima kako bi omogućila pravedniji pristup školstvu i učinila ga učinkovitijim. Zabilježeni su veliki pozitivni pomaci što se tiče podrške nastavnicima i rezultata testiranja, ali i broja učenika uključenih u sustav.

  Meksiko

Komponenta školske autonomije kao dio obrazovnog projekta koji također podupire Svjetska banka potiče škole da podrže kvalitetna poboljšanja dajući roditeljima pravo glasa i sredstva, a sve je to podvrgnuto strogoj kontroli. Nakon prvoga takvoga istraživačkog projekta znatno je smanjena stopa ponavljanja razreda. Kasnijim je istraživanjima proučavano može li činjenica da roditelji imaju veću kontrolu nad sredstvima za potporu lokalnim školama poboljšati uspjeh učenika, posebno u zajednicama u nepovoljnom položaju. Preliminarni rezultati upućuju na činjenicu da udvostručavanje potpora roditeljskim udrugama tek neznatno popravlja školski uspjeh i smanjuje stopu napuštanja školovanja. Međutim, nakon samo godine dana učenici u školama u kojima je roditeljima omogućeno i stručno osposobljavanje zabilježili su bolje rezultate na ispitima u usporedbi s učenicima u školama u kojima roditelji nisu pohađali tečajeve osposobljavanja. Time bi škole nadmašile nacionalni prosjek i približile se OECD-ovim rezultatima.

   Papua Nova Gvineja

Programi razvoja ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja te poticanja čitanja vrlo su isplativa ulaganja. Zapravo, rano čitanje mora biti sastavni dio svake ozbiljne namjere za promjenom obrazovnog sustava. U Papui Novoj Gvineji provjera čitalačkih vještina otkrila je da je premalo školske djece čitalo u – drugom razredu. Ciljani program u tom području, koji podržava Svjetska banka, uvelike je smanjio broj nečitača u samo jednoj nastavnoj godini.

Ovaj je čitalački uspjeh otkriven u slučajno odabranom ispitivanju u jednoj pokrajini. Da je ovaj program proveden u cijeloj zemlji, obrazovni bi se sustav transformirao. Doduše, stižu pozitivni rezultati i iz drugih zemalja, među kojima su Gambija, Tonga, Kenija i Liberija, pa je vijest stoga ohrabrujuća. [ IZ DRUGIH MEDIJA  >  Školske novine | Pripremila: Ivana ČAVLOVIĆ ]