Jučer-danas-sutra
SVE ČEŠĆE I VAŽNIJE PITANJE: MOBITELI – DA ILI NE?
Djeca, pametni telefoni i što učiniti s njima?
objavljeno: 22. svibnja 2018.

[ Piše: Pasi SAHLBERG ] Oni koji podržavaju slobodnu ili ograničenu uporabu ovih uređaja tvrde da je tehnologija dio života i učenja mladih ljudi i da bi im stoga trebalo biti dopušteno koristi se ovim uređajima u školama.

S druge strane, oni koji bi željeli zabraniti ili ograničiti uporabu pametnih telefona u školama tvrde da bi zloupotrebu ovih uređaja (primjerice virtualno zlostavljanje, obavljanje nekoliko radnjitijekom nastave i objavljivanje osjetljivog sadržaja o učenicima i učiteljima) bilo lakše riješiti kad bi škole potpuno zabranile pametne telefone.

Nedavno sam dobio mail iz uredništva jednoga škotskog časopisa koji je objavio sljedeću priču o ovom problemuVrijeme je da zabranimo mobitele u školama”   u kojem su me zatražili za moje mišljenje o toj temi.

Poslao sam im sljedeći odgovor kao svoju reakciju na njihov članak:

Zabrana pametnih telefona u školama zaista je globalni fenomen. FRANCUSKA je primjerice nedavno zabranila uporabu takvih uređaja u svojim školama. 

U FINSKOJ su vlasti objavile da bi takva zabrana u finskim školama bila kršenje slobode govora njezinih građana. To znači da bi svaki okrug ili škola trebali imati vlastita pravila.

Mnoge škole koje sam posjetio zabranile su pametne telefone tijekom nastave. Mnogi su učitelji uznemireni zbog toga što moraju glumiti policajce i hvatati one koji krše školska ili razredna pravila kad je u pitanju uporaba pametnih telefona.

Nedavno sam bio na ISLANDU i posjetio sam nekoliko njihovih škola. Većina ih je uvela pravilo da djeca ne smiju donositi mobitele u učionice ili da ih moraju pospremiti u posebne kutije tijekom nastave.

Razumijem zabrinutost zbog ekstremnoga kršenja etičkih prava, poput objavljivanja eksplicitnog materijala iz škola ili učionica na društvenim medijima ili posjedovanja takvog sadržaja za privatnu uporabu.

To je doista ozbiljan problem kojem se moramo posvetiti prije nego što se stanje pogorša. Također sam zabrinut zbog negativnog utjecaja mobitela na školski rad. Čuo sam stotine učiteljskih priča u Finskoj i u inozemstvu o tome kako vibracije zbog poruka koje stižu mogu poremetiti pozornost učenika tijekom nastave. Jedno od najboljih istraživanja koje nam može pomoći u tome da bolje razumijemo ovaj problem jest inicijativa „Growing Up Digital”  – zajednički projekt Udruge učitelja iz Alberte i harvardske Medicinske škole.

Smatram da je, s jedne strane, jasna zabrana mobitela u osnovnim i srednjim školama najlakše rješenje za sve, pogotovo za djecu i učitelje.

Bolji bi način međutim bio aktivan pristup u kojem bi se djecu naučilo dobrim i lošim aspektima korištenja ovih uređaja i pomaganje učenicima da sami reguliraju i kontroliraju uporabu mobitela.

Prekomjerna uporaba digitalnih tehnologija u školi koja se često očitava kao ovisnost jednako je štetna izvan škole. Stoga, važno je da djecu naučimo zdravim načinima odrastanja u digitalnom svijetu. U svakom slučaju, nešto se mora učiniti, i to što prije.

……………………

NAPOMENA

  • Pasi Sahlberg jedan je od najpoznatijih stručnjaka za razvoj školstva. Svoju je karijeru počeo kao školski profesor, da bi kasnije radio kao savjetnik u Svjetskoj banci, a trenutačno obavlja dužnost voditelja Centra za međunarodnu mobilnost i suradnju u Helsinkiju.
  • Izvor: pasisahlberg.com