Školstvo u medijima
e-ŠKOLE I UČIONICE BUDUĆNOSTI
Tehnologija nije garancija uspjeha, nego preduvjet!
objavljeno: 26. ožujka 2015.

[ IZ DRUGIH MEDIJA | Netokracija, autor: Emanuel Blagonić] Ima vremena, pa prije sata vježba matematiku putem interaktivnih zadataka. Na satu mu nastavnici daju linkove na zadatke, ne sjeća se kada je zadnji put morao otvoriti neku knjigu.

Iako vam se danas ovo možda čini nemogućim, radi se o scenariju koji bi u skoroj budućnosti mogao postati stvarnost. Budućnost je to koja polako, ali sigurno stiže u Hrvatsku, između ostalog i zahvaljujući CARNetovim projektima e-Škole i Učionica budućnosti. Predviđeno je da se u pilot-projektu 150 hrvatskih škola opremi najmodernijom tehnologijom (a prvih 20 škola je već odabrano), dok će se u prvoj fazi koja kreće od jeseni, opremati sljedećih 130 škola.

A interes za e-Škole je zaista velik. Na javni poziv prijavilo se 705 škola (što je gotovo svaka druga na razini cijele Hrvatske), a svaka bi htjela svojim učenicima ponuditi neke nove mogućnosti učenja. Naravno, ne postoje sredstva kojima bismo osigurali da svaka od prijavljenih škola uđe u ovaj projekt, stoga će se škole odabrati po različitim kriterijima. Već se u prvoj fazi traži 150 škola koje će biti presjek hrvatskog obrazovnog sustava i uključivati velike, srednje i male škole, osnovne i srednje, gimnazije i strukovne, one iz područja visokog indeksa razvijenosti, kao i one iz područja niskog indeksa razvijenosti, zatim one koje imaju iskustva s primjenom tehnologije, ali i one koje ga nemaju. Odabir škola napravljen je na način da se osiguraju škole predstavnice svih kombinacija ovih različitih potkategorija. To znači da prednost neće imati samo škole u velikim gradovima koje imaju najbolju infrastrukturu, već će se škole unutar ovog projekta ravnomjerno rasporediti preko cijele Hrvatske.

Vrijednost projekta e–Škole prepoznala je i Europska unija koja će financirati prvu fazu u iznosu od 40 milijuna eura s 85 % što će biti pokriveno sredstvima iz europskih fondova. Za opremanje svih škola u Hrvatskoj predviđeno je 142 milijuna eura. Ovo je projekt od državne važnosti i kao takav je recimo jednako važan kao, primjerice, izgradnja Pelješkog mosta (o kojem se nažalost u javnosti puno više priča nego o edukaciji naše djece).

„e-Otok“ Mali Lošinj

Važan dio projekta e–Škole je i projekt Škole 2.0, čiji su prvi temelji postavljeni još projektom e-Otoci, cilj kojeg je bio povezivanje udaljenih škola i područnih odjeljenja na otocima te omogućavanje da sva djeca bez obzira na mjesto školovanja – dobiju najbolje moguće uvjete za učenje.

Osnovna škola Maria Martinolića u Malom Lošinju jedna od tih škola budućnosti budući da je matična škola opremljena videokonferencijskim sustavom, kao i područna odjeljenja na otocima Susku, Unijama i Iloviku. Naknadno su opremljena i odjeljenja na Velom Lošinju i u Nerezinama čime je otok Lošinj potpuno spreman za neka buduća vremena. Posjetite li Lošinj preko ljeta, vidjet ćete kako taj predivan gradić živi i diše s mnoštvom turista, međutim van turističke sezone radi se o jednom idiličnom mjestu koje je i kroz ovo opremanje škole jednu stepenicu bolje povezano s ostatkom Hrvatske.

Putem elektroničke pošte dolazim u kontakt s učiteljicom Marijanom Dragoslavić koja nastavu održava u kombiniranom odjeljenju drugog i petog razreda na otoku Iloviku. Raspitujem se o načinu korištenja tehnologije u njenom radu pa je tako, naravno, jedno od prvih pitanja vezano uz samu pripremu školskog sata.

Govori mi kako je u početku za pripremu sata zaista trebalo više vremena, ali je danas nakon mjeseci iskustva, cijela priprema puno brža. To je i logično jer kako sama kaže: „Ni sama nisam znala što je sve moguće napraviti s tim uređajima.“ Što je još važnije – učenici su vrlo zainteresirani za takav oblik rada. Pripovijeda mi kako ih najviše veseli kada sami moraju nešto napraviti, snimiti ili obraditi.

Njeni učenici tako uz samostalan rad, prate i nastavu koja se odvija iz matične škole na Malom Lošinju putem video konferencijske veze te sučelja Adobe Connect. Ti su sati definirani unaprijed, početkom školske godine, a dvosmjerna komunikacijska veza omogućava dijeljenje ekrana između nastavnice u matičnoj školi i učenika koji se nalaze na Iloviku. Na taj način nastavnica može vidjeti što učenici rade putem udaljenih uređaja.

ICT Curricula – prvi korak prema digitalnim materijalima

Uz škole uključene u projekt Škole 2.0, u Hrvatskoj je još nekoliko učionica postalo „učionicama budućnosti“ – u suradnji CARNeta s partnerima Samsungom, HP-om i Microsoftom, opremljeno je više škola. Prva je bila osnovna škola Kamešnica u Otoku, a zatim su uslijedile i IX. Gimnazija u Zagrebu, Gimnazija Frana Galovića u Koprivnici, II. OŠ Bjelovar, te OŠ Antuna i Stjepana Radića u Gunji, koja je obnovljena nakon prošlogodišnjih katastrofalnih poplava. Valja naglasiti da su partneri i sami, neovisno o projektu e–Škole, donirali opremu nekim školama, što je za svaku pohvalu.

Dok razgovaram s nekoliko sugovornika iz CARNeta osjećam entuzijazam i vidim koliko je truda i vremena uloženo da se budućnost čim prije dovede u naše škole. Tako sam saznao kako je više od 50 posto  kapaciteta CARNeta trenutno uključeno u projekt e-Škole.

I zaista, CARNet uporno radi na tome da se učiteljima i profesorima ponude novi alati kojima će obrazovanje naše djece, naše budućnosti, podignuti na jednu novu razinu.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE !