Savjeti stručnjaka
ŽELIO SAM BITI UČITELJ KOJEG ĆE DJECA PAMTITI DO KRAJA ŽIVOTA
Ne morate biti savršen učitelj!
objavljeno: 14. lipnja 2018.

Želio sam biti učitelj kojeg će djeca pamtiti do kraja života. Zamišljao sam kako im govorim da pospreme svoje udžbenike te kako samopouzdano izjavljujem da ih u mojoj učionici neće trebati!

Moj će sat biti zanimljiv i uzbudljiv. Ja ću biti učitelj koji je uvijek dostupan svojim učenicima i spreman saslušati njihove probleme te napraviti sve da im pomogne da uspiju. Također ću s učenicima raditi na raznim izvannastavnim aktivnostima, pratiti ih na školske plesove i osmisliti svaku lekciju na takav način da ih zadivim i potaknem njihovu želju za učenjem. Na evaluacijama učitelja pri kraju školske godine uvijek ću biti ocijenjen kao „vrlo učinkovit”.

Želio sam biti savršen učitelj.

■ MEĐUTIM, TEŠKO JE BITI SAVRŠEN

Neko vrijeme mi je zapravo išlo prilično dobro. Svu sam energiju ulagao u svoje lekcije i svoje učenike. Svakog bih jutra ranije dolazio na posao i ostajao nakon nastave. Kad bih saznao da jedan od mojih učenika ima poteškoća izvan škole, uvijek sam si zadao zadatak da mu pomognem kako god mogu.

Kad bih stigao kući, obično bih bio ljut i izmoren. Moja supruga bi mi uvijek rekla: „Moraš usporiti. Nećeš zauvijek tako moći.”

Ali ja nisam slušao. Vjerovao sam da moram biti savršen želim li da moji učenici uče, rastu i razvijaju se.

Nakon nekoliko ovakvih godina, jednostavno sam „izgorio”.

■  PROMJENA PERSPEKTIVE

Rekao sam jednoj odličnoj učiteljici, koja ima više od 40 godina iskustva, da nisam siguran koliko dugo još mogu ostati u učionici. Stres i pritisak da budem savršen u ovom poslu postali su dugoročno previše za mene. Jednostavno sam želio odustati.

Ona me pogledala i rekla: „Ti ne moraš biti savršen da bi bio odličan učitelj.”

Nisam se slagao s njom. Što ako djeca misle da je moj sat dosadan? Hoće li misliti da ne marim za njih zbog toga što se nisam pojavio na njihovim školskim utakmicama? Što ako administratori ne vide koliko je moj sat zanimljiv i uzbudljiv za učenike? Što je s onom djecom koja, poput mene u šestom razredu, trebaju onog jednog učitelja koji će ih slušati dok govore o osobnim problemima?

Sve su mi ove misli prolazile glavom. Kako mogu biti odličan učitelj ako ne marim stalno o svemu?

Ona je odgovorila: „Možeš, vjeruj mi. Ali prvo moraš shvatiti da učitelji ne mogu napraviti baš sve.”

■  NAUČITI KAKO BITI ODLIČAN (ALI NE SAVRŠEN) UČITELJ

Neko sam vrijeme razmišljao o njezinim riječima i naposljetku sam odlučio „stisnuti gumb za resetiranje”. Ako želim potrajati u ovoj profesiji, moram odustati od težnje da budem savršen. Neke su se stvari morale promijeniti.

Prva stvar koju sam prilagodio bilo je moje vrijeme planiranja lekcija. Umjesto da potpuno odustanem od njega zbog pomaganja drugima, odlučio sam ga zapravo iskoristiti za sebe. Ugasio sam svjetla i navukao zastore. Ne zbog toga što nisam želio pričati s djecom već zbog toga što sam trebao napuniti baterije. To je bio mali početak, ali je sigurno mnogo značio.

Nakon toga, uslijedile su i druge stvari. Prestao sam se pretjerano iscrpljivati. Odustao sam od toga da kažem „DA” baš svemu. Pronašao sam vrijeme za sebe tijekom kojeg se mogu osvrnuti na svoj rad, ponovno usredotočiti na svoje ciljeve i odmoriti se psihički.

To ne znači da sam prestao biti angažirani učitelj. Jednostavno sam počeo pristupati poučavanju malo drukčije. Katkad planiram goleme, epske projekte u kojima moji učenici izrađuju radove koji će promijeniti svijet. A katkad oni jednostavno gledaju neki obrazovni videozapis i zapisuju bilješke.

Više ne vodim izvannastavne aktivnosti za učenike. Moj je sat katkad uzbudljiv, a katkad moram učenicima dopustiti da gledaju film kako bih mogao ocijeniti njihove radove.

Vrijednost i potvrdu svoga rada više ne moram tražiti u vanjskom vrjednovanju niti mu itko mora dati ocjenu „vrlo učinkovit”. Više ne nosim taj teret na svojim leđima.

Ne morate biti savršen učitelj da biste marili za svoje učenike. Ne morate biti savršeni da biste proces učenja učenicima učinili važnim.

 

Ne trebate savršenstvo da biste im pokazali što je naporan rad i odlučnost. Još katkad želim biti poput Robina Williamsa u filmu Društvo mrtvih pjesnika.

Ali, znam da to ne moram biti.

  • Bez pritiska da budem savršen, shvatio sam da je mnogo lakše biti odličan učitelj.

………………………..

NAPOMENA

  • We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com