Savjeti stručnjaka
RECEPT ZA POTICANJE CJELOŽIVOTNOG UČENJA
Kakve sam tragove ostavio u srcima i umovima učenika koje sam poučavao
objavljeno: 3. srpnja 2018.

Nedavno sam posjetio gradić u sjevernom Teksasu koji je poznat po jednoj stvari: tragovima dinosaura. Dok sam hodao rijekom i stao u te tragove, pomislio sam kako ovi golemi gušteri nisu ni pomišljali na to kako će toliko mnogo godina poslije neki dvonožni sisavac poput mene kročiti njihovim stopama u čudu.

To me potaknulo da se osvrnem na svoju karijeru učitelja i zapitam se: koju sam vrstu tragova ja ostavio u srcima i umovima mnogih učenika koje sam poučavao? Volim misliti da su dojmovi koje sam ostavio bili pozitivni i vrijedni prisjećanja.

Nadam se da su moji učenici stekli dojam da su bili uspješni u svom učenju. Što mislim pod „uspješni”?

Ne pričam o ocjenama već o stjecanju nužnog znanja.

Želim da moji učenici osjećaju da je ono što su naučili bilo vrijedno učenja, da je bilo vrijedno truda zbog toga što je korisno. Također, želim da zadrže lijepe uspomene na naše nastavne satove i prisjete se kako su bili aktivni i angažirani. Kao učitelj španjolskog jezika nadam se da su moji učenici uživali u svom napretku u govoru i razumijevanju ovog jezika, jer je učenje jezika teško.

 ✿ NAMJERNO, PROMIŠLJENO PLANIRANJE ✿ 

Osmišljavanje ovog oblika uspješnog iskustva učenja zahtijeva od učitelja sve što on može dati – čak i više. To se ne događa slučajno ili preko noći. Da bi potaknuo ovaj uspjeh kod svojih učenika, radim na tome da oni budu odgovarajuće pripremljeni za ocjenjivanje osmišljavanjem lekcija koje iziskuju visoke kognitivne zahtjeve, što razvija mentalne putove za dugoročno pamćenje. Pod time mislim da svoje učenike pokušavam potaknuti da se prisjete onoga što su naučili istraživanjem i otkrivanjem te primjenom svoga znanja i vještina na rješavanje pravih problema; tad oni usvajaju nove ideje i novo znanje.

Svojim učenicima pružam dovoljno vježbe da bi mogli razviti tečnost, preciznost i ovladati jezikom. Planiram višestruke prilike za učenje – koristim pravilo Trostrukog pristupa.

 – za svaki koncept, stoga moji učenici nisu samo upoznati s konceptima već su i upućeni u njih, što znači da znaju dovoljno da bi bili sposobni pričati o njima. Ovakvo ponavljanje također pomaže pamćenju.

Naposljetku, trudim se pružiti dovoljno povratnih informacija o njihovu napretku da bi znali što su postigli i u čemu trebaju još vježbe. Ove povratne informacije mogu biti usmeni odgovori na pitanja, kratki testovi, igranje uloga ili čak jednostavno rukovanje na vratima dok ih na španjolskome pitam što vole jesti za doručak. Povratne informacije moraju biti cjelovite i dosljedne za svaku aktivnost.

 ✿ IZGRADNJA ZNATIŽELJE I SAMOPOUZDANJA ✿ 

Naposljetku, ako učenici misle da su njihova iskustva učenja u mom razredu uspješna, oni će pokazati samopouzdanje u svoju sposobnost da iskoriste ono što su naučili. Volim šetati školskim hodnicima i razgovarati sa sadašnjim i nekadašnjim učenicima na španjolskom. Odmah mogu prepoznati one koji su intrinzično povezani sa svojim učenjem – često se smješkaju dok odgovaraju na španjolskom.

Prečesto u obrazovanju – npr. na satu matematike – učenici imaju neko neuspješno iskustvo i odmah donose odluku da više nikad neće učiti taj predmet i napravit će sve da ga izbjegnu. Oni se drže svog obećanja, a ja poznajem mnogo odraslih koji se nikad više nisu bavili matematikom. S druge strane, pažljivo isplanirana lekcija iz matematike može inspirirati učenike da budu znatiželjni i da rade na svladavanju svojih matematičkih fobija ili bilo kakvih izazova u učenju koji bi ih mogli spriječiti da prijeđu na napredniju matematiku.

 ✿ STRASTVENO POUČAVANJE ✿ 

Svaki put kad pokažemo uzbuđenje i entuzijazam zbog onoga što poučavamo zapravo povećavamo izglede da ćemo ostaviti pozitivan dojam na naše učenike o predmetu koji poučavamo. Također trebamo namjerno stvarati česte prilike u kojima učenici mogu iskusiti napredak i uspjeh u našim učionicama. Zatim to moramo popratiti pohvalama njihova napretka i ohrabriti ih da nastave. Čineći ovo, mi pridonosimo njihovu cjeloživotnom učenju.

 Nadam se da će se za pet ili deset godina moji bivši učenici osvrnuti na svoja iskustva i s užitkom se prisjetiti sadržaja koji su učili i odnosa koji su razvili sa mnom te kako su se osjećali u mojoj učionici. A sve to nema baš nikakve veze s ocjenjivanjem.

…………………..

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, primjenu tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org