RECEPT ZA POTICANJE CJELOŽIVOTNOG UČENJA

Kakve sam tragove ostavio u srcima i umovima učenika koje sam poučavao

utorak, 3. srpnja 2018.

Učitelj veteran osvrće se na svoju potragu za poticanjem intrinzične motivacije i znatiželje u svojim učenicima.

Kakve sam tragove ostavio u srcima i umovima učenika koje sam poučavao

Nedavno sam posjetio gradić u sjevernom Teksasu koji je poznat po jednoj stvari: tragovima dinosaura. Dok sam hodao rijekom i stao u te tragove, pomislio sam kako ovi golemi gušteri nisu ni pomišljali na to kako će toliko mnogo godina poslije neki dvonožni sisavac poput mene kročiti njihovim stopama u čudu.

To me potaknulo da se osvrnem na svoju karijeru učitelja i zapitam se: koju sam vrstu tragova ja ostavio u srcima i umovima mnogih učenika koje sam poučavao? Volim misliti da su dojmovi koje sam ostavio bili pozitivni i vrijedni prisjećanja.

Nadam se da su moji učenici stekli dojam da su bili uspješni u svom učenju. Što mislim pod „uspješni”?

Ne pričam o ocjenama već o stjecanju nužnog znanja.

Želim da moji učenici osjećaju da je ono što su naučili bilo vrijedno učenja, da je bilo vrijedno truda zbog toga što je korisno. Također, želim da zadrže lijepe uspomene na naše nastavne satove i prisjete se kako su bili aktivni i angažirani. Kao učitelj španjolskog jezika nadam se da su moji učenici uživali u svom napretku u govoru i razumijevanju ovog jezika, jer je učenje jezika teško.

 ✿ NAMJERNO, PROMIŠLJENO PLANIRANJE ✿ 

Osmišljavanje ovog oblika uspješnog iskustva učenja zahtijeva od učitelja sve što on može dati – čak i više. To se ne događa slučajno ili preko noći. Da bi potaknuo ovaj uspjeh kod svojih učenika, radim na tome da oni budu odgovarajuće pripremljeni za ocjenjivanje osmišljavanjem lekcija koje iziskuju visoke kognitivne zahtjeve, što razvija mentalne putove za dugoročno pamćenje. Pod time mislim da svoje učenike pokušavam potaknuti da se prisjete onoga što su naučili istraživanjem i otkrivanjem te primjenom svoga znanja i vještina na rješavanje pravih problema; tad oni usvajaju nove ideje i novo znanje.

Svojim učenicima pružam dovoljno vježbe da bi mogli razviti tečnost, preciznost i ovladati jezikom. Planiram višestruke prilike za učenje – koristim pravilo Trostrukog pristupa.

 – za svaki koncept, stoga moji učenici nisu samo upoznati s konceptima već su i upućeni u njih, što znači da znaju dovoljno da bi bili sposobni pričati o njima. Ovakvo ponavljanje također pomaže pamćenju.

Naposljetku, trudim se pružiti dovoljno povratnih informacija o njihovu napretku da bi znali što su postigli i u čemu trebaju još vježbe. Ove povratne informacije mogu biti usmeni odgovori na pitanja, kratki testovi, igranje uloga ili čak jednostavno rukovanje na vratima dok ih na španjolskome pitam što vole jesti za doručak. Povratne informacije moraju biti cjelovite i dosljedne za svaku aktivnost.

 ✿ IZGRADNJA ZNATIŽELJE I SAMOPOUZDANJA ✿ 

Naposljetku, ako učenici misle da su njihova iskustva učenja u mom razredu uspješna, oni će pokazati samopouzdanje u svoju sposobnost da iskoriste ono što su naučili. Volim šetati školskim hodnicima i razgovarati sa sadašnjim i nekadašnjim učenicima na španjolskom. Odmah mogu prepoznati one koji su intrinzično povezani sa svojim učenjem – često se smješkaju dok odgovaraju na španjolskom.

Prečesto u obrazovanju – npr. na satu matematike – učenici imaju neko neuspješno iskustvo i odmah donose odluku da više nikad neće učiti taj predmet i napravit će sve da ga izbjegnu. Oni se drže svog obećanja, a ja poznajem mnogo odraslih koji se nikad više nisu bavili matematikom. S druge strane, pažljivo isplanirana lekcija iz matematike može inspirirati učenike da budu znatiželjni i da rade na svladavanju svojih matematičkih fobija ili bilo kakvih izazova u učenju koji bi ih mogli spriječiti da prijeđu na napredniju matematiku.

 ✿ STRASTVENO POUČAVANJE ✿ 

Svaki put kad pokažemo uzbuđenje i entuzijazam zbog onoga što poučavamo zapravo povećavamo izglede da ćemo ostaviti pozitivan dojam na naše učenike o predmetu koji poučavamo. Također trebamo namjerno stvarati česte prilike u kojima učenici mogu iskusiti napredak i uspjeh u našim učionicama. Zatim to moramo popratiti pohvalama njihova napretka i ohrabriti ih da nastave. Čineći ovo, mi pridonosimo njihovu cjeloživotnom učenju.

 Nadam se da će se za pet ili deset godina moji bivši učenici osvrnuti na svoja iskustva i s užitkom se prisjetiti sadržaja koji su učili i odnosa koji su razvili sa mnom te kako su se osjećali u mojoj učionici. A sve to nema baš nikakve veze s ocjenjivanjem.

…………………..

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, primjenu tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org
Vezani članci
Školski portal: Studija otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući nego u učionici

Studija otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući nego u učionici

… otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući…

Školski portal: 12 podcastova za profesionalni razvoj nastavnika i edukatora

12 podcastova za profesionalni razvoj nastavnika i edukatora

… da iskoriste edukacijski potencijal interneta i njegove ključne resurses.…

Školski portal: Kako primijeniti metodu KonMari u učionici

Kako primijeniti metodu KonMari u učionici

Nažalost, učitelji svoje putovanje poučavanje često počinju samostalnom potragom za…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: O pametnim klincima koji kodiraju i programiraju od najranije dobi

O pametnim klincima koji kodiraju i programiraju od najranije dobi

Uspjesi projektnog tima vukovarskih gimnazijalaca u…

Školski portal: Omotaj me!

Omotaj me!

Biraju se omoti koji često ne…

Školski portal: Kaos u prvom razredu

Kaos u prvom razredu

UPIT JEDNOG RODITELJA: Moja kći uskoro…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…