Jučer-danas-sutra
DEVET IDEJA KOJE ĆE VAM POMOĆI
Ohrabrite učenike koji ne vole čitati
objavljeno: 4. srpnja 2018.

Možda im je čitanje teško. Možda su imali loše iskustvo ili nisu sasvim zainteresirani za čitanje. Ne voli svatko čitati, poput mene, i to je u redu. Međutim, interpretiranje tekstova jedan je od osnovnih načina na koje učimo te uspjeh učenika u školi uvelike ovisi o njihovoj sposobnosti čitanja. Postoji nekoliko stvari koje možete napraviti da ohrabrite učenike koji ne vole čitati:

U tekstu možete pronaći devet ideja za poticanje i motiviranje učenika koji ne vole čitati:

A.) PROČITAJTE NEŠTO S NJIMA.

Moji učenici vole kad im čitam naglas. Moja djeca to također vole. Možete uvesti rutinu čitanja prije spavanja, ujutro nakon buđenja ili u bilo koje drugo vrijeme koje vam odgovara. Učinite čitanje društvenim događajem i pričajte o pročitanom sadržaju. Kad čitam naglas u učionici, obično kraj sebe posjednem učenike koji ne vole čitati da bi mogli vidjeti tekst dok čitam. Također, razmišljam naglas dok im pokazujem svoje asocijacije, razumijevanje i preispitivanje priče tijekom čitanja. Učenicima koji imaju poteškoća pri čitanju morate predstaviti dobro čitanje (i razmišljanje).

B.) UČENIKE KOJI NE VOLE ČITATI POKUŠAJTE ZAINTERESIRATI POMOĆU ZVUČNE KNJIGE.

 

Katkad čitanje naglas nije moguće. Stoga je jedan od alata koji sam koristio sa svojim učenicima i svojom djecom – zvučne knjige. Mnogi su od glumaca koji su snimali svoj glas za zvučne knjige odlični i zaista mogu uvući dijete u priču. Ja ih koristim stalno sa svojom djecom na putu u školu i na posao, a ako ne dovršimo priču djeca zbog znatiželje sama nastave čitati, jer ne mogu dočekati kad će sljedeći put ponovno biti u autu! Također, važno je da čitatelji u razvoju imaju mogućnost gledanja teksta tijekom slušanja priče.

C.) ZABORAVITE RAZINE I PRONAĐITE KNJIGE KOJE ĆE POBUDITI NJIHOV INTERES.

Neki se neće složiti sa mnom, ali ne bih previše pozornosti posvećivao tome čita li dijete koje ne voli čitati na za njega primjerenoj razini. Umjesto toga, pronađite knjige koje odgovaraju djetetovim interesima. Mnogi od mojih učenika voljeli su čitati pustolovne priče, ratne knjige ili sportske romane. Kao dijete, zaljubio sam se u čitanje kad sam otkrio policu sa sportskim biografijama u našoj školskoj knjižnici. Međutim, postoji mnogo žanrova – bilo fikcija ili ne – i postoje stotine tema i podtema unutar svakog stila. Pronađite knjige koje zanimaju pojedino dijete.

D.) IDITE NA IZLET DO LOKALNE KNJIŽNICE ILI KNJIŽARE.

Već sam odabir knjige za kupnju ili posudbu može biti motivirajuć. Kad su moja djeca bila mala, provodili smo mnogo vremena na dječjem odjelu lokalne knjižare. Voljeli su što mogu sami odabrati knjigu. Često bih im pročitao knjigu u dan ili dva nakon što smo je kupili, ali oni su obožavali činjenicu da je knjiga sad njihova. Također su uživali u izletu u knjižnicu, gdje bi knjižničarka ponudila naslove s kojima ja nisam bio upoznat, a koji bi zanimali moju djecu. Knjižničari također mogu pomoći roditeljima tako da ispričaju nešto o knjigama koje bi mogle pobuditi interes djece koja nisu sklona čitanju.

E.) DJECU KOJA NE VOLE ČITATI UPOZNAJTE SA STRIPOVIMA I GRAFIČKIM ROMANIMA.

Slika govori tisuću riječi, zar ne? Iako ne bih želio da moja djeca čitaju samo stripove, oni djecu mogu mnogo ponuditi, pogotovo onoj s poteškoćama u učenju. Oni mogu podići samopouzdanje čitatelja, a slike pružaju dodatnu potporu za zaključivanje. Slike često prisiljavaju čitatelje da uspore i pomnije promotre stranicu. Ove knjige uglavnom ne zahtijevaju mnogo vremena za čitanje, stoga djeca koja nisu sklona čitanju stječu osjećaj postignuća kad ih završe. Možete čak i pronaći strip-verzije raznih klasičnih priča. Međutim, važno je da djeca ne čitaju samo stripove i grafičke romane. Ona također moraju čitati klasični tekst. Dogovorite se s njima da naizmjenično čitaju grafičke romane i redovite knjige.

F.) ČITANJE JE ČITANJE. POTAKNITE IH NA ČITANJE DRUGIH VRSTA TEKSTOVA.

Čitanje ne mora uvijek biti čitanje knjige. Čitanje se u stvarnom svijetu događa svakodnevno i uvijek nas okružuje. Evo samo nekih stvari koje sam pročitao u posljednjih 48 sati: novinske članke, internetske stranice, e-mailove, recenzije proizvoda, objave na društvenim medijima, tekstualne poruke, plakate, ulične znakove, tekstove pjesama, upute na proizvodima i TV vodič. Potaknite djecu na čitanje kad god možete.

G.) STVORITE VIŠE VREMENA ZA DOSADU.

Da, znam da čak i naši najmlađi vole gledati ekrane i da raznoliki sadržaj na njima može zadržati njihovu pozornost. Također znam da smo svi donekle ovisni o čitanju sadržaja na svojim pametnim telefonima. Činjenica je da svi provodimo previše vremena gledajući u ekrane. Kao roditelji i učitelji, moramo smanjiti upotrebu digitalnih uređaja i postaviti granice za svoju djecu. Ona će se sigurno požaliti da im je dosadno i da nemaju što raditi. Vjerojatno će biti nervozna, posvađati se s braćom ili sestrama te upasti u nevolju. A postoji mogućnost i da će uzeti knjigu u ruke i čitati.

 H.) RAZMISLITE O PRIJATELJSKOM, OBITELJSKOM NATJECANJU.

Mene konkurencija ne motivira, ali mnoga djeca to smatraju motivirajućim. Postavite niz izazova da biste otkrili tko može pročitati najviše stranica u knjizi ovog tjedna. Provjerite tko može pročitati po jednu knjigu svakog tjedna tijekom ljeta. Neka učenik koji ne voli čitati osmisli natjecanje u kojem smatra da bi mogao pobijediti. Proteklih sam godina u nekoliko navrata potaknuo svoje učenike da pokušaju pročitati 40 knjiga i mnogi su od njih pročitali mnogo više knjiga i od mene.

 I. ) PONUDITE NAGRADU ONIMA KOJI NE VOLE ČITATI.

Dio mene je ljut što uopće predlažem ovako nešto. „Čitanje je nagrada samo po sebi!” Ja iskreno vjerujem u to. Mogu nabrojati vrlo malo aktivnosti koje su zabavnije od čitanja dobre knjige. A ipak, ne misle svi tako. Neki ljudi nemaju nikakvu motivaciju za čitanje. Neki mrze čitanje. Čitanje im je teško ili im ne pruža nikakav užitak. U tom slučaju, što ih motivira? Razgovarajte s učenikom koji ne voli čitati i otkrijte kako ga potaknuti na čitanje. Možda će vas pokušaj da ga potaknete na čitanje mnogo koštati, ali nisam siguran da možete napraviti bolje ulaganje.

  • Koje prijedloge vi imate za poticanje učenika koji ne vole čitati? Jeste li otkrili neku djelotvornu metodu?

……………………….

NAPOMENA

  • Philip Cummings učitelj je s više od 17 godina osnovnoškolskog iskustva te dokazanim iskustvom u području poučavanja, pisanju kurikuluma, primjeni tehnologije, komunikacijama, vodstvu i upravljanju.
  • Izvor: http://philipcummings.com