Savjeti stručnjaka
UPRAVLJANJE UČIONICOM
Razvijanje prisutnosti u učionici
objavljeno: 18. srpnja 2018.

Kvaliteta prisutnosti – stanje budne opreznosti, osjetljivosti i povezanosti s radom pojedinaca i skupina u kontekstu okruženja za učenje – često se nažalost ne poučava eksplicitno u programima za obrazovanje učitelja.

Učitelji znaju da su razvili svoju razrednu prisutnost onda kad između njih i učenika postoji iskrena povezanost koja rađa samopouzdanje i poštovanje u učionici te učenicima omogućuje više prilika za učenje i riskiranje.

Ovi se učitelji upuštaju u autentične odnose s učenicima, uzimajući u obzir njihove akademske i emocionalne potrebe.

Moguće je razviti i usavršiti svoju prisutnost u učionici usredotočujući se na autentičnost, odnose i samopouzdanje.

  • Učenici žele i trebaju iskrenost, poštenje i brigu za predmete kojima ih poučavamo.
  • Ovaj višestruki pristup nije lak, ali je ostvarljiv.
  • Put do cilja jest put kritičkog osvrtanja koji može uključivati upute drugih učitelja, brižne kolege i učiteljev osvrt na vlastiti rad.

Autentičnost uključuje iskrenost i brigu o vašim učenicima te želju za njihovim razvojem. To je proces planiranja unatrag koji uključuju ono što znate i za što ste zainteresirani, ono što vaši učenici znaju i ono što zaista trebaju znati.

Kao i u svakom odnosu, iskreni pristup vašem razredu, samome sebi i predmetu koji poučavate ključan je za učinkovitost vašeg poučavanja. Davanje iskrenih odgovora poput „To je vrlo dobro pitanje. Ne znam odgovor u ovom trenutku, ali ću zapisati pitanje i odgovor vam dati sutra” ili „Ispričavam se…” može ohrabriti učenike da riskiraju u raspravama i dati im mogućnost da ne budu savršeni.

Entuzijazam, kreativne lekcije, implementacija tehnologije, korištenje audio i vizualnog sadržaja ili gosta predavača sigurno će pomoći izgraditi vašu prisutnost u učionici time što će vaše lekcije biti zanimljivije.

Rad na vlastitom razvoju i profesionalnom usavršavanju jednako je važan.

Naposljetku, ove vam stvari pokazuju koliko cijenite svoj predmet i koliko ste autentični u očima svojih učenika.

■  IZGRADNJA SNAŽNIH ODNOSA

Razvijanje pozitivnih i optimističnih odnosa vrijedan je cilj pri utemeljenju prisutnosti. Učinkovit učitelj vjeruje da su svi učenici sposobni za razvoj i učenje.

Vještine izgradnje odnosa uvijek počinju kritičkom vještinom slušanja. Trebali bismo aktivno slušati, postavljati odlična pitanja, imati strpljenja te pokazati iskreni interes postavljanjem naknadnih pitanja ili potvrdom njihovih odgovora na pozitivan način.

Da biste stvorili ovu vrstu angažiranosti i zajedničkog fokusa, možete početi sat pismenim zadatkom u koji ćete uklopiti pitanja prilagođena učenicima i lekciji koju tog dana obrađujete. Upravo autentičnost pitanja učenicima i učitelju omogućuje da budu iskreni jedni prema drugima.

■  PROJICIRATI SAMOPOUZDANJE

Znamo da učinkoviti učitelji poučavaju samopouzdano – što ne treba miješati s arogancijom. Prvi je korak u samopouzdanom poučavanju znati zašto poučavate – zašto se svakog dana pojavljujete na poslu da biste udovoljili intelektualnim, emocionalnim i fizičkim zahtjevima koji su svakodnevno stavljeni pred učitelje.

U dva desetljeća promatranja učitelja primijetio sam da većina najučinkovitijih učitelja pokazuje svoje samopouzdanje aktivnim glasom, govorom tijelu i pripremljenošću.

Kad aktivno i izražajno govorite također ćete trebati znati kad i kako održati miran i čvrst glas. Učenje i vježbanje varijacija glasa pomoći će vam da ovladate prisutnošću i postignete pozornost koju vi i vaši učenici zaslužujete. Možete vježbati stanke, varijacije glasa i promjene ritma. Ako imate vremena i resursa, pokušajte se prijaviti na neku dramsku aktivnost. Ili jednostavno volontirajte da biste čitali dječje knjige djeci vrtićke dobi – najmanji će vam odmah dati do znanja možete li zaokupiti njihovu pažnju.

Ako ulazite u učionicu pognute glave, gledate u pod ili se vučete prekriženih ruku, to neće inspirirati učenike. Umjesto toga, držite se uspravno, šećite učionicom dok pričate, uspostavljajte kontakt očima s učenicima i smiješite se. Samopouzdano držanje uvelike će poboljšati vašu prisutnost.

Ako uđete u košarkašku utakmicu znajući da ste pripremljeni jer se vježbali obranu i napad, igrat ćete s mnogo više samopouzdanja. Isto vrijedi i za poučavanje.

Benjamin FRANKLIN jednom je rekao: „Ne planirati znači planirati neuspjeh.”

Vi poučavate samopouzdano kad ste pripremljeni.

Prisutnost je presudna vještina za održavanje uspješnog upravljanja učionicom te za učinkovito poučavanje, a možemo je razviti uz vrlo malo truda.

……………………

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, primjenu tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org
  • Photo by Antenna on Unsplash