Zanimljivosti
KONSTRUKCIJE TROKUTA
Kako se služiti digitalnim šestarom i digitalnim ravnalom na interaktivnoj ploči
objavljeno: 19. srpnja 2018.

… omogućuje učiteljima i učenicima visok stupanj interakcije i suradnje tijekom nastave. Uvođenje interaktivne ploče u klasične učionice potiče na uporabu informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), a samim time i na mogućnost provođenja interaktivne multimedijske nastave.

Interaktivna ploča spojena je s računalom, a računalo je spojeno s projektorom koji projicira sliku na ploči.

Postoje dvije vrste interaktivnih ploča: optičke interaktivne ploče i infracrvene (IR) interaktivne ploče. Glavna je razlika u tehnologiji detekcije pokreta. Optičke interaktivne ploče u gornjim kutovima imaju optičke kamere koje lociraju položaj i pokrete na ploči. Infracrvene interaktivne ploče lociraju položaj i pokrete prsta (ili olovke) putem mreže infracrvenih zraka koje izviru iz okvira ploče.

CILJ KORIŠTENJA INTERAKTIVNE PLOČE

Cilj je korištenja interaktivne ploče motivirati sudionike nastavnog procesa na poboljšanje kvalitete učenja i poučavanja, kombinacijom jednostavnosti interaktivne ploče i mogućnosti računala. Budući da je zaslon interaktivne ploče osjetljiv na dodir te je na taj način poveznica između računala i digitalnog projektora, rad računala može se kontrolirati izravno sa zaslona ploče. Drugim riječima – znate li se koristiti računalom, znat ćete se koristiti i interaktivnom pločom.

Prije sedam godina u mojoj školi učionica matematike nije imala pristup internetu pa sam, da bih naučila upotrijebiti interaktivnu ploču, kod kuće pregledala mnoštvo online vodiča o njezinoj uporabi u nastavi te vodiča za korištenje s videosnimkama (videotutorijala), videoprezentacija, online priručnika o uporabi interaktivne ploče u nastavi, a zatim prije ili poslije nastave na interaktivnoj ploči vježbala uporabu digitalnih alata.

Bitni su izvori o uporabi interaktivne ploče materijali objavljeni na internetskoj stranici SMART Technologies.  

Po interaktivnoj ploči može se pisati interaktivnom olovkom koja ostavlja digitalni trag u bilo kojoj boji. Digitalni trag možemo zamisliti i kao „digitalnu tintu”. Interaktivna ploča ima mogućnost snimanja svih bilješki koje ste napisali pomoću „digitalne tinte”.

Napisane bilješke mogu se poslati učenicima na njihove mail-adrese.

Uporaba interaktivne ploče u nastavi matematike učenicima uvelike olakšava učenje i pamćenje gradiva, a učiteljima omogućuje uporabu vizualnog i auditivnog sadržaja koji je već prilagođen za nastavne potrebe.

Također, učiteljima olakšava formuliranje i pripremanje gradiva, a učenicima bolji pregled onoga što moraju naučiti. Zbog velikog broja mogućnosti olakšava učenje učenicima s teškoćama u razvoju. 

NAČINI UPOTREBE INTERAKTIVNE PLOČE U NASTAVI

Danas postoji mnogo načina upotrebe interaktivne ploče u nastavi, a neki su od najčešćih:

  • prikazivanje prezentacijskog sadržaja
  • snimanje lekcija i bilješki te slanje učenicima putem e-maila – snimanje sadržaja i bilješki može pomoći učenicima u ponavljanju gradiva, a i učenicima koji su izostali s nastave
  • uporaba animacija i interaktivnog materijala – programi dinamične matematike
  • dijeljenje nastavnih materijala putem cloud-platformi – npr. putem Dropboxa, Google diska itd.
  • uporaba Googleove tražilice 
  • interaktivnost u nastavi – na nastavi matematike učenik ispred ploče pomoću digitalnog šestara crta kružnice ili pomoću digitalnog ravnala mjeri dužinu od točke A do B
  • edukativne igre – osobito učinkovite u radu s učenicima nižih razreda
  • naglašavanje i označavanje – npr. interaktivnom olovkom ili prstom označite dio slike ili teksta koji želite posebno naglasiti
  • videopredavanje / videokonferencija – videopredavanja u školama mnogih stranih zemalja, uz pomoć interaktivne ploče i Skypea, postala su uobičajena stvar.

Interaktivna ploča pretvara tradicionalnu školsku ploču u interaktivan uređaj za poučavanje. Svojim karakteristikama ploča može unaprijediti nastavu, što se posebno odnosi na lakše razumijevanje i povezivanje gradiva matematike. Raznim animacijama i primjerima podiže se kvaliteta i raznolikost nastavnog predmeta, ali i nastavnog procesa. Prikaz gradiva putem takve ploče znatno je poboljšan te se povećava zainteresiranost i motivacija učenika za matematiku.
Ploča nam daje mogućnost crtanja, pisanja, konstruiranja, što pogoduje interaktivnoj nastavi kakvoj težimo. Uporabom digitalnih alata interaktivne ploče dobivene su konstrukcije pregledne, uredne i precizne.

IDEJA NASTANKA VIDEOMATERIJALA

U svakoj generaciji učenika pojavi se barem jedno dijete koje pokaže dodatan interes za rad na interaktivnoj ploči. U generaciji učenika šestih razreda 2017./2018. Osnovne škole Popovača u radu na interaktivnoj ploči posebno se ističe učenik Ivan Bingula.

Učenik se vješto koristi digitalnim materijalima interaktivne ploče i detaljno objašnjava svoj rad, pa smo dobili ideju da izradimo obrazovni materijal o konkretnoj uporabi interaktivne ploče u nastavi matematike. Uz pisano odobrenje roditelja krenuli smo u projekt. Budući da se učenik već istaknuo u radu na interaktivnoj ploči u redovitoj nastavi u temi Tri osnovne konstrukcije trokuta, konstrukcije prema poučku o sukladnosti SSS, SKS i KSK odlučili smo snimiti videomaterijal upravo o toj temi.

Izvođenje konstrukcije u bilježnicama učenicima zadaje glavobolje, a kamoli na ploči koristeći se digitalnim šestarom i digitalnim ravnalom.

Važno je napomenuti da je ovaj materijal nastao iz prvog pokušaja snimanja, jer nisam željela dijete dodatno izlagati stresu. Svakako treba uzeti u obzir da se radi o dvanaestogodišnjaku koji 40 minuta izvodi konstrukcije na interaktivnoj ploči i pritom svaki svoj korak konstrukcije temeljito opisuje. Za svaku pojedinu konstrukciju zajedno smo odabrali primjere koje će učenik predstaviti. Pripremila sam tekstove analize, konstrukcije te dokaza i rasprave, a na učeniku je ostala izvedba konstrukcija.

IZVEDBA VIDEOMATERIJALA

Ivan BINGULA, učenik šestoga razreda Osnovne škole Popovača izvodi tri osnovne konstrukcije trokuta, konstrukcije prema poučku o sukladnosti SSS, SKS i KSK.

Učenik temeljito objašnjava svaki korak konstrukcije: analizu, konstrukciju te dokaz i raspravu. Prilikom konstruiranja vješto se koristi digitalnim alatom interaktivne ploče. Postupak konstruiranja učenik detaljno opisuje, a dobivene konstrukcije matematički su precizne i točne.

Prema dobivenoj suglasnosti roditelja videozapis se može objaviti na nekom od portala za učenje kako bismo učenicima olakšali učenje i izvođenje triju konstrukcija trokuta.

Nastalim materijalom postignut je jedan od ciljeva obrazovanja da učenici što bolje upoznaju i razvijaju svoje sposobnosti te se njima i služe.

Učenik je aktivni sudionik nastavnog procesa, a ne pasivni slušatelj.

Ovakvim načinom rada razvijamo i matematički rječnik, a ne samo uporabu interaktivne ploče.

DALJNJI KORACI

Želja nam je nastaviti s izradom digitalnih materijala za nastavu matematike u 7. razredu koristeći se interaktivnom bijelom pločom, jer su učenikove sposobnosti rada na interaktivnoj ploči zaista velike.

Vjerujemo da će snimanjem većeg broja videozapisa za nastavu matematike i trema potpuno nestati, a s njom i pogreškice koje su se potkrale prilikom snimanja ovog videomaterijala.

Poveznica na digitalni materijal.

…………………………….

Piše: Zvjezdana MARTINEC, profesorica matematike i informatike, učiteljica savjetnica Osnovna škola Popovača, Popovača [ Izvori: pogledkrozprozor | avr | eglas ]