Školstvo u medijima
8 PRAVILA KOMUNIKACIJE
Sa zahtjevnim roditeljima treba znati
objavljeno: 24. srpnja 2018.

…koji neprestano kritiziraju rad pedagoga i pokušavaju ga okriviti za djetetov neuspjeh.

Proučavali smo iskustva domaćih i stranih učitelja i saznali kako se ponašaju kad naiđu na konfliktne roditelje. Nudimo najbolje savjete koji će vam pomoći u postizanju međusobnog razumijevanja i pretvoriti razgovor s roditeljima u produktivan dijalog.

Što činiti kad roditelji provociraju konflikt s učiteljem?

NEKA DIJETE I NJEGOV USPJEH POSTANU PREDMET RAZGOVORA

I roditelji i učitelji često zaboravljaju da imaju isti cilj – odgojiti sposobno dijete, koje će postići uspjeh nakon završetka školovanja. Umjesto toga oni često kritiziraju jedni druge. Razgovor se vrti oko njihovih osobnosti i profesionalnih osobina. Podsjetite roditelje da biste trebali djelovati kao tim.

Vodi prema konfliktu:

„O, sad znam u koga se ugledao naš dragi Petrov!”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Razmislimo kako zajedno možemo pomoći vašem sinu.”

ZAPOČNITE RAZGOVOR POZITIVNIM TRENUTCIMA

Kažite roditeljima koje ste uspjehe dostigli u radu s njihovim djetetom, kako mu je krenulo nabolje. Nakon toga argumentirano objasnite što ga sprječava da postigne ono što od njega očekuju njegovi roditelji.

Vodi prema konfliktu:

„Oprostite, ali ja nisam čarobnjak. Vaš Petar nikad neće biti odlikaš!”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Petar je razumio posljednju lekciju. Pokušavam ga potaknuti da proširi znanje. Dat ću mu dopunske zadatke, a vi provjerite kako ih rješava.”

ODBACITE PREDRASUDE

Možda ste od svojih kolega slušali o roditeljima nekoga od vaših učenika. Tu informaciju možete uzeti u obzir, ali je ni u kojem slučaju ne smijete upotrijebiti u razgovoru. Često su učitelji uvjereni u svoju ispravnost i to ne skrivaju. Pokušajte promijeniti strategiju – poslušajte roditelje.

Vodi prema konfliktu:

„Ja u ovoj školi radim već 12 godina, zato me, molim vas, ne učite što i kako da radim.”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Spremna sam poslušati vaše mišljenje.”

NE OBRAĆAJTE SE SVISOKA

Znamo koliko je katkad teško zaboraviti da ste učitelj. Profesionalno iskustvo ostavlja trag na svjetonazor i mišljenje bilo kojega posvećenog učitelja, ali u odnosu s roditeljima to je neprihvatljivo. Umjesto da upućujete na pogreške, pokušajte ih upozoriti na činjenice vezane za njihovo dijete koje oni možda ne primjećuju.

Vodi prema konfliktu:

„Vi trebate općenito više vremena provoditi s djetetom.”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Primijetila sam da je vaš sin postao razdražljiv, oštro reagira na kritiku i opaske. Možda ga nešto muči, porazgovarajte s njim.”

KORISTITE TAJNO ORUŽJE – AKTIVNO SLUŠANJE

Dajte im do znanja da ih slušate i razumijete što ih muči. To nije teško. Razgovarajte o njihovim pritužbama ili zapažanjima dijeleći konstruktivna i argumentirana razmišljanja. Glavna je stvar – ne zalijećite se sa zaključcima i prigovorima!

Vodi prema konfliktu:

„Ako vas škola ne zadovoljava, zašto nas trpite? Uzmite dokumente već danas!”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Smatrate da nepravedno ocjenjujem znanje vašeg djeteta, ali ja se rukovodim jedinstvenim kriterijima za sve. Razmislimo zajedno o tome kako bi vaše dijete moglo ispraviti jedinicu.”

DJELUJTE U SKLADU S ČINJENICAMA

Ako su vam roditelji došli s predrasudama, oboružajte se. Ne možete ih tek riječima uvjeriti da ste prvoklasan učitelj. Vaši su saveznici bilješke u imeniku i učeničke bilježnice.

Vodi prema konfliktu:

„U 12 godina rada u ovoj školi još se nitko nije žalio na mene!”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Zavirite u bilježnicu vašeg sina i pokušajte razumjeti zašto je dobio nisku ocjenu. Ako želite, možete nam se pridružiti na jednome od satova. Samo trebamo dogovoriti termin.”

ORIJENTIRAJTE SE NA DUGOROČAN RAD

Objasnite roditeljima da obrazovanje u školi nije serija kratkih uradaka, „od ispita do ispita”, već devetomjesečni maraton.

Vodi prema konfliktu:

„Idućeg utorka pišemo kontrolni ispit. Uvjeravam vas da Petar neće riješiti ni najjednostavnije zadatke.”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Posljednji kontrolni ispit pokazao je da Petar ima mnogo rupa u znanju. Provjerimo zajedno kako rješava domaću zadaću i moći ćemo ispraviti tu situaciju.”

JASNO DAJTE DO ZNANJA DA STE SPREMNI SURAĐIVATI

Predložite roditeljima razmjenu brojeva telefona kako biste ih, bude li potrebe, mogli nazvati i raspraviti o djetetovu uspjehu.

Vodi prema konfliktu:

„Nadam se da se ovaj razgovor neće ponoviti.”

Vodi prema produktivnom dijalogu:

„Dat ću vam svoj broj telefona budete li imali pitanja vezanih za moje lekcije. Možete me nazvati bilo koji radni dan između 15 i 20 sati.”

………………

NAPOMENA

  • Mega Talant – ruskicentar za razvoj talenta, organizira tečajeve, olimpijade, kreativne radionice, turnire.
  • Izvor: mega-talant.com
  • Photo by Mike Scheid on Unsplash