Savjeti stručnjaka
KADA SE NE SLUŽITI TEHNOLOGIJOM
Ovo su stvari u obrazovanju koje trebaju ostati jednostavne
objavljeno: 24. rujna 2018.

…moramo dati sve od sebe kako ne bismo pali u napast prekomjerno se služiti tehnologijom.

Postoje neke stvari, određene metode, aktivnosti, alati za koje smatramo da bi se mogli unaprijediti uz mali dodatak tehnologije, ali istina je da bismo shvatili da ih je najbolje prenijeti na staromodan način kad bismo prestali sumnjati u sebe.

■  KADA SE NE SLUŽITI TEHNOLOGIJOM ■ 

1)  KAD STVARA ŠTETNE PREČICE

Neki učitelji matematike brane kalkulatore misleći kako će se učenici njima služiti za izračunavanje najjednostavnijih operacija koje bi trebali moći rješavati samostalno. Neki učitelji engleskog jezika ne dopuštaju gledanje u pravopis. Ako svakom učeniku udijelimo iPad od pete godine, hoće li ikad naučiti služiti se knjižnicom? Hoće li razviti maštu? Svakodnevno vježbati svih pet osjetila? O tomu trebamo voditi računa.

2)  KAD POTKOPAVA DUBLJE UČENJE

Stručnjaci su otkrili da je obrazovna tehnologija najučinkovitija kad se upotrebljava kao alat za rješavanje problema, konceptualni razvoj i kritičko razmišljanje. Ali ako se neprimjereno koristi može imati suprotan učinak, potkopavajući sve tri vještine. Pobrinite se da se služite tehnologijom tako da učenicima unaprjeđuje način razmišljanja, a ne samo način pamćenja činjenica.

3)  KAD POTKOPAVA UČENJE OSNOVA

Primjena tehnologije može biti vrlo intuitivna za današnje generacije, ali ne bi trebala zamijeniti osnovne vještine koje društvo vrjednuje. Čak i u tehnološki naprednom vremenu nije primjereno izvlačiti iPhone kako bismo izračunali vremensku razliku od pet sati. Još su nam potrebne osnovne vještine.

4)  KAD UMANJUJE INTERAKCIJU

U svom najboljem izdanju tehnologija je nevjerojatno društveno sredstvo, povezuje ljude diljem svijeta. Ali istodobno može smanjiti mogućnosti interakcije i procesa učenja koji idu uz nju. Kad možete pronaći odgovor na Googleu, možda nećete čuti prijatelja koji daje krivi odgovor i učiteljicu koja objašnjava zašto odgovor nije ispravan. Ljudi moraju učiti jedni od drugih, a ne samo od računala.

5)  KAD SMANJUJE VJEROJATNOST NEUSPJEHA

Ovo je važno. Pogreške stvaraju prilike za učenje. Bez truda, često završimo s plitkim znanjem i lažnim samopouzdanjem. Ne služite se tehnologijom kako biste stvarali savršene rezultate.

6)  KAD JE PRIVLAČNOST TEHNOLOGIJE ČISTO ESTETSKA

Ne upadajte u zamku sindroma sjajne nove tehnologije. Zapamtite: ako izgleda bolje, ne znači da obećava učinkovitije učenje ili da bolje odgovara ciljevima vašega kurikula.

7)  KAD PRIDONOSI PREOPTEREĆENJU INFORMACIJAMA

Jedno je od privlačnih svojstava tehnologije činjenica da učenicima omogućava da nauče više i bolje. Ali vrijedi razmisliti o tome je li to zaista istina. Preopterećenje informacijama uvijek ograničava učenje, bez obzira na to kojoj smo količini informacijama izloženi ili koje sve alate imamo na raspolaganju kako bismo procesuirali te informacije. Ne pretpostavljajte da će vaši učenici moći pisati teže testove samo zato što su izloženi većoj količini informacija.

8)  KAD NEMATE VREMENA ZA NJEZINU INTEGRACIJU

Ako nećete primjenjivati tehnologiju ispravno i potpuno, nemojte ju uopće primjenjivati. Način na koji primjenjujete tehnologiju jednako je važan kao i odluka treba li ju primjenjivati ili ne.

9)  KAD NE POTIČE POVEZIVANJE I DIJELJENJE

Ne dopustite učenicima da pišu blog ako im ne planirate dopustiti da ga objave. Ako se ne dijeli, nije blog, to je učenje vještine tipkanja.

10)  KAD PRIMJENA TEHNOLOGIJE NE POUČAVA UČENIKE O TEHNOLOGIJI

Sjećam se da sam u osnovnoj školi igrao Number Munchers, popularnu računalnu igricu. Iako je dobro poslužila kao odmor od učenja tablice množenja, nije me naučila ništa o računalima. Danas ima toliko toga za naučiti, kodiranje, alati za dizajn, napredna gemifikacija – zašto ne ubiti dvije muhe jednim udarcem?

11)   KAD SU UČENICI VEĆ SVLADALI ZADATAK

Učenje uz pomoć različitih metoda najbolji je oblik učenja, ali izbjegavajte scenarij gdje upotrebom tehnologije ne dodajete ništa novo iskustvu učenja. Je li potrebno na satu francuskoga uz pomoć digitalnih „flash”-kartica učiti vokabular koji su učenici već naučili? Zvuči kao gubitak vremena.

12)   KAD OMETA KOMUNIKACIJU

Nemojte me krivo shvatiti, istraživanja su pokazala da tehnologija unaprjeđuje komunikaciju. Anonimne platforme za dopisivanje čine čuda za sramežljive učenike. Naime, govorim o učinku gumba „like”. Koristite li se zaista mozgom za komunikaciju kad samo stišćete gumbe?

13)  KAD OGRANIČAVA SAMOIZRAŽAVANJE

Zvuči nemoguće kad uzmete u obzir sve one stvaralačke mogućnosti izražavanja koje pruža tehnologija, zar ne? Pa razmislimo još jednom. Neki od najboljih svjetskih pisaca, umjetnika, mislioca stvaraju svoja najbolja djela uz pomoć najjednostavnijih alata. Ne dopustite da tehnološka inspiracija zamijeni inspiraciju iz stvarnog života.

14)  KADA NE MOŽE ILUSTRIRATI KONCEPT

Katkad je lakše ilustrirati koncept koristeći se sirovim materijalima koji su vam nadohvat ruke. Osim toga, okruženje je važno, učenici pamte gdje su što naučili i to im pomaže da se prisjete informacije. Zaslon računala nije okruženje za pamćenje.

15)  KAD TEHNOLOGIJA NIJE VAŽNA

Molim? Tehnologija nije važna?! Kako je to moguće? Itekako je moguće. Ne dopustite učenicima izlaganje uz pomoć PowerPoint prezentacije, ako istu stvar mogu postići staromodnom skicom, prezentacijom na školskom igralištu ili znanstvenim eksperimentom. Neka se koriste najučinkovitijima metodama prezentacija, a tehnologiju ostavite za slučajeve u kojima je ona zaista važna.

………………

NAPOMENA

  •  InformED – stranica koja se bavi temama vezanima za obrazovanje 21. stoljeća, strategijama poučavanja i učenja.
  • Izvor: opencolleges.sedu.au