Jučer-danas-sutra
TRENDOVI U OBRAZOVANJU
Jesu li nove strategije poučavanja bolje od starih?
objavljeno: 27. rujna 2018.

Trendovi  u obrazovanju

Učitelji nailaze na razne trendove i nove ideje od kojih neke zvuče fantastično, a druge pak izazivaju sumnju, poput sljedećih:

  • prilagodljiv raspored sjedenja
  • sat genija
  • obnovljiva pravda
  • ukidanje brojčanih ocjena
  • obrnuta učionica
  • odbacivanje usvajanja gradiva ponavljanjem
  • „gemifikacija”
  • izbor učenika
  • učenje temeljeno na projektima
  • ukidanje frontalne nastave…

I još mnogo toga!

Tko je, dakle, u pravu?

Nitko. I svi.

Istina je da u učionici trebamo zdravu kombinaciju novih, inovativnih ideja i starih, isprobanih i dokazanih tehnika.

Ne trebamo suditi ideju prema tome kad je osmišljena, već bismo je trebali iskušati uzimajući u obzir filozofiju koja stoji iza nje te dokaze za i protiv. Također trebamo biti spremni isprobati nove (i stare) ideje i vidjeti unaprjeđuju li zaista naš razred.

Svatko od nas skloniji je jednoj od strana, stoga ispitajmo svako stajalište kako bismo otkrili zašto se tako osjećamo i koje su nam promjene u razmišljanju potrebne da bismo postali otvoreni za najbolje moguće ideje.

Zašto oklijevamo u prihvaćanju novih ideja?

Katkad za to imamo dobar razlog.

Katkad se brinemo da ćemo napustiti iskušane metode radi nečega što nije dokazano.

Možda se sjećamo nekih zaista loših trendova i ideja i zabrinuti smo da najnovije strategije poučavanja nisu ništa bolje.

A možda postoji i opravdana zabrinutost radi svjetonazorskih razlika.

Međutim, iako postoje opravdani razlozi za zabrinutost, moramo priznati da naši motivi nisu uvijek potpuno jasni.

Katkad se jednostavno ne želimo mijenjati.

Osjećamo se ugodno u onome što radimo, a pomisao na promjenu jednostavno nas opterećuje.

Istina o novim strategijama poučavanja

Što činiti? Moramo shvatiti i prihvatiti nekoliko ključnih istina.

Danas poučavamo u novom dobu – informatičkoj eri.

Sigurna sam da ste primijetili da se u posljednjih dvadeset godina sve dramatično promijenilo, ali jeste li ikad zastali kako biste osvijestili činjenicu da poučavamo u novoj eri?

Zbog toga si ne možemo priuštiti da budemo nostalgični i tvrdoglavo inzistiramo na načinu poučavanja koji je bio aktualan prije pedeset godina. Zašto? Jer smo tad još bili u industrijskoj eri, pripremajući učenike da pamte činjenice i budu spremni slijediti upute.

Svijet je danas potpuno drukčiji i učenici trebaju drukčije vještine, posebno sposobnost kritičkog mišljenja, učinkovite komunikacije te kreativnost. Znači li to da sve staro trebamo odbaciti? Apsolutno ne. Ali trebamo shvatiti da živimo u novom dobu i da se obrazovanje nužno mora mijenjati kako bi moglo pratiti korak.

  • Postoji mnogo fantastičnih novih ideja.

Da, postoje promašaji i trebamo biti oprezni. Ali postoji i mnogo sjajnih ideja, a i internet ih je učinio dostupnijima nego ikad. Zato se nemojte bojati novih ideja. Tražite ih, eksperimentirajte s njima, čuvajte najbolje ideje i odbacite one ne tako sjajne.

Da, potrebni su vrijeme i energija kako bi se primijenile nove ideje. Ali kad vidite promjene u svojoj učionici znat ćete da je vrijedilo truda.

Zašto odbacujemo stare ideje?

Neki od nas koji vole nove ideje skloni su odbaciti stare. Možda ih smatramo staromodnima i zastarjelima.

Vidimo da su se vremena promijenila i da moramo biti inovativni te više ne nalazimo mjesta za stare strategije i tehnike poučavanja.

Inovacija je svakako važna, no je li moguće da katkad olako odbacujemo tradicionalne metode?

Razmotrimo nekoliko sljedećih istina.

Istina o starim strategijama poučavanja

Neki su principi vječni, nikad se ne mijenjaju.

Iako su se vremena promijenila, mnogi principi nisu.  To znači da nam prošlost još ima mnogo toga za ponuditi. Dok određena praksa može zaista biti zastarjela i neučinkovita, druge se temelje na zdravim principima i mogu biti iznimno učinkovite, posebno ako se prilagode i nadograde.

Novo ne znači uvijek i bolje

Novo je uvijek uzbudljivije, ali to ne znači nužno i bolje.

Katkad smo inovativni samo da bismo bili inovativni ili uvodimo tehnologiju radi uvođenja tehnologije, a rezultati mogu biti lošiji nego prije.

Znači li to da trebamo prestati težiti inovativnosti? Apsolutno ne. Ali moramo biti iskreni i priznati kad novi trend jednostavno nije učinkovit poput stare metode te znati napraviti korak unatrag kad je to potrebno.

Zajedničko djelovanje

Dakle, koji je zaključak? Ukratko, da trebamo suditi ideju (i staru i novu) prema njezinoj vrijednosti, a ne „dobi”.

Moramo biti otvoreni prema aktualnim trendovima i isprobanim metodama te se truditi ugraditi najbolje od oba svijeta u svoju učionicu.

Nadalje, moramo vrjednovati i suprotna mišljenja naših kolega. Oni nude nove perspektive te ćemo vjerojatno od njih nešto naučiti.

Dakle, ako se volite držati onoga što je funkcioniralo u prošlosti, ne trebate se ljutiti na učitelje koji se trude isprobavati nove stvari. Umjesto toga, razgovarajte s njima, pitajte ih što rade i odaberite jednu perspektivnu ideju te ju isprobajte u svojoj učionici.

Isto tako, ako se smatrate inovatorom, pokušajte se ne ljutiti na učitelje u vašoj školi koji su skloni tradicionalnijim metodama. Umjesto da ih smatrate dinosaurima koji se odbijaju mijenjati, pokušajte ih bolje upoznati, upitajte ih za savjet i možda će vas zadiviti mudrost koju ćete primiti.

Jer, trebamo i inovaciju i iskušana načela kako bismo stvorili najbolju moguću učionicu. A kad bismo djelovali zajedno, poštujući međusobna razmišljanja i iskustva umjesto da dopuštamo da nas razlike frustriraju, možda bismo se i oduševili kulturom koju bismo time izgradili.

………………

NAPOMENA

  • Teach4theheart – stranica s idejama i strategijama za učitelje koji pomažu zadržati strast i entuzijazam prema poučavanju.
  • Izvor: teach4theheart.com
  • Photo by John Schnobrich on Unsplash | Photo by Patrick Fore on Unsplash