Savjeti stručnjaka
ŠEST NAČELA ZA USPJEŠNO UPRAVLJANJE UČIONICOM
Toplo, timsko okruženje promiče jedinstvo i povezanost
objavljeno: 9. listopada 2018.

… timsko okruženje koje promiče jedinstvo i povezanost. To je razlog zbog kojeg smatram da bi svaki učitelj trebao imati neku „razrednu temu”. Moje je prezime Knight (Vitez), stoga sam osmislio temu „Vitezova svjetlosti” i okitio učionicu žaruljicama koje označuju da svoje učenike vidim kao svjetla sa snovima i ciljevima. Oni primaju moj newsletter koji se zove „Dobrodošli u Vitezove svjetla: ako nešto možete zamisliti tada to možete i postići; ako o nečemu sanjate, tada to možete i postati.” Od učenika tražim da mi pomognu razjasniti ovaj citat. Tad možemo početi raspravljati o standardnim očekivanjima: „Očekujem od vas da sjednete i budete spremni za učenje kad se zvono oglasi. Jednako tako, vi biste trebali očekivati od mene da budem spreman poučavati.” To pokazuje da je ovo dvosmjeran proces, a mi stvaramo mjesto obostranog poštovanja i jedinstva.

ŠTO SE TIČE PRAVILA, IMAM IH NEKOLIKO I VRLO SU JEDNOSTAVNA I JASNA:

  • Poštujte sebe i druge ljude.
  • Svi imamo pravo na poštovanje i u mojoj učionici nitko neće ponižavati druge.
  • Budite spremni i surađujte u procesu učenja.
  • Koristite se jezikom i materijalima prikladnima za školu.

Što se tiče posljedica nepridržavanja ovih pravila, raspravljamo o njihovim izborima. Ja gore navedenim pravilima dodajem informacije o pohađanju nastave: „Moj je posao ovaj sat učiniti što ugodnijim i informativnijim. Nikad vas neću namjerno osramotiti. Vaš je posao doći na sat.” Urednost: „Očekujem od vas da sve što predate bude uredno i jasno ili ćete morati krenuti ispočetka.” Tad raspravljamo o domaćoj zadaći i dodatnim zadatcima za onoga koji nije napravio što je trebao. Svoje učenike poučavam odgovornosti kako bi shvatili da su sami odgovorni za nadoknađivanje propuštenoga ako propuste sat. 

„Vaša je odgovornost provjeriti s drugim učenicima jeste li što propustili. Ja vas to neću tražiti. Moja je disciplinarna politika jednostavna: više se volim pozabaviti izravno s vama umjesto da zovem vaše roditelje. Vi ste odgovorni za vlastito ponašanje. Ako ćete se vi lijepo ponašati, tad ću se i ja lijepo ponašati.”

Naposljetku, spomenem zabavu: „Zabavit ćemo se onoliko koliko nam zakon to dopušta. Molim vas, donesite svoj smisao za humor na sat.”

Pokušavam im prenijeti da marim za njih i da bi stoga i oni trebali. Velik dio ovoga može se preinačiti za bilo koji razred. Poanta je da se učinkovito upravljanje učionicom može svesti na šest načela:

1) BUDITE PRIMJER PONAŠANJA KOJE ŽELITE VIDJETI. Ako očekujete od učenika da ne pričaju tijekom tihog čitanja nekog teksta, tad ni vi ne biste trebali pričati.

2) ODMAH UČENICIMA PRENESITE SVOJA OČEKIVANJA da ne bi bilo iznenađenja i pobrinite se da ih dovoljno često ponovite.

3) BUDITE DOSLJEDNI I DAJTE IM PRILIKU DA UČE IZ SVOJIH GREŠAKA. Učenici žele strukturu, stoga se odnosite prema njima pošteno i s poštovanjem. Oni će vidjeti da mislite ono što kažete. Zapamtite da od njih tražite poštovanje, a zaradit ćete ga tako da budete dosljedni.

4) NEMOJTE SE ZABORAVITI NASMIJATI. Ako se prema svakom djetetu ponašate kao da je najvažnija osoba u prostoriji, izgradit ćete dobre individualne odnose. Sjetite se stare izreke: „Njih ne zanima koliko vi znate, sve dok ne vide koliko marite za njih.”

5) PRIMIJETITE KAD JE NEKO PONAŠANJE POZITIVNO. To je vrlo važno za djecu koja imaju poteškoća. Ako uspijemo pronaći barem jednu stvar u kojoj se neko dijete poboljšalo, tad moramo pokazati da smo to i primijetili. Ostavite poruku na njegovu stolu ili mu dajte do znanja na neki poseban način. Svojim učenicima moramo dati povratne informacije kako bi vidjeli da primjećujemo njihov razvoj i napredak i marimo za to.

6) BUDITE ISKRENI SA SVOJIM UČENICIMA i dovoljno skromni da im priznate kad zabrljate. Ova transparentnost izgrađuje odnose i pokazuje da ste i vi ljudsko biće.

Ne smijemo zaboraviti na to da mi pripremamo djecu za život, a ne samo za našu učionicu. Ako na svako dijete gledamo kao na cjelovitu osobu te ako se prema njima odnosimo s poštovanjem i imamo visoka očekivanja od njih, tad smo ih pripremili za uspjeh u učionici i izvan nje.

…………………

NAPOMENA:

  • Autorica teksta dr. Stephanie KNIGHT učiteljica je s dugogodišnjim iskustvom koja poučava engleski jezik u 7. i 8. razredu osnovne škole.
  • Izvor: inservice.ascd.org
  • Photo by Jeffrey Hamilton on Unsplash