Jučer-danas-sutra
GRUPACIJA NAKLADNIKA ŠKOLSKIH UDŽBENIKA
Ministarstvo nas nije uključilo u izradu novog zakona
objavljeno: 4. listopada 2018.

… pod nazivom „Reforma obrazovanja – kakvo je prolazno vrijeme?”.

Na okruglom stolu  raspravljalo se o novom Zakonu o udžbenicima, digitalnoj transformaciji škola te kadrovskoj i tehničkoj pripremljenosti škola za obrazovnu reformu. O ključnim temama reforme obrazovanja  koju je započelo Ministarstvo znanosti i obrazovanja govorili su Radovan Fuchs, posebni savjetnik predsjednika Vlade, Zdenko LJEVAK, predsjednik Grupacije nakladnika, Martina Kolar Billege, tajnica Udruge autora, Dora Kršul, novinarka na portalu Srednja.hr, Lilijana Radobuljac, profesorica hrvatskoga jezika u Tehničkoj školi Nikole Tesle u Vukovaru te Jelena Ivaci, ravnateljica Osnovne škole bana Josipa Jelačića u Zagrebu.

„Nakladnici u Hrvatskoj daju maksimum da zadovolje sve potrebne korake u obrazovnoj reformi, ali niti u jednom trenutku nismo dobili hodogram aktivnosti što se od nas i u kojem roku očekuje. Mi u potpunosti podržavamo reformu obrazovanja kao i ideju digitalne transformacije koju smo i sami, ne čekajući odluke Ministarstva, započeli još prije pet godina, stvaranjem digitalnih udžbenika. Ministarstvo se treba osloniti na naše veliko iskustvo i znanje u kreiranju obrazovnih sadržaja, jer možemo značajno pridonijeti kvalitetnoj i uspješnoj obrazovnoj reformi. Dosadašnja priprema Zakona o udžbenicima odvijala se bez nas, bez autoriteta autora i time smo struku posve ostavili po strani, a tako se ne radi nigdje na svijetu. Za nas su pitanja o reklamiranju u udžbenicima srednjih škola, gramaži papira i ukidanju radnih bilježnica kao obveznog nastavnog materijala u potpunosti promašena. Da bi reforma bila uspješna moramo kvalitetno pristupiti svim ovim pitanjima”, izjavio je Zdenko Ljevak, predsjednik Grupacije nakladnika školskih udžbenika. Dodao je kako je stav nakladnika da je reforma svakako potrebna našem obrazovnom sustavu kao i kvalitetna prilagodba digitalnom okružju. „Čini se da su sve poteškoće do kojih je sad došlo, nastale zbog manjkave komunikacije s institucijama i stručnjacima koji dobro poznaju sustav i koji su mogli na vrijeme upozoriti na neke poteškoće. Ne bih ulazio u procjene kakvo je prolazno vrijeme reforme općenito, ali mogu reći da je što se tiče udžbenika stanje prilično konfuzno i da nakladnici još uvijek ne znaju za koje razrede i predmete trebaju predati udžbenike 1. ožujka 2019. godine, a ni predmetni kurikulumi još nisu doneseni”, kazao je Ljevak.

Radovan FUCHS, posebni savjetnik predsjednika Vlade, napomenuo je da edukacije nastavnika nikad nije bilo dovoljno te da trebamo povećati društveni status nastavnika te dopustiti struci da kvalitetno i na vrijeme odradi svoj posao.

„Svaka reforma će početi i pasti na nastavnicima. Mi smo trenutno pod velikim vremenskim pritiskom. Ekspertna radna skupina radi ubrzano, ali kvalitetnim pristupom. Reforma obrazovanja je previše ozbiljna stvar da bi se implementirala dok svi dokumenti nisu u potpunosti usuglašeni i razumljivi svima. Izradu udžbenika treba prepustiti pravilima struke, a ne ih definirati gramažom, kao što predviđa novi Zakon”, kazao je Fuchs.

Dora KRŠUL s portala Srednja.hr smatra da je priča o gramaži i torbama pogrešna. „Treba osigurati da učenici mogu odlagati torbe u školama, a ne inzistirati na gramaži. Tjedan dana prije početka škole nakladnike se optuživalo za kašnjenje u isporuci udžbenika. A po čemu će nakladnici raditi udžbenike, kad još nije poznato koji razredi idu u frontalnu primjenu i nije gotova evaluacija eksperimenta. Puno je otvorenih pitanja, a rokovi su kratki. Problem je i u tome da se nastavnici boje javno govoriti o reformi. To dovoljno govori o stanju u cijelom resoru. Ministarstvo treba saslušati kritike. Pristup je polovičan, moj dojam je da Ministarstvo radi navrat-nanos”, naglasila je Dora Kršul.

Martina KOLAR BILLEGE, tajnica Udruge autora, naglasila je da su udžbenici, ako ih izrađuju stručnjaci, već sada strukturirani tako da učeniku omoguće dosizanje svih zacrtanih kompetencija. „Bilo bi vrijedno da politika i oni koji su na čeliu obrazovnog sustava dopuste autorima, koji bi trebali biti licencirani eminentni stručnjaci, izradu udžbenika po uzusima struke. I da se ne ograničava udžbenik po gramaži, da se ne ograničava broj listova, a svakako treba uzeti u obzir i satnicu pojedinog predmeta u našim školama. Ako želimo cjelovito obrazovanje onda moramo imati i cjelovite udžbenike ili priručnike. Dopustimo da budu napravljeni po načelima stručnosti i znanstvenosti” – zaključila je Kolar Billege.

Zdenko Ljevak iz Grupacije nakladnika na kraju okruglog stola zaključio je kako nakladnici očekuju direktno uključenje u izradu Zakona o udžbenicima i svih Pravilnika, realan dogovor oko uvođenje novih udžbenika u sve škole te uvođenje stručnjaka u raspravu o potrebnim radnim udžbenicima i radnim bilježnicama. [ Opširnije o  okruglom stolu Zajednice nakladnika i knjižara  pri Hrvatskoj gospodarskoj komori o reformi obrazovanja čitajte u novom broju ŠKOLSKIH NOVINA ]