Zanimljivosti
EKONOMSKO-BIROTEHNIČKA ŠKOLA, SLAVONSKI BROD ■ EDUKACIJA MENTORA I SAVJETNIKA ZA PROJEKT ERASMUS+
Učenje učenja za budućnost
objavljeno: 11. listopada 2018.

[ Napisala: Mr. sc. Mirta KOS KOLOBARIĆ, profesorica savjetnica, Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod ] Prije pisanja projektne prijave provedena je analiza potreba škole te su uočene dvije bitne potrebe: razvijanje poduzetničkoga načina razmišljanja u učenika kroz općeobrazovne predmete i pružanje kvalitetnije podrške nastavnicima pripravnicima. U sklopu projekta, jedna je skupina djelatnika pohađala strukturirani tečaj Razvijanje poduzetničkog načina razmišljanja u obrazovanju, a druga skupina, nastavnici mentori i savjetnici te ravnatelj škole, strukturirani tečaj Edukacija mentora i savjetnika.

■  SLOŽENOST NASTAVNIČKOGA POZIVA ■ 

U posljednjih nekoliko godina u školi je zbog smjene generacija zaposlen veći broj pripravnika. Škola je prepoznala potrebu edukacije nastavnika mentora i savjetnika za uspješniju provedbu procesa stažiranja.

Planom i programom stažiranja pripravnika određena su znanja i kompetencije koje trebaju steći. Nedvojbeno je da tijekom hospitacija na nastavi mentora pripravnici mogu puno naučiti, jer mentori imaju iskustvo koje žele i mogu podijeliti s kolegama početnicima. No zahvaljujući godinama iskustva, mnoge nastavne metode i oblici primjenjuju se automatski pa je ponekad moguće previdjeti savjete koji su od velike pomoći pripravnicima.

Pohađanjem tečaja Edukacija mentora i savjetnika, sudionici su obnovili postojeća metodička znanja, ali usvojili i nove vještine. Od mnoštva naučenoga, izdvojeni su najbitniji savjeti i vještine na koje bi mentor trebao skrenuti pozornost pripravnika.

Bitno je istaknuti da svaki nastavnik u nastavnom procesu mijenja svoje uloge i mora znati koja uloga zahtijeva određeni pristup, metode i oblike rada.

Četiri su glavne uloge nastavnika: mentor (tijekom dužeg vremenskog razdoblja učenika želi naučiti nešto što će mu trebati za cijeli život), trener (tijekom kraćeg razdoblja u kojem učenik treba naučiti neku vještinu), edukator (učenike poučava novom gradivu kroz razne metode) i moderator/facilitator (organizira suradničko učenje, tj. učenici u skupinama iznose ideje i surađuju).

Pregled sažetaka potrebnih vještina kojima nastavnik (pripravnik) treba ovladati otkriva nam svu kompleksnost nastavničkog poziva. I naizgled jednostavna organizacija rada u skupinama zahtijeva veliku pripremu i svijest nastavnika o različitostima učenika koji u takav oblik rada ulaze sa svojim vlastitim brigama, nesigurnostima i očekivanjima.

■  STILOVI UČENJA I METODE RADA ■ 

Poznavanje međusobnih odnosa među učenicima u oblicima suradničkoga rada bitno je za učinkovit rad skupine. Nastavnici trebaju imati na umu različite stilove učenja kod učenika (auditivni, vizualni, kinestetički) te ovisno o tome pripremati i mijenjati nastavne materijale. Osnovno poznavanje principa neurolingvističkog programiranja može nastavniku pokazati na koji način učenik uči; gleda li prema gore, vizualan je tip te zahtijeva specifičnu vrstu nastavnih materijala (karte, grafove, slike). Nadalje, nastavnik mora znati kako koristiti raznovrsna nastavna pomagala i materijale, poput računala, projektora, flipcharta, videomaterijala, raznih vrsta prezentacija, samoljepljivih papirića u bojite biti fleksibilan i uvijek imati rezervni plan ukoliko nešto od navedenog nije dostupno.

Kako bi se osigurala dinamičnost nastavnog procesa, nastavne metode i oblici rada moraju se stalno izmjenjivati, kao i vrste aktivnosti, kako bi se kod učenika razvijala kreativnost i fokusirala pažnja. Ostvarivanje i održavanje uspješne komunikacije s učenicima neophodno je za učinkovit odgojno-obrazovni proces. Osnovne su pretpostavke: aktivno slušanje (usredotočiti se na govornika, gledati ga, dati mu verbalnu i neverbalnu povratnu informaciju, provjeriti jesmo li dobro shvatili što želi reći te ga ne prekidati dok ne završi) i poznavanje osnova transakcijske analize (prema kojoj postoje 3 stanja ljudskog ega: roditelj, odrasla osoba i dijete, a komunikacija je uspješna kada oba govornika stanje ega drže u ravnopravnom odnosu). Javno govorenje još je jedna vještina podjednako važna i za nastavnike i za učenike. Govornici trebaju biti usredotočeni na poruku koju žele prenijeti uz što manje gesti, uz pravilan izraz lica i jačinu glasa. Odgojno-obrazovni rad uvijek uključuje i rad s učenicima „teškog“ karaktera koji neprestano razgovaraju ili ništa ne govore, skreću na nebitne teme, neprestano koriste mobitel na nastavi, sve već znaju, kasne. Nastavnik mora znati kako komunicirati s njima da spriječi ometanje ostalih učenika. U radu s učenicima nemoguće je izbjeći sukobe. Konfliktne situacije nastaju kada se osobe osjećaju ugroženo i nisu dovoljno tolerantne. Prepoznati sukob i/ili ga preduhitriti, kao i znati kako ga riješiti, jedno je od ključnih umijeća nastavnika.

■  UČITI OD STARIJIH ■ 

Ovo je pregled samo nekih zahtjeva koje nastavnička profesija stavlja pred nastavnike. Pripravnici bi ih trebali biti svjesni i truditi se koliko je moguće da savjete primjenjuju u radu. Dobrim uvodom u nastavničku profesiju pripravnici stječu široku osnovu koju kroz godine mogu nadograđivati vlastitim iskustvima.

Angela WINSTANLEY, voditeljica ovog strukturiranog tečaja, rekla je: „Dobar nastavnik treba svoje učenike čitati kao mornar more – tražiti struje, stijene i sprudove; nastavnik vidi držanje učenika, njihov pogled i reakcije te reagira sukladno njima.“  [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]