Iz školskog svijeta
JEDNO OD PROBLEMATIČNIH PONAŠANJA
Kako zaustaviti cviljenje u vrtiću
objavljeno: 11. listopada 2018.

✿ Što je cviljenje?

Prema definiciji rječnika MERRIAM-WEBSTER, cviljenje znači „žaliti se na iritantan način”. Za mene je to bilo kakav govor visokim, piskutavim glasom. Cviljenje često uključuje rastezanje riječi, tako da umjesto „Učiteljice Mary Catherine” to ispada nešto poput „Učiteljiceeeee Maaary Catherineee”.

✿ Zašto djeca cvile?

Prije nego što raspravimo o tome kako zaustaviti cviljenje, moramo znati zašto djeca cvile. Kao i kod svakog oblika ponašanja, mnogo je razloga zašto to čine. Nekoj je djeci potrebna pomoć u reguliranju tona glasa. Drugi se služe cviljenjem, jer na taj način brže dobiju ono što žele. Treći žele pridobiti pozornost odraslih. U svojoj knjizi „Pozitivna disciplina: vodič od A do Ž”, NELSEN ističe da to može biti faza te da cviljenje prestaje kada djeca nađu način da se uklope.

✿ Kako zaustaviti cviljenje

Ja se volim izravno suočiti s problemom. Obično kažem nešto poput: „Ne razumijem što govoriš kad cviliš. Molim te, ponovi to, ali bez cviljenja.” Ako dijete ne primjećuje cviljenje u svome glasu, pokušavam pokazati kako to zvuči bez cviljenja.

Oblikovanje i vježbanje primjerene komunikacije je nužno. Zadajte djeci da igraju uloge, međusobno i s odraslima, neka vježbaju govoriti normalnim tonom glasa. Objasnite da, čak i kad smo frustrirani, umorni ili želimo pozornost, moramo govoriti jasno i s poštovanjem. Istaknite da će djeca mnogo prije dobiti pozornost ako ne cvile. „Pozitivna disciplina” savjetuje oblikovanje i vježbanje, samo upamtite da mala djeca trebaju sastanke koji nisu predugi, koji obrađuju temu koja je važna za njih i koja im omogućuje da aktivno sudjeluju.

Ako dijete cvili kako bi pridobilo pažnju i postiglo osjećaj pripadanja, potrebno je poduzeti dodatne korake. U osobnom razgovoru podsjetite ga da će bez cviljenja dobiti više pažnje. Zatim se pobrinite da to provedete u akciju. Nađite način da uklopite dijete u zajednicu. Zatim jasno istaknite što treba činiti kako bi tome pripomoglo. Na primjer: „Hvala što si posložio stolce nakon ručka, inače bi se tvoji prijatelji spotaknuli.” Djeluje kao mali korak, ali je za malu djecu vrlo učinkovit.

Jedna anegdota u „Pozitivnoj disciplini” predlaže potpuno ignoriranje cviljenja sve dok trenutno reagirate na „necvileći” ton glasa. Mislim da to dobro funkcionira dok god dijete dobije podsjetnik na početku dana. Nešto poput: „Zapamtite, danas ne odgovaram na pitanja postavljenja cvileći, ali se zato radujem što ćemo govoriti normalnim tonom glasa.”

Uza sve navedeno, moram samu sebe držati pod kontrolom kad je u pitanju cviljenje. Kao i kod brbljanja i nepažnje, cviljenje zaista napreže moje živce (i kao roditelja i kao učitelja). Zbog toga katkad reagiram frustrirano. Moram se stalno kontrolirati. Kad reagiram burno, to samo pogoršava problem. Bolje je zastati na trenutak, udahnuti i usredotočiti se na to kakio najbolje pomoći djetetu. Znam da moje reakcije igraju ključnu ulogu u stvaranju primjerenog ponašanja u učionici (i kod kuće).

  • Koji su vaši savjeti za zaustavljanje cviljenja u učionici?

………………

NAPOMENA

  • Fun a day – američka obrazovna stranica skupine učitelja koju predvodi učiteljica i majka Mary Catherine.
  • Izvor: fun-a-day.com
  • Photo by Patrick Fore on Unsplash