RASPRAVA O NOVOM ZAKONU O UDŽBENICIMA

Ministrica i nakladnici natezali se oko loše komunikacije i statusa radnih bilježnica

petak, 12. listopada 2018.

Na okruglom stolu Ministarstva o novom Zakonu o udžbenicima, koji je u proceduri donošenja nakon javne rasprave, o toj su temi raspravljali predstavnici MZO-a, nakladnika, edukatora, mentorskih skupina Škole za život i akademske zajednice.

Ministrica i nakladnici natezali se oko loše komunikacije i statusa radnih bilježnica

U nekoliko je navrata do izražaja došla opaska nakladnika za potrebom bolje komunikacije s Ministarstvom te oprečna mišljenja o razdvajanju udžbenika i pripadajućih drugih obrazovnih materijala, poput radnih bilježnica, koje će prema nacrtu Zakona odobravati dvije različite institucije – Ministarstvo i nadležna agencija.

Nakon završetka javne rasprave o predloženom Zakonu o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima u osnovnoj i srednjoj školi, Ministarstvo obrazovanja je organiziralo okrugli stol na tu temu, s naglaskom na dijelove Zakona koji su privukli najviše pažnje u javnom savjetovanju.

Ministrica Blaženka DIVJAK istaknula je kako je javna rasprava, na koju je stiglo 192 komentara, bila sadržajna te da je bilo dosta cehovskih komentara. Osvrnula se i na žustru javnu raspravu o rasterećenju težine školskih torbi, kao i činjenica koje učenici trebaju usvajati. Na sve to, istaknula je Divjak, nakladnici trebaju odgovoriti svojim kreativnim i inovativnim rješenjima, a eksperimentalni program ‘Škola za život’ naglasila kao jedinstvenu priliku za evaluaciju provedbe pripreme nastavnika, okruženja tj. eko-sustava škole, kao i eksperimentalnih nastavnih materijala.

PROBLEMATIČNI DRUGI OBRAZOVNI MATERIJALI, TJ. RADNE BILJEŽNICE

– Planirano je da sve što je ove godine u eksperimentalnoj fazi, sljedeće godine bude u punoj, frontalnoj primjeni, rekla je Divjak i dodala kako je za frontalnu primjenu bitan novi Zakon o udžbenicima.

Glavni savjetnik u MZO-u Marko KOŠIČEK pojasnio je kako prema starom, još uvijek važećem Zakonu o udžbenicima, udžbenike i dopunska nastavna sredstva odobrava MZO, a pomoćna nastavna sredstva (poput likovne mape) Agencija. Prema nacrtu novoga Zakona, drugi obrazovni materijali, poput radnih bilježnica, ulaze u virutalni repozitorij uz prethodno mišljenje Agencije.

Druge obrazovne materijale, utvrđene školskim kurikulumom, birat će individualno učitelji i nastavnici. Na taj način, pojasnio je Košiček, daje se veća sloboda nastavnicima, pa primjerice iz Engleskog mogu imati Oxfordov udžbenik, a Cambridgeovu radnu bilježnicu. Drugim riječima, radne bilježnice više ne bi ulazile u katalog obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava.

Upravo to problematično je nakladnicima, što je argumentirao njihov predstavnik na okruglom stolu Zdenko LJEVAK.

– Udžbenik bi trebala odobravati radna skupina Ministarstva, a radnu bilježnicu Agencija. Gdje je tu logika da jedno povjerenstvo odobrava udžbenik, a drugo radnu bilježnicu?, zapitao je Ljevak i upozorio kako je nacrt novoga Zakona već pred Vladom.

NAKLADNICI: ‘NEMA KVALITETNE KOMUNIKACIJE IZ MINISTARSTVA’

Istaknuo je i nezadovoljavajući način komunikacije Ministarstva s nakladnicima i autorima u procesu izrade Zakona.

– Na vlastitu intervenciju uključen sam u radnu skupinu za izradu Zakona, i to kad je Zakon već bio osmišljen, to nije normalno i dobro. Nema kvalitetne komunikacije između Ministarstva odnosno Vlade i ostalih dionika, koji su vrlo važan kotač u ovome Zakonu, upozorio je Ljevak.

Divjak mu je replicirala kako su dionici u kreiranju zakona sudjelovali sukladno proceduri te da komunikacija uvijek može biti bolja, no da pojedini dionici vrlo jasno zastupaju određene interese. Koje točno, nije pojasnila. Uz to, kazala je i kako su nakladnici bili vrlo glasni u medijima.

Ljevak se dotaknuo i problematike u kojoj radna skupina MZO-a, prema novom Zakonu, odobrava udžbenike, a dodatne materijale Agencija. Slična pitanja mogla su se čuti i iz publike, otkud je također problematizirano da različite institucije odobravaju udžbenike i radne bilježnice.

DIVJAK: UČITELJI ĆE ODLUČIVATI SLIJEDI LI RADNA BILJEŽNICA UDŽBENIK

– Slijedi li radna bilježnica udžbenik, to će procjenjivati učitelji, replicirala je Divjak komentaru iz publike na konstataciju da su udžbenik i radna bilježnica pupčano vezani.

Iz nakladničkih krugova iz publike moglo se čuti i kako su shvatili da je ministrica implicirala da bi nakladnici htjeli biti u skupinama za donošenje Zakona i pravilnika zato da bi ostvarili neku korist. Upozorili su da se ne radi o tome, već o činjenici da imaju iskustva i kontakte te suradnju s autorima.

Na njihov upit o jasnom hodogramu aktivnosti pripreme za sljedeću školsku godinu, u kojoj bi trebala ići frontalna primjena Škole za život, Divjak je rekla da je u planu da će frontalno ići sve ono što je trenutno u eksperimentalnoj fazi, no da ne može eksplicitno reći da će tako biti.

 Na okruglom stolu sudjelovao je i Goran HAJDIN s Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu, koji se u svom znanstvenom radu bavio i školskim udžbenicima. Istaknuo je važnost tiskanih materijala, ali i onih digitalnih koji, kako je rekao, doprinose interaktivnosti i multimedijalnosti te omogućavaju da se udžbenici nadopunjuju, a ne kupuju stalno novi. U MZO-u su vrlo nadahnuto o promjenama koje donosi Škola za život govorile i Đurđa TRUPINIĆ iz mentorske skupine Škole za život te edukatorica Željka BABIĆ. [ IZ DRUGIH MEDIJA | srednja.hr |  Dora KRŠUL ]  

Vezani članci
Školski portal: Za sigurnu školu

Za sigurnu školu

Sindikat PREPOROD i učiteljske grupe s Facebooka >  Nastavnici organizirano…

Školski portal: Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Dobitnik je brojnih prestižnih znanstvenih nagrada i priznanja,  a godine…

Školski portal: Učenicima se nude stipendije i siguran posao

Učenicima se nude stipendije i siguran posao

…pa su posebno usmjereni na razvoj i primjenu novih tehnologija.…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Za sigurnu školu

Za sigurnu školu

Sindikat PREPOROD i učiteljske grupe s…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…