Iz školskog svijeta
RANI I PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE > DJECA U PROMETU
Oprezno u promet već ispred kućnoga praga
objavljeno: 16. listopada 2018.

Posljednjih se godina u Hrvatskoj povećava udio djece stradale u prometu u svojstvu suputnika u vozilu. U ovom slučaju posebno veliku odgovornost snose odrasli vozači, najčešće roditelji. Prema izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, djeca do 135 cm visine trebaju biti smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici ili postolju pričvršćenom posebnim kopčama ili pojasom. Djeca visoka između 135 i 150 cm smiju se prevoziti tako da su pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe, ali samo na stražnjem sjedalu. Vozač motornog vozila ne smije prevoziti dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na putničkom sjedalu zaštićenom prednjim zračnim jastukom, ako zračni jastuk nije deaktiviran, čak i u slučajevima kad se zračni jastuk automatski isključuje.

■  PREVENTIVA  ■ 

Vrtići i škole u suradnji s policijskim upravama rade edukacije, ali ni to često nije dovoljno i stoga je vrlo važna edukacija koju djeca nose od kuće, jer, kako nam kaže mama Berta VUČILOVIĆ, „oprez počinje pred kućnim pragom”.

– Svako jutro kad djecu vodim ili spremam u školu odnosno vrtić kažem im da paze na cesti. Devetogodišnja Marta je odgovorna, ali joj uvijek kažem da se u svakom trenutku mora paziti, jer nesreća dođe onda kad to najmanje očekuješ i kad si najopušteniji. Naravno, maleni Marin, kojem je pet godina, još je siguran u mojim rukama, ali ga već sad učim da treba biti oprezan u prometu – navodi Berta, koja dodaje da je i ove godine pratila rad tvrtke AUTO-STOP iz Čakovca, koja već nekoliko godina zaredom na razne načine provodi preventivne aktivnosti usmjerene na povećanje sigurnosti djece i drugih sudionika u cestovnom prometu u Hrvatskoj.

Inače, projekt „Djeca u prometu kao pješaci i putnici” autora Dine POSAVCA već se nekoliko godina provodi u Čakovcu, Prelogu, Varaždinu i Zagrebu, u koji su uključeni dječji vrtići – odgojitelji odnosno djeca predškolske dobi te ima pozitivno mišljenje nadležnog Ministarstva znanosti i obrazovanja. Svrha je projekta sustavno i kontinuirano obrazovati djecu predškolske dobi u dječjim vrtićima pomoću preventivno-edukativnih materijala: knjižice i bojanke „Djeca u prometu kao pješaci i putnici” te didaktičkih igara kako bi prevenirali i zaštitili ih od mogućih opasnosti i stradavanja u cestovnom prometu.

I dječji vrtići nastoje svojim aktivnostima pridonijeti sigurnosti djece u prometu pa se tako organiziraju raznovrsne aktivnosti u tom pravcu. Koristeći se slikovnicama, bojankama, fotografijama, filmovima i drugim, djeci se predočavaju i tumače neke ispravne i neispravne prometne situacije, objašnjeno im je zašto je i kad potrebno upotrijebiti zaštitnu opremu predviđenu za sudionike u prometu, koju zaštitnu opremu treba koristiti na biciklu ili romobilu, a koju kad su uvjeti smanjene vidljivosti, zašto je bitno poštivati prometna pravila, što znači pojedini prometni znak, kako se kretati kolnikom kad nema nogostupa i slično. Policijski službenici i odgojiteljice skupina nastoje djeci pružiti što više sadržaja i iskustava vezanih za prometnu preventivu, sa svrhom proširivanja dječje spoznaje te tako povećala sigurnost djece u prometu, a samim time i smanjila stradavanja djece u prometu.

■  VLASTITI PRIMJER  ■ 

Nakon tih vrtićkih aktivnosti djeca imaju priliku teoretski stečena znanja pokazati u praksi. Tako policijski službenici u pratnji odgojiteljica odlaze u pokaznu šetnju i u konkretnim situacijama pokazuju djeci i objašnjavaju prometne znakove u blizini vrtića. Djecu se uči prelaziti kolnik na obilježenim pješačkim prijelazima na kojima su različite frekvencije prometa. Djeca također imaju priliku susresti se sa situacijama kad im je otežan prelazak kolnika zbog smanjene preglednosti i kad nailaze na kontejnere, parkirane automobile, raslinje ili drveće te im se objašnjava kako ispravno postupiti u takvim situacijama.

I na koncu, roditelji i svi koji su uz djecu, kao što nam je i naša sugovornica Berta navela, vlastitim primjerom trebaju pokazati djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu i uvijek im naglašavati da ne prelaze kolnik na crveno svjetlo za pješake, ne pretrčavaju kolnik izvan pješačkog prijelaza, vežu i podsjećaju djecu na sigurnosni pojas u automobilu i slično. Isto tako, potrebno je razgovarati s djecom o prometu i upozoriti ih na potencijalne opasnosti, na negativne, ali i pozitivne primjere ponašanja u prometu. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Ivica Buljan ]

…………………………..

Tisuću djece stradalo u prometu  

Ozljede su vodeći uzrok smrti djece u dobi od jedne do 19 godina, a najviše djece smrtno strada zbog prometnih nesreća. Prema najnovijim podatcima MUP-a, u prometnim je nesrećama u Hrvatskoj 2017. godine nastradalo 965 djece u dobi od 0 do 13 godina. Poginulo je osmero, a ozlijeđeno 957 djece. Njih 618 (64 posto) stradalo je u svojstvu putnika, 242 (25,1 posto) kao pješaci, a 105 (10,9 posto) kao vozači. Od osmero poginule djece petero je smrtno stradalo u svojstvu putnika, dvoje u svojstvu pješaka, a jedno dijete u svojstvu vozača. Prema podatcima Ministarstva unutarnjih poslova RH, u posljednjih se dvadeset godina bilježi trend smanjenja smrtnosti djece u prometnim nesrećama.

Kao ističu u Ministarstvu, djeca su posebno ranjiva skupina sudionika u prometu. Među najvažnije rizike za stradavanje male djece u prometu ubrajaju se sljedeći razlozi: djeca zbog nižeg rasta nemaju dobru preglednost prometne situacije i teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima; vozači nerijetko ne poštuju prometne propise vezane za siguran prijevoz djece u vozilima, brzinu, alkohol i drugo; djeca nisu u mogućnosti pravilno procijeniti udaljenost i brzinu nadolazećeg vozila; djeca nisu svjesna opasnosti u prometu i katkad reagiraju nenadano zbog zaigranosti, primjerice istrčavaju na kolnik zbog lopte.

…………………………..