Savjeti stručnjaka
RODITELJIMA ULAZ ZABRANJEN
Zašto učionica pripada djeci?
objavljeno: 18. listopada 2018.

Nisam očekivala plakanje, vrištanje, vikanje: „Mama!”, „Vrati se!” i „Neee!”

Osjećala sam se slomljeno dok sam uvodila djecu u učionicu i uz njihovo ih vikanje uvjeravala kako ćemo imati sjajan dan. Pomislila sam: „Možda bi i roditelji mogli ući, smjestiti djecu, odvući im pažnju i zatim se išuljati van?” To mi se tada činilo logičnim, bilo bi barem manje vrištanja, zar ne? To znači više mira, mirnoće, sreće, je li tako? Čula sam da se ne odobrava prisustvo roditelja u učionici, to je Montessori politika, ali sam ipak mislila: „Sigurno će biti manje suza.”

POGREŠNO.

Jednom se roditelj uspio ugurati u učionicu i neprimjetno izaći. Dijete je bilo dobro nekoliko minuta dok nije shvatilo da je roditelj otišao. A tada? Situacija je eskalirala, dijete je bilo uzrujanije nego prije, druga su se djeca uznemirila, a i ja sam se osjećala kao da ću popustiti i početi plakati. Osim kod dovođenja djece u školu, roditeljima bi i inače trebao biti zabranjen pristup učionici.

Jednom nas je roditelj prekinuo za vrijeme popodnevne aktivnosti. Djeca ovog puta nisu plakala, ali su mnogi ustali i krenuli razgovarati s roditeljem koji je ušao u učionicu. Naša je aktivnost prekinuta, djeca su ometena, a nakon što je roditelj otišao nekoliko se djece uznemirilo i počelo razmišljati o tome gdje su njihovi roditelji.

Tijekom sljedećih nekoliko mjeseci zaključila sam da je najbolje da roditelji ostanu izvan učionice. Međutim, sve dok nisam počela Montessori osposobljavanje nisam potpuno razumjela zašto je to tako. Željela bih to podijeliti s vama, jer zaista ima smisla!

Prije osposobljavanja uvijek sam se osjećala pomalo krivom kad sam morala zamoliti roditelje da nas ne prekidaju za vrijeme školskog dana. Sada, s ovim znanjem, osjećam se krivom kad dopustim roditelju da uđe u učionicu. Svatko dijete ima pravo na svoj prostor, svoju učionicu u kojoj neće biti ometano (čak i ako su u pitanju njegovi roditelji). To je okružje samo njihovo!

To ne znači da roditelji nisu dobrodošli, već želimo da shvate važnost okružja djetetove učionice i poštuju ga, dopuštaju da ono pripada samo djetetu s najmanjom mogućom količinom ometanja ili prekidanja.

Maria MONTESSORI kaže: „Ako želimo pomoći djetetu, moramo mu omogućiti okružje u kojem će se slobodno razvijati.” U tom okružju vodeću ulogu ima dijete. Odrasli to mogu narušiti, jer žele pomoći, upozoriti, objasniti što treba činiti, žele se uključiti. To čine zbog ljubavi, ali može onemogućiti djetetovo pravo da se neovisno razvija. Čak i ja kao učitelj još učim kad se trebam uključiti, a kad samo promatrati, kad govoriti, a kad samo pokazati, kad ustati, a kad sjesti.”

Montessori okružje radi na izgradnji neovisnosti djeteta. Sigurno ste pročitali poznati citat Marije Montessori: „Najveći je učiteljev uspjeh kad mogu kazati da djeca rade kao da on ne postoji.” Uspjeh proizlazi iz usmjeravanja djece na način da ih se osnažuje da samostalno rješavaju probleme, obavljaju svoju rutinu i rade neovisno. Kad roditelji ulaze i izlaze i ometaju djecu u radu, napredak prema neovisnosti je onemogućen, čime djetetu ne rade uslugu.

Montessori učionica nije tajni klub u koji roditelji nisu pozvani, već je to zajednica u kojoj se poštuje nečiji neovisni osobni razvoj, poštuje se i shvaća ozbiljno. To znači da pozvonite i pozovete nekoga ako ste zaboravili ostaviti djetetov ručak, ostavite poruku u uredu želite li nešto kazati učitelju, pošaljete e-mail imate li pitanje ili ste zabrinuti zbog nečega te da obavijestite dijete da nećete ulaziti u učionicu za vrijeme školskog dana.

Moja je prva reakcija na zabranu ulaska roditeljima u učionicu bila pojednostavljena i sebična. Ali naš posao nije da sprječavamo suze (one su potpuno prirodna ljudska emocija), već da stvaramo prostor gdje će se dijete osjećati samopouzdano i udobno. Moraju se pouzdati u učitelja da će poštivati njihovo radno okružje, radni ciklus i rutinu te se osjećati ugodno u vlastitom okružju. Povjerenje i udobnost omogućuju im da se neovisno razvijaju te ih oblikuju. Zato roditelji – ne, niste isključeni, već time što ne ometate i ne prekidate pridonosite uspjehu svog djeteta.

………………

NAPOMENA

  • Charlotte Montessori School – službene straniceMontessori škole u američkom gradu Charlotte.
  • Izvor: charlottemontesorri.com