Školstvo u medijima
TRADICIJA JE TRADICIJA
Djeca radije čitaju tiskane knjige nego digitalne
objavljeno: 19. listopada 2018.

U istraživanju u kojem su sudjelovala djeca u dobi od četiri i pet godina, koja su imala redovit pristup uređajima koji imaju svojstvo e-čitača (poput Kindlea, iPadova i mobilnih telefona) nisu svoje uređaje koristila za čitanje – a to je bio slučaj čak i kod djece koja svakodnevno čitaju knjige. Istraživanje je također pokazalo da će dijete manje čitati što će imati pristup većem broju uređaja.

Dakle, zaključak je da će uporaba uređaja za e-čitanje zapravo spriječiti djecu da čitaju te da oni još uvijek radije čitaju tiskane knjige.

Ovakva se otkrića poklapaju s prethodim istraživanjima koja su usmjerena na čitalačke navike tinejdžera. Naime, dok su neki učenici uživali u čitanju knjiga na elektroničkim uređajima, većina s pristupom ovim tehnologijama nije ih upotrebljavala redovito u ovu svrhu. Štoviše, najstrastveniji čitatelji često nisu čitali digitalne knjige.

ZAŠTO MISLIMO DA DJECA RADIJE ČITAJU NA EKRANIMA?

Popularna je pretpostavka da mala djeca radije čitaju na ekranima. Najpoznatiji je zagovornik ove ideje pisac Marc PRENSKY, koji je 2001. skovao termin digitalni urođenici.

On opisuje mlade ljude kao osobe koje imaju visok stupanj digitalne pismenosti i jedinstvenu sklonost za čitanje na ekranima.

Međutim, mladi ljudi nemaju jedinstven niz vještina, a tvrdnja da više vole ekrane nego knjige nije poduprta istraživanjima.  

Unatoč tome, proteklih je godina ovaj mit već imao utjecaja na odluke u vezi s nabavkom knjiga u školama i javnim knjižnicama, ujedno u Australiji i SAD-u, a neke su knjižnice čak odlučile odstraniti sve tiskane knjige kao odgovor na sve veću potražnju za e-knjigama.

Tim postupkom knjižnice mladim ljudima zapravo ograničuju pristup njihovu preferiranom modu čitanja, što bi moglo loše utjecati na to koliko često čitaju.

Mladi je sve veći pristup uređajima dostupan primjenom tehnologije u školskim programima, a roditelji su suočeni s agresivnim marketingom velikih korporacija koje ih primoravaju da ostanu u tijeku s obrazovnim tehnologijama kod kuće.

Škole su motivirane povećati uporabu uređaja, dok se informacijska i komunikacijska tehnologija promiče kao opća sposobnost koju učenici moraju pokazati u svakom predmetnom području u kurikulu.

Ovakvo promicanje rekreacijskog čitanja koje je temeljeno na ekranima vrlo je snažno, ali „stoji na klimavima nogama”.

ZAŠTO ĆE UČENICI RADIJE ČITATI TISKANE KNJIGE?

Čitanje na uređajima putem aplikacije ostavlja više mogućnosti da učenik bude ometen, jer ima mogućnost prebacivanja između aplikacija.

Za učenike koji već imaju poteškoća s pažnjom neposredne nagrade, poput uzimanja pauze od čitanja zbog igranja igrice, lako mogu nadjačati potencijalno dugoročne koristi čitanja.

Digitalna pismenost također bi mogla biti problem. Da bi se koristili uređajem za čitanje knjiga, djeca moraju znati kako se koristiti svojim uređajima u svrhu čitanja knjiga.

Ona moraju znati kako legalno pristupiti besplatnim materijalima za čitanje, aplikacijama poput Overdrivea ili mrežnih stranica poput Projecta Gutenberg.  

SAVJETI KOJI ĆE VAM POMOĆI DA POTAKNETE SVOJE DIJETE DA ČITA

Istraživanja pokazuju da je čitanje knjiga mnogo učinkovitiji način za poboljšanje i zadržavanje vještina pismenosti, za razliku od čitanja drugih vrsta tekstova. Međutim, međunarodno istraživanje kaže da mladi čitaju sve manje knjiga. 

Iako postoji vrlo mala vjerojatnost da će djecu opremanje uređajima koji imaju svojstvo e-čitanja ohrabriti da čitaju, niz je strategija, poduprtih istraživanjima, koje mogu pomoći ohrabriti djecu da uzmu knjigu u ruke. One uključuju:

  • Biti viđen dok uživate u čitanju. U ovoj studiji  razvidno je da mnogo učenika nije znalo vole li njihovi učitelji zaista čitati. Učitelji koji su često čitali potaknuli su neke učenike da češće čitaju te da pokažu interes za širi spektar knjiga.
  • Stvorite (i redovito se njime koristite) prostor za čitanje  kod kuće i u školi. Glasni zvukovi, loše osvjetljenje i brojne distrakcije ne će pomoći pružiti ugodno iskustvo čitanja te će vjerojatno dovesti do frustracije.
  • Ohrabrite redovito tiho čitanje knjiga u školi i kod kuće. Omogućiti djeci vrijeme za čitanje u školi ne potiče samo rutinu čitanja, već bi to mogla biti jedina prilika koju dijete ima za čitanje knjiga koje je samo odabralo.
  • Nastavite poticati svoje dijete i svoje učenike da čitaju iz užitka. Iako znamo da djeca s vremenom izgube interes za knjige, u nekim slučajevima to može biti zbog izostanka ohrabrenja nakon što djeca već mogu samostalno čitati. To dovodi do toga da djeca pogrešno pretpostavljaju da za njih čitanje više nije važno. Međutim, čitanje je važno i za djecu i za odrasle kakio bi izgradili i zadržali svoje vještine pismenosti.

…………………………

NAPOMENA

  • AUSTRALIJA: portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova iz akademske i istraživačke zajednice. Njihov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com