Savjeti stručnjaka
KAKO MOTIVIRATI DJECU DA ČITAJU?
12 savjeta za poticanje nezainteresiranih čitatelja
objavljeno: 25. listopada 2018.

Možemo li u učionicama i školama napraviti nešto što bi inspiriralo druge da zavole čitanje? Postoji sve više dokaza koji naglašavaju važnost čitanja iz užitka ujedno za obrazovne svrhe i za osobni razvoj. Stoga je važno da škole istaknu status čitanja iz užitka u sadašnjem kurikulumu i etosu.

 

12 SAVJETA ZA POTICANJE NEZAINTERESIRANIH ČITATELJA

Stoga, što možete napraviti da potaknete strast prema čitanju?

  1. VIZUALIZACIJA VRLO DOBRO DJELUJE KOD ČITANJA.

 Djeca su navikla na ekrane koji potiču njihove interese. Sve se svodi na to da ih naučimo da imaju najbolji ekran upravo u svojim glavama – maštu! Čitajte svom razredu uz prigušena svjetla i u pozadini dodajte malo glazbe za bolje ozračje. Recite djeci neka stave glave na stolove, zatvore oči i vizualiziraju slike uz riječi.

2. POKRENITE IH!

Dok im čitate, recite im neka odglume radnju dijela teksta koji trenutačno čitate. To je jednostavnije od igranja uloga, a učenici će se koncentrirati na glavne teme ili ponavljanje obrazaca u tekstu. Nemojte dopustiti djeci da imaju kopiju teksta ili knjige, tako će njihova djela biti manje promišljena i zabavnija.

3. PRETVORITE ČITANJE U IGRU.

Dok čitate s razredom, recite učenicima koji čitaju neka stanu kad požele i izaberu nekoga tko će nastaviti čitati sljedeći dio. Time ćete uključiti sve učenike i pobrinuti se da svi obraćaju pozornost na ono što se događa.

4. I SAMI GLUMITE ČITAJUĆI

Pokažite učenicima koliko knjiga može biti strastvena i zabavna. Prilikom čitanja promijenite glas i glumite uloge. Plačite i smijte se kada želite. Pokažite djeci u svom razredu da su knjige više od riječi, one su emocije.

5. POŠALJITE TWEET AUTORU.

 Zahvaljujući društvenim medijima, imamo mogućnost stupiti u kontakt s brojnim autorima. Na primjer, učenicima uz knjige možete podijeliti i komadiće papira na kojima će oni napisati poruku autoru, a vi je možete objaviti. Zamislite samo uzbuđenje ako autor odgovori djetetu.

6. KNJIŠKI KLUB

Škole su uvijek u potrazi za novim klubovima i u današnje vrijeme mnoge škole imaju filmske klubove. Zašto ne biste pokrenuli i knjiški klub? Sjednite s djecom, podijelite grickalice i sok te pričajte s njima o knjizi koju zajedno možete pročitati.

7. „KUŠANJE” KNJIGA.

Pripremite prostoriju sa stolovima, stolnjacima, pićem i hranom. Na svakom je mjestu papirnati tanjur na kojem je drukčija knjiga (pet knjiga po stolu) a „jelovnik” u kratkim crtama opisuje svaku od knjiga. Učenici čitaju knjigu po 5-10 minuta i zatim mijenjaju knjige. Imaju karticu s rezultatima na kojoj ocjenjuju svaku knjigu. Ovime se možete koristiti kako biste odlučili koju ćete knjigu čitati s razredom ili dopustiti učenicima da odluče koju će knjigu čitati.

 8. “BRZI SPOJ” S KNJIGOM. 

Baš poput „kušanja knjige”, osim što je prostorija postavljena poput one za ”brze spojeve”. Svaki stol ima knjigu iz koje učenici čitaju pet minuta prije nego što se zamijene. Nevjerojatno je koliko interesa može potaknuti knjiga ako kažete učenicima da stanu dok su usred čitanja. Zbog toga budite strogi kad je u pitanju vrijeme i pripremite zvučni signal za dodatni učinak.

 9. „TAJNOVITA” KNJIGA. 

Uključite djecu tako da im ponudite da sami odluče koju će knjigu cijeli razred čitati za neku lekciju. Pripremite tri knjige i napišite naslove na komad papira koji ćete zatim staviti u omotnicu. Na prednjoj strani svake omotnice dodajte tri do pet riječi koje su povezane s knjigom. „Harry Potter” mogao bi biti povezan s riječima magija, zločesti i ožiljak. Sad neka učenici na temelju riječi glasanjem odluče koju će knjigu čitati. Također umjesto omotnica možete upotrijebiti rekvizite. Vlasništvo nad izborom knjiga ključno je za poticanje djece na čitanje.

 10. PODIGNITE ČITANJE NA ŠKOLSKU RAZINU  

 Odredite vrijeme tijekom kojeg će svi ostaviti sve što rade i čitati. Važno je da djeca imaju dobre uzore kad je čitanje u pitanju, a i dobro je što će školsko osoblje moći uzeti malo odmora. Svaki član osoblja također bi mogao imati znak na vratima koji djeci daje do znanja što čita.

 11. RAZREDNE KNJIŽNICE 

Svaka učionica treba pokazati da je čitanje prioritet i uložiti vrijeme i trud u njega. Svaka bi učionica mogla imati razrednu knjižnicu koja je specifična za tu prostoriju. Zamislite cijelu školsku knjižnicu, a svaka je učionica jedan njezin ogranak. Vaša bi kategorija mogla biti povezana s vašim predmetom ili područjem fikcije (ili oboje!). Pobrinite se da vaša knjižnica ima nove knjige i uložite u dobre knjige. Lokalne knjižare i antikvarijati odlična su mjesta na kojem ćete pronaći odlične knjige. Pristup resursima i posjedovanje vlastitih knjiga ima utjecaj na školski uspjeh djece.

 12. KROSKURIKULARNO. 

Pronađite njihove interese i u drugim područjima. Razmislite o tome kako bi se knjiga mogla protezati kroz različita područja kurikuluma. Može li se uklopiti u zemljopis ili povijest? Ako djeca vide da je cijelo osoblje uključeno u proces čitanja neke knjige, to bi ih moglo potaknuti da i ona ulože svoje vrijeme u čitanje.

 „Povrh svega, kao učitelji, moramo oblikovati ponašanje koje želimo vidjeti kad je u pitanju čitanje iz užitka kako bismo se pobrinuli da ono dobije zasluženu ulogu u obrazovanju.”

 

………………

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: Think Inclusive online je izvor koji pokušava napraviti most između učitelja, roditelja i ostalih radi promicanja ideja, uvođenja inovacija i inspiracija koje bi mogle promijeniti svijet pa da bude otvoreniji te da se više cijeni svako ljudsko biće.
  • Izvor: thinkinclusive.us
  •  Photo by tam wai on Unsplash