Školstvo u medijima
U PRIPREMI NOVI PRAVILNIK O NAPREDOVANJU UČITELJA I STRUČNIH SURADNIKA
Budućim mentorima i savjetnicima prepolovit će dodatak na plaću!?
objavljeno: 26. listopada 2018.

… koji je tek u povojima, ali je ipak dospio u javnost, prosvjetnim djelatnicima koji žele napredovati do položajnog zvanja mentora ili savjetnika ne piše se dobro. Naime, u dokumentu koji je pripremljen u Ministarstvu znanosti i obrazovanja jasno stoji već u prvim člancima prijedlog postotnih povećanja koeficijenata za izračun plaća prema kojemu bi dodatci prosvjetnim djelatnicima koji imaju ambicije napredovati do statusa mentora ili savjetnika bio gotovo prepolovljen u odnosu na postojeće stanje. Primjerice, učitelj mentor s deset godina radnog staža ima dodatak na plaću od četiristotinjak kuna i lako je izračunati da će budući mentori dobivati upola manje – dvjesto kuna dodatka, čime prosvjetna vlast, čini se, još jednom pokazuje da joj baš i nije stalo do onih o čijem bi se statusu u društvu, materijalnom položaju i sudbini trebala brinuti.

Iako prosvjetna vlast ističe da se radi samo o nacrtu Pravilnika, koji treba proći nekoliko faza do konačnog usvajanja, na temelju dosadašnjih iskustava s donošenjem različitih dokumenata u području obrazovanja moglo bi se pretpostaviti da će krajnji dokument, nakon što prođe i javnu raspravu, slijediti trend zacrtan u Nacrtu pravilnika.

Da je jasno da se ne razmišlja o povećanju postojećih naknada odnosno dodataka na plaću promaknutih mentora i savjetnika, već o njihovu smanjenju smatra i Željko STIPIĆ, predsjednik Sindikata Preporod.

Prema prijedlogu ubuduće bi mentori imali uvećanje koeficijenta za izračun plaće za 5 posto umjesto dosadašnjeg od 11,77 posto, a savjetnici 15 posto umjesto dosadašnjih 21,81 posto. Smatram da je to i najveća negativnost Pravilnika. Umanjenje dodatka na plaću ne će se odnositi na mentore i savjetnike koji su već u sustavu i za vrijeme od pet godina koliko traje njihovo položajno zvanje, ali ako se odluče na obnavljanje svog statusa onda će se i njihov dodatak prepoloviti. Prema tome, ako pravilnik prođe u sustavu ćemo imati dvije vrste mentora i savjetnika – one s većim i manjim dodatcima na plaću – kaže Stipić.

✿ MOTIVACIJA ZA BUDUĆE MENTORE!? ✿ 

Pitanje je također koliko će ovako predviđene visine dodatka na plaću biti stimulativne i za postojeće učitelje mentore ili savjetnike i za one koji tek žele napredovati do određenog položajnog zvanja. Tim više što je Pravilnikom propisano da oni budu i vanjski suradnici Ministarstva. Pritom bi budući mentori, viši mentori i savjetnici imali obvezu dio radnog vremena raditi za potrebe Ministarstva i to minimalno dva sata mjesečno edukacije kolega na školskoj razini, minimalno šest sati godišnje edukacije kolega na županijskoj ili nacionalnoj razini te sudjelovanje na e-savjetovanjima o dokumentima iz područja obrazovanja. A pored toga zadaća im je i da obvezatno odrađuju neke poslove za pripadajuće agencije, da budu mentori pripravnicima. I sve to za smanjeni dodatak na položajno zvanje!

U nacrtu Pravilnika predviđeno je da prosvjetni djelatnici mogu napredovati ne samo u zvanje mentora i savjetnika, nego su uvedene još dvije kategorije – viši mentor i viši savjetnik. Zvanje mentora mogao bi steći učitelj s najmanje pet godina radnog iskustva i najmanje 20 prikupljenih bodova, umjesto dosadašnjih sedam. Viši mentor trebao bi imati najmanje deset godina radnog iskustva u školi i minimalno 40 bodova, dok bi savjetnik mogao postati učitelj s najmanje 15 godina rada i 60 bodova.

Cijeli postupak za ocjenu kandidata prema prijedlogu Pravilnika premješta se iz Agencije za odgoj i obrazovanje, koja inače prati sve prosvjetne djelatnike, i ulazi u nadležnost Ministarstva znanosti i obrazovanja koje će formirati posebna tročlana stručna povjerenstva, čiji članovi moraju imati zvanje savjetnika, a odluke o napredovanju u tom bi slučaju potpisivao ministar obrazovanja. Dakle, formiralo bi se novo tijelo koje bi imalo ingerenciju nad napredovanjem prosvjetnih djelatnika.

Gdje će ta povjerenstva raditi i kako će funkcionirati još nije definirano. Očekujem tu probleme, jer učitelji savjetnici koji rade u školama, a bit će u spomenutim povjerenstvima, mnogo će teže moći izlaziti na teren u pedagoški nadzor kandidata. Zanimljivo je da u prvoj varijanti Pravilnika nije bilo predviđeno da u tročlanim povjerenstvima sudjeluju i savjetnici iz Agencije za odgoj i obrazovanje koji su do sada išli u pedagoški uvid kandidatima – kaže Željko Stipić.

✿  ŠIROKI KRITERIJI  ✿ 

Kriteriji za napredovanje dosta su prošireni, povišen je značajno i „bodovni prag”, a među kriterijima su i uspješnost u radu s učenicima, kontinuirani profesionalni razvoj, stručni ili znanstveni radovi, projekti, izrada otvorenih obrazovnih sadržaja, ali i vrjednovanje od strane učenika i njihovih roditelja. U nizu kriterija zamišljenih u novom načinu prikupljanja bodova našlo se i uređivanje školske mrežne stranice ili upravljanje profilom škole na društvenim mrežama, za što bi učitelj dobivao jedan bod. Ako održi predavanje ili radionicu na školskoj razini dobio bi također jedan bod, a za predavanje na međunarodnoj razini četiri boda. Najviše bodova, šest, dobiva se za autorstvo udžbenika, pet bodova nosi vođenje i pisanje međunarodnog projekta, a četiri izrada otvorenih obrazovnih sadržaja.

U predlaganju nove dvije kategorije napredovanja postoji i jedna sustavna pogrješka. Naime, u Zakonu o odgoju i obrazovanju ne postoje četiri stupnja napredovanja – mentor, viši mentor, savjetnik i viši savjetnik – nego samo mentor i savjetnik. Pa ako se uvode dva dodatna stupnja trebat će mijenjati i Zakon, budući da svi podzakonski akti moraju pratiti Zakon. I tu su predlagatelji učinili priličan previd.

✿  NAPREDOVANJE – OSOBNA ODLUKA  ✿ 

Dosta je prijepornih rješenja u prijedlogu Pravilnika o napredovanju, a na tri ključne negativnosti upozorava Željko Stipić:

­– Prva je negativnost koja će imati ozbiljne posljedice smanjenje dodataka na plaće promoviranim mentorima i savjetnicima. Druga je imperativno vezanje napredovanja svakog pojedinca uz njegovo stručno usavršavanje, jer nažalost u školama nisu svi učitelji u jednakom položaju, budući da je stručno usavršavanje odavno postalo vrsta privilegije, a ne njihova prava. Jednostavno rečeno, škole nemaju dovoljno novca za sve koji bi željeli pohađati bilo koji oblik usavršavanja. Treća je negativnost u naglašavanju uloge učenika i roditelja u ocjenjivanju kandidata za napredovanje u položajno zvanje.

Pored svih manjkavosti u nacrtu Pravilnika, želio bih pohvaliti rješenje kojim postupak za napredovanje pokreće svaki prosvjetni djelatnik individualno. Dakle, to više ne će ovisiti o odluci kolega iz učiteljskog ili nastavničkog vijeća odnosno ravnatelja škole, koji je do sada mogao potpisati ili ne potpisati zahtjev za napredovanje svoga djelatnika. Stav je Preporoda da ne će podržati nijedno rješenje kojim bi se bilo kome u sustavu napredovanja smanjio dodatak na plaću za položajno zvanje. Zato predlažemo da mentor ima uvećanje koeficijenta za izračun plaća za 12, viši mentor za 17, savjetnik za 22 i viši savjetnik za 27 posto. To bi tražilo malo više novca, ali kad se usporedi s nagrađivanjem u nekim drugim djelatnostima, onda gotovo da nije vrijedno spomena – zaključio je Željko Stipić. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine  ]