Školstvo u medijima
IZ ŠKOLSKIH NOVINA | JA TAKO MISLIM
Treba razvijati kritički stav kod učenika
objavljeno: 7. studenoga 2018.

Danas je medijski nepismena osoba zapravo generalno nepismena te kao takva podložna brojnim opasnostima koje iz uporabe pojedinih medija vrebaju.

Mediji imaju pozitivnu stranu u koju spadaju informiranje, obrazovanje, zabava i opuštanje, ali i negativnu, u koju možemo ubrojiti lažne vijesti, dezinformiranje te mogućnost manipulacije koju provode različite interesne skupine ili pojedinci.

Lutajući tako svakodnevno bespućima interneta, vrlo često bez ikakve kontrole djeca i mladi, koji spadaju među osjetljive primatelje medijskih poruka, izloženi su utjecajima osoba koje se bave novim suvremenim zanimanjima. Među njima su razni influenceri, opinionmakeri, blogeri, youtuberi, gameri…

  • Napisala Jelka KOVAČIĆ VIDMAR, prof. dipl. bibl., knjižničarka u OŠ Hvar 

…………………

Često se djeca i mladi, poučeni navedenim primjerima, i sami okušavaju u stvaranju vlastitih medijskih sadržaja te javno na internetu objavljuju svoje videouratke, najčešće bez znanja roditelja. Pritom su neki prisiljeni i skrivati svoju stvarnu dob kako bi im uopće bilo dopušteno objaviti sadržaje. Ovakvi pokušaji mogu za djecu i mlade imati i brojne negativne posljedice.

Medijskom pismenošću u našim školama bave se učitelji hrvatskog jezika, medijske skupine i njihovi voditelji koji pokušavaju pružiti potporu djeci i mladima pri ulasku u medijski svijet te pokušavaju pronaći odgovore na brojne izazove suvremene medijske zbilje. I sama sam voditeljica takve medijske skupine.

Poučavam učenike kako stvoriti vlastite medijske sadržaje te njima slati pozitivne poruke. Vrlo efektnim smatram kad učenici o određenom problemu ili tematici koja ih zaokuplja snime vlastiti film ili videouradak.

Prolazeći faze snimanja s mentorima, djeca uče kako se kreativno i osmišljeno koristiti medijima. S druge strane, takav film ili videouradak može biti odlično nastavno sredstvo u obradi određenih tema, primjerice nasilja među mladima.

Razvijanje kritičkog pristupa djece i mladih prema medijima mora postati jedna od glavnih sastavnica u odgoju i obrazovanju mladih.

Sukladno tome, trebalo bi veću pozornost posvetiti izmjenama nastavnih planova i programa koji se odnose na medijsku kulturu, stavljajući naglasak na razumijevanje sadržaja i prepoznavanje poruka koji se putem medija šalju.

Medijski odgoj ne bi trebao ovisiti o entuzijazmu pojedinih učitelja i voditelja medijskih skupina već bi ga trebalo ozbiljno i promišljeno ugraditi u obrazovni sustav kako bi se djecu i mlade kvalitetno uvelo u pismenost za 21. stoljeće. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]