Školstvo u medijima
UJEDINJENO KRALJEVSTVO: ZAŠTO UMJETNOST NESTAJE IZ KURIKULUMA
„Moramo slušati učenike kad je riječ o umjetnosti”
objavljeno: 8. studenoga 2018.
  • Bez obzira na našu pozadinu ili naslijeđe, umjetničko izražavanje može nas ganuti i inspirirati, obogatiti naše živote i naučiti nas što znači biti čovjek. Od omiljene pjesme do skladbe ili dječje slike, kultura i umjetnost pomažu nam lakše razumjeti svijet, druge ljude i izraziti emocije. A škola je mjesto na kojem će se mnogi od nas susresti s umjetnostima.
  • Bez obzira na to radi li se o istraživanju Shakespeareove drame ili učenju o vizualnim umjetnostima, glazbi, plesu ili filmu, naša školska iskustva mogu odrediti naše mišljenje o tim stvarima kasnije u životu.

Škole pomažu oblikovati mlade ljude u odrasle osobe. Bez obzira na kojoj smo strani političkog spektra, znamo da se moramo pobrinuti za to da našoj djeci osiguramo široku i uravnoteženu mješavinu iskustava i prilika za učenje te da to čini osnovu onoga što sve škole žele omogućiti svojim učenicima.

A ipak, nova istraživanja nude dokaze o izazovima s kojima su škole suočene u pokušaju da to i ostvare.

Nedavno provedena studija u srednjim i posebnim školama u Ujedinjenom Kraljevstvu analizirala je 6000 odgovora mladih ljudi u dobi od 14 do 18 o položaju i važnosti kulturnog obrazovanja. Rezultati nam govore da učenici i učitelji misle da je učenje umjetničkih predmeta ključni dio školskog života. Ali nam također govore da smatraju da se umjetnosti i kulturno obrazovanje manje cijene te su stoga manje vrijedni.

Manje nastavnih sati za umjetničke predmete

Isticanje STEM predmeta te napretka samo u određenim predmetima u pojedinim školama za posljedicu ima nagli pad broja učitelja umjetnosti i nastavnih sati za umjetničke predmete u školama koje financira država. Time nenamjerno šaljemo poruku mladima da umjetnosti i kulturno obrazovanje nisu važni.

Dramatičan učinak koji umjetnosti mogu imati na samopouzdanje djece, stav o učenju i naposljetku njihove životne prilike stalno se ponavlja. Kao praktičari ne sumnjamo u to da umjetnosti i kulturno obrazovanje moraju biti pravo svakog djeteta – ali posljednje istraživanje naziva „Time to Listen”  još više stavlja naglasak na utjecaj koji će stalni pad u umjetnostima i kulturi imati na buduće generacije.

Ekonomski doprinos kreativnih industrija dobro je poznat. Manje je pak poznat utjecaj koji umjetnički predmeti imaju na razvijanje otpornosti, tolerancije, suosjećanja i emocionalne inteligencije. Uslijed sve veće zabrinutosti za blagostanje mladih, jedan od najvažnijih aspekata istraživanja bila je dosljednost kojom su nam mladi govorili da su lekcije iz umjetnosti jedino mjesto na kojem se osjećaju sposobni istražiti i izraziti vlastite misli, mišljenja i ideje.

Zbog toga što u umjetničkim predmetima nema ispravnih i pogrešnih odgovora, oni mladima omogućuju slobodu da razviju vlastiti identitet i istraže alternativne ideje, pristupe i druga stajališta te načine na kojem mogu iznijeti svoje argumente. Često ih nazivaju „mekanim vještinama” i jedni su od najvažnijih alata u životu bilo koje mlade osobe, koji ih pripremaju za život poslije škole i potiču da daju doprinos svojim zajednicama.

Još je alarmantnije to što su sudionici istraživanja pričali o umjetnostima kao o „ispušnom ventilu” zbog pritiska koji doživljavaju u školi ili kod kuće. Svakog dana slušamo o sve većem teretu koji se stavlja na djecu i mlade te o utjecaju koji to ima na njihovo blagostanje i mentalno zdravlje. Umjetnosti su ključni alat koji mladima omogućuje da se riješe dijela pritiska te obrade i izraze svoje osjećaje.

Mladi bi mogli propustiti ono što im umjetnosti mogu pružiti

Otkrića su također pokazala da više od trećine svih sudionika istraživanja ne bi iskoristilo umjetničke i kulturne prilike da se one ne događaju u školi. To naglašava ključnu ulogu koju škole i učitelji imaju u posredovanju umjetničkih iskustava. Ali dok jaz među učenicima u javnim školama raste, to također postaje pitanje društvene pravde. Bez pristupa umjetnosti i kulturi u školi, mnogo će djece propustiti priliku da prošire svoje obzore, dožive sebe i svijet na nove načine te istraže tko su i što bi mogli postati.

Stoga, naglasiti važnost umjetnosti i kulture u obrazovanju čini se još važnijim pitanjem kad uzmete u obzir da je međunarodna potražnja za našim radom veća nego ikad prije. Vlade diljem svijeta žele uvesti našu stručnost u vlastite obrazovne sustave kakio bi njegovali kreativniju, emocionalno pismeniju radnu snagu za budućnost. Program za međunarodno vrednovanje učenika, tijelo koje ocjenjuje obrazovne sustave diljem svijeta, također je najavilo da će u svojim sljedećim evaluacijama mjeriti kreativnost  uz matematiku i znanost.

Ispred nas su promjenjiva i izazovna vremena i sljedećoj generaciji moramo pružiti priliku za uspješnu plovidbu nemirnim vodama.

Pozvali smo naše političare da slušaju što mladi govore i poduzmu određene korake prije nego što bude prekasno. Tražili smo od njih da jednako vrednuju umjetničke predmete kao i sve ostale. A pozvat ćemo ih da uvedu umjetničke predmete u sve škole kako bi sva djeca, bez obzira na to odakle su i gdje žive, mogla imati koristi od obrazovnih prilika i razvijati se kroz umjetničke predmete u školama.

Vrijeme je za promjenu.

………………

NAPOMENA:

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com
  • Photo by gilber franco on Unsplash