Bez sumnje, davanje uputa nešto je što učitelji rade svaki dan, čak i u snu, ali štoviše davanje kristalno jasnih uputa ključno je za uspješno upravljanje učionicom.
Kako bi se stvorilo okružje koje pogoduje poučavanju i učenju, važno je izbjegavati pretpostavke da učenici već znaju, trebaju znati ili razumjeti što se očekuje.
Glavni je problem u davanju uputa ili bolje rečeno nedostatku uputa stvaranje pretpostavki da učenici već znaju što se od njih očekuje. To je uobičajeni nesporazum u svakoj učionici koji stvara prepreke. Kad biste ušli u bilo koju učionicu nižih razreda osnovne škole, zatekli biste učitelja kako neprestano daje različite upute.
U višim se razredima osnovne škole i u srednjoj školi to može prorijediti odnosno izgubiti kad učitelji pretpostavljaju da bi učenici, s obzirom na dob, već trebali znati što im je činiti. Ali ako se učenicima ili čak odraslim osobama daju kristalno jasne upute, rezultat je manje ponavljanja i veća produktivnost u ispunjavanju zadataka, uz koje dolazi i bolji uspjeh.
Kristalno jasne upute koriste se preciznim jezikom kako bi prenijele učenicima ono što se od njih očekuje. Upute su jasne, sažete i detaljne. Ja vodim svoje učenike koristeći se vježbama, tako da znaju točno što se od njih očekuje. To se naziva interaktivno modeliranje. Smatram da učenici često nemaju namjeru zanemariti upute, već je u pitanju nedostatak jasne upute, što rezultira nesporazumima i netočnom tumačenju uputa.
Na primjer, svojim učenicima pokažem kako točno trebaju ulaziti u moju učionicu svakog jutra. Na vizualnim karticama prikažem kako izgleda svaki korak i stavim ih na zid učionice. Pokažem kako svaki korak izgleda i zvuči te im dopustim da vježbaju i za to im vrijeme dajem povratnu informaciju. Na taj način prikažem kako točno treba izgledati i zvučati naša jutarnja rutina.
DOLAZAK/JUTARNJA RUTINA
- Pozdravite svog učitelja.
- Idite ravno na svoje mjesto.
- Raspakirajte svoj ruksak i ispraznite svoje mape.
- Odložite svoje stvari.
- Donesite važne napomene na učiteljev stol.
- Počnite raditi.
Nakon što su upute pojašnjene i uvježbane, učenici nemaju nikakvih problema s pridržavanjem jutarnje rutine, naše jutro teče glatko.
Evo primjera kristalno jasnih i pretpostavljenih uputa:
VIZUALNI, VERBALNI I PISANI
Katkad nam neke upute promaknu ili ih krivo protumačimo. Davanje uputa na različite načine pomaže različitim tipovima učenika. Pokušajte sljedeće.
Objasnite odnosno pokažite upute i neka ih učenik ponovi ili ponovno pokaže ostatku razreda. To je korisno za vaše vizualne i auditivne tipove učenika.
Nakon što zadate upute, dodajte i odgovore na pitanja koja bi učenici mogli imati kako biste uklonili mogući nesporazum ili krivo tumačenje.
Napišite upute na ploču ili ih otisnite i podijelite. Ja to radim za svoje vizualne učenike, koji trebaju vidjeti svaki korak procesa i na to se osloniti. Neki učenici pak vole prekrižiti svaki obavljeni korak.
I mlađim učenicima zadajte kristalno jasne upute, ali u manjoj količini. Oni ne mogu slijediti previše koraka.
Uvijek dajte kristalno jasne upute i starijim učenicima. I njima su potrebne.
Kristalno jasne upute uklanjaju probleme i štede vrijeme. Više učenika manje je frustrirano i brže prionu zadatku. Manje je prekidanja i više vremena za učenje. Dobitna kombinacija!
………………
NAPOMENA
- For The Love of Teachers – blog Christine WEIS, američke učiteljice u osnovnoj školi koja je poučavala u redovitim razredima i razredima za darovitu djecu u državnim školama.
- Izvor: fortheloveofteachers.com