Zanimljivosti
NADARENI UČENICI I NJIHOVI MENTORI > DOMAGOJ PERKOVIĆ – III. GIMNAZIJA, SPLIT
Za vrhunske uspjehe nužno je ulagati u obrazovanje i škole
objavljeno: 20. studenoga 2018.

… Treće gimnazije iz Splita Domagoj PERKOVIĆ, koji je ove godine na Europskoj olimpijadi iz fizike u Moskvi osvojio zlato u konkurenciji 115 učenika iz 23 zemlje. Domagoj je prošle godine na Olimpijadi iz fizike osvojio i srebrenu medalju pa je nagrada Oskar znanja bila smo kruna svih uspjeha.

✿ UČITI O DRUGIM KULTURAMA ✿ 

Uvijek je lijepo i motivirajuće dobiti takvu potvrdu o svom znanju, ali mislim da me ipak najviše gura naprijed moja ljubav prema fizici. Natjecanja su općenito lijepo i poticajno iskustvo, jer upoznate ljude sa sličnim interesima, a na međunarodnim natjecanjima naučite i o drugim kulturama – navodi nam Domagoj i dodaje kako, kad je u pitaju motivacija, naš obrazovni sustav za uspješne učenike djeluje uglavnom stimulativno.

Pogotovo nagrađujući novčano rezultate s državnih natjecanja. Posebno bih izdvojio Splitsko-dalmatinsku županiju, koja već dugi niz godina nagrađuje svoje najtrofejnije učenike i koja projektom Centar izvrsnosti, pokrenutim 2016., dodatno potiče učenike na rad. Uz to što se spomenuti projekt održava upravo u našoj gimnaziji, ona novčano nagrađuje učenike te plaća prijevoz do Zagreba za vrijeme testiranja za međunarodna natjecanja. Kao zamjerku sustavu naveo bih samo to da se rezultati s međunarodnih olimpijada, za koje je potrebno imati mnogo više znanja i uložiti mnogo više truda nego za državna natjecanja, ne nagrađuju novčano – rekao je Domagoj.

Njegova mentorica Nela DŽELALIJA ističe kako je za nju dodjela priznanja Oskar znanja najsvečaniji događaj u Hrvatskoj kojim priznajemo mladim ljudima i njihovim mentorima kako nam je važno vrhunsko znanje, jer se dodjeljuje državnim prvacima iz svih područja, kao i za osvojene medalje na međunarodnim natjecanjima u znanju.

Veseli me dobiti taj kipić. Kad god prođem pored te lijepe kolekcije kipića, sjetim se svojih najuspješnijih učenika i njihovih zanimljivih pitanja zbog kojih sam stalno napredovala u znanju – navodi Dželalija, koja je ponosna na uspjehe svih svojih učenika.

Dodaje kako motivacija za daljnji rad u školi dolazi zbog uspjeha svih učenika, ne samo najuspješnijih na natjecanjima u znanju.

Mladi ljudi, koji zainteresirano i pažljivo slušaju, koji postavljaju pitanja, koji žele naučiti, stalno su prisutni u mislima profesora koji se u njima sprema zapaliti plamičak. Motivacija za daljnji rad dolazi iz dobre, radne, vesele atmosfere u zbornici, ali isto tako iz obitelji koja vas podržava u poslu koji radite. Dakle, dolazi od radosnih i zadovoljnih očeva i majki, baki i djedova učenika koji cijene i podržavaju vaš rad. Također, motivacija dolazi i nakon susreta s bilo kojim bivšim učenikom koji uspješno studira ono što ga zanima, koji je zadovoljan poslovima koje obavlja – dodaje Dželalija.

✿ FLEKSIBILNIJI PROGRAMI ✿ 

Na upit koliko naš obrazovni sustav motivira uspješne učenike, ali i nastavnike, Dželalija odgovora:

Obrazovni sustav može motivirati uspješnog učenika kvalitetno probranim, suženim obvezatnim programima, dobrim stipendijama, lako dostupnom kvalitetnom literaturom, a motiviran i zadovoljan učenik dodatna je motivacija nastavniku. Također, može motivirati nastavnika dobrim, fleksibilnijim programima, dodatnom izbornom nastavom, novcem, modernom i kvalitetnom opremom, dobrim uvjetima za stručnim usavršavanjima nastavnika. Ravnatelji su također važan dio obrazovnog sustava. Naša ravnateljica, prije Mirjana MATIJEVIĆ i Deana BOKŠIĆ sada, primjer su izvrsnih ravnatelja koji osluškuju potrebe svojih djelatnika i učenika, pružaju podršku nastavnicima i učenicima, daju priznanje za rad i dobro procjenjuju što je nevažno i ne maltretiraju nastavnika nepotrebnim stvarima.

Odgovarajući na upit koliko je fizika zastupljena u našem obrazovnom sustavu i je li zadovoljna takvom zastupljenošću, profesorica Dželalija odgovara:

Fizika je zastupljena u našem obrazovnom sustavu već od prvih razreda osnovne škole. Čim spomenete temperaturu, tlak, magnetsku iglu i slično počeli ste poučavati fiziku. Mislim da je samo potrebna veća fleksibilnost u sustavu obrazovanja, nekima je fizika nepotrebna i nezanimljiva, njima je dobro omogućiti smanjenje nastave fizike, dok je onim učenicima koji mogu i žele odvojiti više vremena za učenje fizike potrebno omogućiti povećanje nastave fizike – smatra mentorica.

Ona ističe i posebnost svih učenika kojima je bila mentorica, ističući kako je u 23 godine rada u školi poučavala više od 1000 učenika.

Više od 50 puta bila sam mentorica učenicima na državnom natjecanju iz fizike i dobila osam Oskara znanja za mentorstvo. Svi učenici kojima sam bila mentorica bili su talentirani za područje fizike, no to su stekli rođenjem i nisu zbog toga najbolji. Ono zbog čega su zanimljivi i posebni predstavnici naše škole jest ustrajan, redovit, zainteresiran i naporan rad u područjima za koje su nadareni. Potrebno je odricanje i žrtvovanje kako biste dostigli takvu zavidnu razinu znanja. Važno je naglasiti kako njihovu uspjehu uvelike pridonosi kvalitetna školska radna sredina iz koje dolaze. Također je važno istaknuti razumijevanje i podršku koju takvim učenicima pružaju nastavnici svih ostalih predmeta. Inače, važno je naglasiti kako s Domagojem rade i profesori, mentori sa zagrebačkog i splitskog PMF-a, te su oni zaslužni za uspjehe koje Domagoj postiže i uspješno predstavlja Hrvatsku na međunarodnim natjecanjima – rekla je Dželalija i dodala kako u školi imaju organiziranu dodatnu nastavu iz fizike, što im olakšava rad s učenicima koji žele znati više:

Domagoj je uvijek pozorno pratio i slušao redovitu i dodatnu nastavu, iako je veliku većinu spomenutih zakonitosti i primjenu istih već jako dobro razumio. Često ste od Domagoja mogli čuti: „Znam to.” Zadivljujuća je brzina i lakoća usvajanja novog gradiva, predan, ustrajan i samostalan rad, kvalitetna pitanja i sve to uokvireno skromnošću, lijepim ponašanjem, zahvalom, jer ste mu na neko pitanje odgovorili i posvetili mu vrijeme, organizirali neka dodatna predavanja ili vježbe, nabavili novu literaturu. Velika je odgovornost na svima nama profesorima u radu s nadarenim učenicima. Posebno ću istaknuti kako ih je potrebno učiti ne samo da znaju već da budu odgovorni u korištenju takvih znanja, da budu nesebični u širenju znanja i na korist široj društvenoj zajednici.

✿ ANGAŽMAN I ODGOVORNOST  ✿ 

Ravnateljica III. gimnazije Deana BOKŠIĆ ističe kako je imati tako sposobne, darovite i kreativne učenike željne znanja i sudjelovanja u raznim projektima i natjecanjima za sve profesore veliko zadovoljstvo i poticaj, ali i velika odgovornost.

Odgovornost da kod njih njegujemo ljubav prema određenom predmetu, ali i svojim radom omogućimo da rastu i napreduju. To zahtijeva veliki angažman njihovih mentora. Domagoj ima iznimnu profesoricu Nelu Dželaliju, odgovornu, marljivu i kreativnu, koja ulaže izniman trud u radu sa svim učenicima pokušavajući iz njih izvući ono najbolje. Učenicima posebno zainteresiranima za fiziku drži dodatnu nastavu već od prvog razreda, potiče ih da se njome ozbiljnije bave i razvijaju svoje sklonosti, postavlja temelje za ono što često kasnije bude njihova budućnost, njihov život. Uvijek strpljivo odgovara na učenička pitanja, tražeći odgovore kad je to potrebno, savjetuje ih o literaturi, pomaže u izvođenju vježbi i pokusa; otkriva im nove čudesne svjetove – navodi ravnateljica Bokšić.

Domagoj PERKOVIĆ, mali genijalac iz Splita, smatra da želja i uspješnost učenika uvelike ovisi o samom profesoru.

Profesor nastavu može učiniti zanimljivom, ali i dosadnom. Također je bitan element količina vremena koju je profesor spreman uložiti da bi učeniku dao odgovor na neko kompliciranije pitanje. U III. gimnaziji s profesorima sam imao samo pozitivna iskustva, a pogotovo s profesoricom iz fizike Nelom Dželalijom. Profesorica i ja imamo odličnu suradnju. Kad god nešto ne razumijem, pitam ju za savjet, a ona se potrudi pronaći odgovor na moje pitanje i preporuči mi odgovarajuću literaturu. Osim toga, drži dodatnu nastavu za sve učenike zainteresirane za fiziku i vodi razne projekte, na primjer projekt Beamline for schools u suradnji s CERN-om – navodi Domagoj, koji nakon srednje škole planira nastaviti studirati fiziku u inozemstvu te mu je cilj završiti fiziku na jednom od najprestižnijih fakulteta, a trenutačno je u igri za odabir više kandidata. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Ivica Buljan ]