RUSIJA > ZAŠTO SE O TOME NE GOVORI

Kako u školama zlostavljaju učitelje

četvrtak, 6. prosinca 2018.

Sedamdeset posto ruskih učitelja barem je jednom bilo žrtvom zlostavljanja. Učitelji u Rusiji o tome su počeli javno govoriti prije godinu dana i još se ustručavaju. Psihologinja projekta travli.net Elena ŽURAVLOVA i sociologinja Daria SAPRIKINA govore…

Kako u školama zlostavljaju učitelje

… o tome zašto djeca i roditelji zlostavljaju učitelje, ponašajući se kao da se ništa osobito ne događa.

U Rusiji se o zlostavljanju u školama počelo govoriti nedavno i u pravilu je riječ o zlostavljanju učenika, ne pedagoga. U Americi i Europi pak postoji mnoštvo internetskih članaka s podrobnim informacijama o tome što činiti kad se učitelj nađe u takvoj situaciji.

Psiholozi i sociolozi koji se bave pitanjem zlostavljanja nad učiteljima s oprezom pristupaju prepoznavanju određenih oblika uznemiravanja. Potrebno je prvo naučiti razlikovati zlostavljanje od drugih vrsta nesporazuma kako biste mogli odabrati pravu strategiju za prevladavanje problema.

OTVORENO I SKRIVENO ZLOSTAVLJANJE

Otvorenim zlostavljanjem smatra se oštećenje osobnih predmeta ili fizičko nasilje. U ovom je slučaju moguće dokumentirati narušavanje kršenja prava učitelja. Skriveni oblici zlostavljanja uključuju komentiranje osobnog života i vanjskog izgleda učitelja u njegovu prisustvu, napetost koju osjeća učitelj kad se u učionici čuje smijeh bez ikakvog povoda. U tom slučaju mnogo ovisi o učitelju i o tome osjeća li se žrtvom ili ne.

Katkad zbog skrivenog zlostavljanja učitelji napuštaju profesiju. To je doživjela učiteljica koja je u manjem gradu predavala engleski jezik. Nazivali su ju žrtvom brze hrane, o njoj su u njezinu prisustvu govorili u trećem licu, otvorili su lažni profil na društvenoj mreži i kad su zadobili njezino povjerenje, pozvali ju na sastanak na kojem se, naravno, nitko nije pojavio.

„Više ne želim raditi u školi, ni s djecom uopće. Bavim se prevođenjem i vremena provedenog u školi prisjećam se s gorčinom. Najstrašnije je bilo razočaranje i loša slika o sebi. Ja nisam učinila ništa loše. Dvije je učenice mučio moj izgled i način odijevanja. Ili je stvar zapravo mnogo jednostavnija: ja sam im bila samo zabava, lijek za dosadu.”

KONFLIKT

U zlostavljanju uvijek sudjeluje skupina koja se namjerila na jednog čovjeka. Sukob se javlja na osobnoj razini. U školi je on neizbježan. Da se djeca i odrasli ne bi svađali, moraju djelovati u vakuumu.

NEPOPULARNOST

Nepopularnim se smatraju ljudi koji ne pristupaju skupinama, ali se zbog snage svoga karaktera ne osjećaju isključenima. U nekim se slučajevima nepopularnost može prevladati stavljajući naglasak na ono u čemu ste uspješni. No, ako pribjegnete ovoj metodi kad ste žrtva zlostavljanja, tada sve postaje još gore.

SRAMOĆENJE

Učiteljicu iz Omska na internetu su osudili zbog fotografije u kupaćem kostimu koju je snimila u svoje slobodno vrijeme. Čak su je i otpustili, međutim ipak su ju potom vratili na njezino radno mjesto. Psihologinja smatra da je takvu osudu teško nazvati zlostavljanjem. Naime, zlostavljanje je ponašanje koje se ponavlja. Skandal na internetu u pravilu je jedan događaj. Ali ako se ponavlja, tad je to zlostavljanje.

PRITISAK

Učitelji se također suočavaju s dugotrajnim pritiskom nadređenih i kolega. Takav pritisak, između ostalog, proizlazi iz nepovjerenja među ljudima.

U proljeće 2018. godine Viša ekonomska škola objavila je studiju o zlostavljanju učitelja koja je istaknula glavne vrste uznemiravanja kojima su izloženi učitelji u Rusiji.

  • Gotovo 80 posto učitelja izjavilo je da su ih zadirkivali barem jednom.
  • Gotovo 90 posto učitelja zna da su im nadjenuli nadimak.
  • Više od 85 posto učitelja doživjelo je ignoriranje učenika.
  • Više od 80 posto učitelja ima problema s disciplinom u razredu.
  • Više od 80 posto učitelja doživjelo je da im učenici pokazuju beskorisnost njihova predmeta.
  • Više od 70 posto učitelja doživjelo je da ih učenik tuži nadređenima zbog umišljenog ili nepostojećeg razloga.
  • Dvije trećine učitelja tvrdi da su ih učenici nazivali ružnim imenima i otvoreno pokazivali prijezir gestama i grimasama.
  • Više od polovice učitelja saznalo je za glasine koje o njima kruže.
  • Trećina učitelja primila je intimne poruke.

Osim toga, više od 40 posto učitelja dobilo je uvredljive poruke na društvenim mrežama. „Društvene mreže, još jedno mjesto u kojem je zlostavljanje rasprostranjeno. Internet je sastavni dio života modernog čovjeka, mjesto na koje može prenijeti svoje odnose. Pogrešno je reći da su društvene mreže krive za zlostavljanje. Ono je postojalo i ranije, samo nam je o tome bilo neugodno govoriti”, smatra sociologinja Daria Saprikina.

ZAŠTO RODITELJI UZNEMIRAVAJU UČITELJE

U sovjetsko vrijeme, škola je bila zatvorena ustanova. Roditelji ondje nisu ulazili, a djecu je odgajala država i činila je to onako kako je smatrala nužnim. Učenici su svaki roditeljski sastanak iščekivali sa strahom. Tako je odrasla generacija za koju nitko nije intervenirao u školi. Oni su naučili: budu li se svađali, mama i tata neće stati u njihovu zaštitu. Kad su postali roditelji, „oboljeli” su od pretjeranih strahova da će njihova djeca u školi biti povrijeđena i odlučili su da to neće dopustiti.

ANKSIOZNOST I NEPOVJERENJE

S jedne strane, zaštita djeteta pod svaku cijenu dobra je ideja, ali s druge roditelji na taj način mogu inicirati uznemiravanje učitelja, a da to ni ne primijete. Sve zato što se njihova dobra namjera ne temelji na samouvjerenosti, već na strahu i nepovjerenju.

„Imali smo djevojčicu koja je u školu išla s diktafonom, a na svaki je pokret zvala mamu i javljala da je sve u redu. Mama je smatrala da je njezina kćer pametnica i da treba imati sve petice te se nije mogla riješiti svoje zabrinutosti. Zamolila je kćer da sve snima diktafonom, nije imala predrasude prema učiteljima, ali što ako djevojčica bude nepravedno oštećena? Učitelji su se trudili ne prenijeti svoj stav prema takvoj mjeri na djevojčicu koja je stvarno dobro učila. No, sve su češće govorili kako se nastoje ne povezivati s djevojčicom i isto su savjetovali drugima”, rekla je Elena Žuravlova.

RODITELJSKI „CHAT”

Roditelji se sastaju na „chatu” i u pravilu su slučajno formirana skupina bez autoriteta vođe koji ih može okupiti oko zajedničkog cilja. Na taj način učitelj dobiva još jednu disfunkcionalnu skupinu, samo ne sastavljenu od djece, već od roditelja. S ovom je skupinom još teže raditi nego s djecom, jer su društvene uloge roditelja i učitelja na istoj razini. Njihov je odnos s vertikalnoga iz sovjetskog vremena prešao na horizontalni. Napomena u školskom dnevniku i poziv ravnatelju više ne znače ništa. Roditelji od nastavnika zahtijevaju individualni, nestandardni pristup nastavi i određeni vanjski izgled.

ZAŠTO UČITELJI ŠUTE O ZLOSTAVLJANJU?

Oko 23 posto učitelja radije šuti o zlostavljanju. Podršku obitelji traži tek trećina učitelja. Status odrasle osobe koja treba živjeti punim životom ne dopušta učitelju da se javno žali kako se nad njim iživljavaju petaši. Priznati zlostavljanje ravno je potpisivanju vlastite profesionalne neprikladnosti.

ZAŠTO UČITELJSKA ZAJEDNICA NE POMAŽE?

Oko 36 posto ispitanih dijeli svoja iskustva s kolegama. Podrška profesionalne zajednice je nužna ako je učitelj postao žrtva zlostavljanja, no psiholozi postavljaju još jedno pitanje: gdje je gledala zajednica kad je zlostavljanje bilo u začetku?

„U slučaju zlostavljanja učitelji ostaju sami. Psihološki je teško priznati da smo pristali raditi u sustavu koji nas ponižava. U našem je obrazovnom sustavu riječ 'dostojanstvo' ubijena. To je strašno, jer povjeravamo našu djecu ljudima koji su ostali bez unutrašnje potpore. O tome nije ugodno govoriti. Državni činovnici obraćaju se ravnateljima i učiteljima svisoka, njihova je komunikacija postala surova i gruba. Učitelji se jednostavno nemaju kome obratiti, nitko ih neće zaštititi”, kaže Elena Žuravlova.

Katkad dolazi do smiješnih situacija: učitelji počinju strahovati kad kolege dolaze na njihovu nastavu kako bi podijelili iskustva. „U 90 posto ovakvih slučajeva moram objašnjavati kako od mog prisustva neće biti štete. Ali svejedno im u očima vidim strah da će svaki trenutak njihova rada biti proglašen neuspješnim.”

Trebalo bi biti upravo obrnuto. Učiteljska zajednica treba biti funkcionalna skupina koja na svoje članove mora prenijeti poruku: iako smo različiti, svatko od nas je cijenjen i mi ne napuštamo jedan drugoga u teškoj situaciji. Na taj će način učitelj imati podršku i manje će se vjerojatno osjećati žrtvom.

..................

NAPOMENA

  • Mel.fm – ruski portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm
  • Photo by Andrew Neel on Unsplash 609846
Vezani članci
Školski portal: I učitelji mogu biti zlostavljani

I učitelji mogu biti zlostavljani

■ TKO BI REKAO Kada sam ušla u profesiju prije…

Školski portal: Pametne zemlje odustale su od digitalizacije

Pametne zemlje odustale su od digitalizacije

… i priznate knjige dr. Manfreda Spitzera DIGITALNA DEMENCIJA. Zagrebačko…

Školski portal: Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Dobitnik je brojnih prestižnih znanstvenih nagrada i priznanja,  a godine…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Pametne zemlje odustale su od digitalizacije

Pametne zemlje odustale su od digitalizacije

… i priznate knjige dr. Manfreda…

Školski portal: Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Tableti i mobiteli ugrožavaju zdravlje djece

Dobitnik je brojnih prestižnih znanstvenih nagrada…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…