Zanimljivosti
GIMNAZIJA VUKOVAR
Sat kodiranja
objavljeno: 10. prosinca 2018.

Sat kodiranja organizirao je Code.org, javna i neprofitna organizacija posvećena širenju informatike i stjecanju prvih programerskih iskustava i time je globalni pokret koji čine desetci milijuna učenika u više od 180 zemalja.

Sve je počelo prijavom na https://code.org i pregledavanjem ponuđenih vodiča koji je rezultirao izborom nekoliko ponuđenih lekcija.

Pogledali smo izvrstan petominutni motivacijski video Ono što većina škola ne uči, koji počinje poznatom izjavoma Stevea JOBSA: Everybody in this country should learn to program a computer, because it teaches you how to think” („Svatko bi trebao naučiti programirati, jer nas to poučava kako da razmišljamo”) kako bismo se zajedno osnažili u ideji da svatko može naučiti osnove programiranja i da je programiranje nužno demistificirati. 

[na stranici https://hourofcode.com/hr/promote/resources#logo video se može i preuzeti s hrvatskim prijevodom]

Aktivnosti koje učenici ne vide, a koje nastavnik može odraditi prije samih rješavanja tutorijala, ako želi pratiti postignuća svojih učenika i pomoći im u koracima prilikom rješavanja, pripremaju se u dijelu My Dashboard. Sve potrebne informacije o samom postupku prijave u Sat kodiranja, načinu dodavanja razrednih odjeljenja i učenika, odabiru tečajeva/lekcija, mogućnostima praćenja učeničkog napretka te načina ispisa stečenih certifikata detaljno su opisane u Vodiču za prijavu i organiziranje aktivnosti povodom Sata kodiranja, kojemu se može pristupiti OVDJE.  

Izabrali smo nekoliko tečajeva, a posebno bismo izdvojili tečaj Intro to App Lab putem kojeg smo prateći upute izradili aplikaciju u JavaScriptu pomoću programiranja temeljenog na blokovima.  

Budući da je učenicima tečaj bio zanimljiv, prešli smo i na drugu razinu te se upustili u izradu vlastite aplikacije kroz projekt Create a new App. Kao nastavak spomenute aktivnosti, upoznali smo se s aplikacijom MIT App Inventor i izradili svoj prvi projekt – Pozivi. MIT App Inventor jest online vizualno okruženje za izradu Android mobilnih aplikacija. Princip izrade aplikacije ne zahtijeva poznavanje određenog programskog jezika već korisnik/programer bira postojeće vizualne elemente i slaže ih pomoću jednostavnih logičkih pravila u jedinstvu programsku cjelinu. Detaljnom prikazu izrade našega prvoga, jednostavnog programa može se pristupiti OVDJE.   

U sklopu Metodičkog priručnika SŠ i eKnjige Programirajmo mobilno može se pronaći niz zanimljivih primjera koje je moguće realizarati uporabom MIT App Inventora.

Kao i svake godine, Minecraft je neizbježan te smo rješavali novi tečaj Minecraft Voyage Aquatic. Novi online vodič dostupan je besplatno OVDJE, a omogućuje početnicima u kodiranju stvoriti i podijeliti svoja postignuća u igri Minecraft te je osmišljen kako bi svakom sudioniku omogućio razvoj vještina potrebnih za rješavanje problema, ali i razvoj kritičkog razmišljanja koje je od iznimno važno u današnjem tehnološkom svijetu. 

Kao i prijašnjih godina, izbor nam je bio i Šutljivi učitelj (Silent Teacher), koji omogućava svladavanje osnovnih koncepata programiranja bez ikakvih riječi ili objašnjenja. Šutljivi učitelj postavlja niz pitanja koja dovode do nagađanja nekih pravila, a potom i učenja iz vlastitih pogrešaka.  

Bilo je tu još raznih tečajeva koje su učenici istraživali, međutim neovisno o izboru tečajava tijekom rješavanja izazova učenici se koriste već poznatim sučeljem kodiranja Code.org drag-and-drop kako bi naučili pojmove računalne znanosti kao što su programiranje, orijentacija u odnosu na objekt, logičke petlje, grananje i sl.

Učenici se suočavaju s određenim brojem izazova koje trebaju riješiti, što u konačnici dovodi do izrade vlastite jednostavne igre koju je potom moguće podijeliti i igrati s prijateljima.

Kao nagradu za ostvarene rezultate, OVDJE SMO ISPISALI ZASLUŽENE CERTIFIKATE, svim učenicima koji su sudjelovali u Satu kodiranja.

S obzirom na to da tečajevi ostaju na internetu cijele godine, sigurno ćemo ih ugraditi u nastavne sate tijekom godine, jer učenicima olakšavaju analizu problema, definiranje ulaznih i izlaznih vrijednosti, uočavanje koraka za rješavanje problema, razvijanje algoritama i stvaranje programa u odabranome programskom jeziku, rješavajući problem uporabom strukture grananja i ponavljanja, pronalaženje podataka i informacija, odabiranje prikladnih izvora informacija te uređivanje, stvaranje i objavljivanje/dijeljenje svojih digitalnih sadržaja i nadasve dokazuju da računalna znanost može biti zabavna, a da su učenici kreativni i inovativni u stvaranju novih programskih rješenja. Samo ih treba usmjeriti i osnažiti na tom putu.

………………..

Sanja PAVLOVIĆ ŠIJANOVIĆ, prof. mentorica informatike | Gimnazija Vukovar