Iz perspektive društvene pravednosti bilo bi pošteno da svako dijete koje ima sposobnosti može daleko dogurati u životu, ali istraživanja upućuju na to da će djeca iz obitelji višega materijalnog statusa vjerojatnije doseći više razine obrazovanja pa i viši društveni položaj u životu. Na nedavno održanoj znanstvenoj konferenciji „4. Obrazovni dani”, koju je organizirao Institut za društvena istraživanja Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja, između ostaloga predstavljeno je i istraživanje obrazovnih aspiracija iz perspektive roditelja različitog socioekonomskog statusa, o čemu je govorila istraživačica u Institutu dr. sc. Iva KOŠUTIĆ.
U svom se istraživanju bavi vezom između socioekonomskog statusa i obrazovnih aspiracija roditelja učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola te vrijednostima koje roditelji različitog socioekonomskog statusa pripisuju obrazovanju. Teza je da obrazovanje održava i reproducira društvenu nejednakost.
– Obrazovni sustav samo je deklarativno demokratski, a ustvari održava postojeće stanje i odnose moći u društvu. Osim gospodarskoga kapitala, na uspjeh u životu utječe i socijalni kapital odnosno društvene i obiteljske veze i poznanstva, a zatim i kulturni kapital učenika i njihovih roditelja koji je osobito važan u obrazovnom kontekstu. To su znanja, stavovi, ukusi, a u širem smislu poistovjećivanje s dominantnom kulturom u društvu. Problem je u tome što obrazovni sustav svima daje jednako, ali ne dolaze u školu svi s jednakim predznanjima i predispozicijama, opet ovisno o svom obiteljskom porijeklu, a školski sustav nagrađuje učenike koji imaju viši kulturni kapital, jer takva znanja i stavovi odgovaraju onome što se traži u školi – rekla je Iva Košutić.
Postavlja se pitanje postoje li razlike među roditeljima u odnosu prema obrazovanju i razlikuju li se njihova očekivanja u odnosu prema vlastitoj djeci glede obrazovanja, njihovih aspiracija i očekivanja u karijerama. Naravno, razlike postoje.
U okviru istraživanja provedeni su razgovori s 30 roditelja učenika sedmih i osmih razreda iz pet osnovnih škola iz Zagreba, analizirane su njihove obrazovne biografije, stručna sprema, zaposlenje, procjena vlastitih prihoda te procjena o položaju na društvenoj ljestvici. Ovisno o tome razvrstana su opća uvjerenja, ciljevi i vrijednosti koje roditelji pripisuju obrazovanju te analizirane i aspiracije prema vlastitom djetetu. Roditelji su podijeljeni u tri kategorije – roditelji niskoga socioekonomskog statusa i najčešće s nižim obrazovanjem, druga kategorija su roditelji srednjega socioekonomskog statusa, a u trećoj oni visokog i obrazovnog i socioekonomskog statusa.
– Roditeljska očekivanja za vlastitu djecu općenito su visoka. Naime, većina roditelja želi da njihovo dijete završi fakultet i smatraju da je obrazovanje vrijedno. Među roditeljima koji nisu visokoobrazovani uglavnom se može čuti stav kako bi voljeli da njihovo dijete ima visoko obrazovanje. Oni govore o važnosti obrazovanja upravo zato što sami nisu visokoobrazovani, a žele bolji život za svoju djecu, ali i izriču stav o „neforsiranju” odnosno da za njihovo dijete visoko obrazovanje možda i nije nužno („Nema smisla da svi budu visokoobrazovani, jer netko mora raditi i niže poslove” ili „Svatko ide u školu da nešto bude, ako nemaš škole ne možeš ni čistač biti”ili „Nije nužno da se u obrazovanju napreduje do maksimuma”), kao i stav da ne mogu prisiljavati dijete da ide na fakultet, budući da ga ni sami nisu završili („Ja nisam završila faks pa ne mogu sad njoj pametovati”). U skupini niže obrazovanih roditelja primjetna je sklonost određenoj fleksibilnosti u pristupu djetetu u pogledu obrazovanja, što se može shvatiti kao racionalna strategija, budući da si mnogi ne mogu ni priuštiti financiranje studija za svoje dijete.
Druga su kategorija roditelji srednjeg obrazovanja i socioekonomskog statusa. Oni dominantno smatraju da je obrazovanje poželjno i važno zbog upisa na fakultet, zbog posla i budućnosti, ali uglavnom ne inzistiraju na njemu. Također i kod njih postoji diskurs „neforsiranja” odnosno stav da se obrazovne odluke više prepuštaju djeci, njihovim sklonostima, navikama i željama, a katkad se pojavljuje stav koji pokazuje njihovu nedovoljnu informiranost o obrazovnom sustavu i mogućnostima horizontalne i vertikalne prohodnosti („I sad, zapravo, ne znam kako da mi nju možda nekako pokušamo usmjeriti”).
KAKO PROMIJENITI STANJE
Visokoobrazovani roditelji visokog socioekonomskog statusa većinom imaju naglašeno mišljenje o važnosti visokog obrazovanja za život. Iako svi roditelji ponajprije žele da im djeca budu sretna kakav god obrazovni put izabrali, u skupini najobrazovanijih roditelja postoji sklonost prema stavu da se visoko obrazovanje njihove djece uglavnom podrazumijeva, jer je to za njih prirodno stanje stvari („Visoko obrazovanje nam se više podrazumijeva… to uzimamo zdravo za gotovo”). Oni prepoznaju vrijednost i važnost visokog obrazovanja u nematerijalnom smislu, a to su razvoj ličnosti, širenje obzora i intrinzična motivacija. Istodobno, tu se pojavljuje i diskurs o važnosti obrazovanja za razvoj cjelokupnog društva („Obrazovanje vodi tome da imamo i nekakav znanstveni napredak. Ali ne samo znanstveni nego općenito i društveni napredak”).
Budući da se roditeljski utjecaj na djecu ostvaruje mogućnošću da se djetetu pomogne u školi, prenošenjem stavova o obrazovanju i vrijednostima obrazovanja, ali i u snalaženju pri obrazovnim prijelazima, vidljivo je da roditelji različitoga društvenog porijekla i obrazovnog iskustva pred sobom imaju različite mogućnosti da djetetu pomognu ili ga usmjere. Iz perspektive sustava, važno je da se učenicima otvori pristup informacijama o obrazovanju, obrazovnim mogućnostima, školama, kako ne bi ovisili o pomoći koju mogu dobiti od obitelji, jer se mogućnost podrške i informiranja razlikuju za obitelji različitog obrazovnog i socioekonomskog statusa. Da se takva slika promijeni moglo bi se nešto učiniti i u okviru škole. Prije svega kroz čvršću potporu i bolje karijerno savjetovanje učenika u školi kako bi se barem donekle nadoknadio nedostatak informacija pa i stavova o obrazovanju i njegovoj vrijednosti, odnosno, u širem smislu, nejednake obrazovne mogućnosti za djecu različitoga društvenog podrijetla – zaključila je Iva Košutić. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]
OBRAZOVNE ASPIRACIJE UČENIKA
Tri četvrtine osmaša vidi se na fakultetu