Savjeti stručnjaka
BEZ ŠKOLA NEMA RJEŠENJA
Učitelji se ne bi morali sami nositi s problematičnim učenicima
objavljeno: 31. prosinca 2018.
  • STOGA, ŠTO NAPRAVITI KAD ISPROBATE SVE I NIŠTA NE DJELUJE?

Novo istraživanje pokazuje da učitelji ne bi trebali biti prepušteni sami sebi kad je u pitanju disciplina u učionici. Mnogo je učinkovitije kad škola podržava svoje učitelje, a oni rade zajedno kako bi riješili probleme vezane za neprimjereno ponašanje učenika.

  • ŠTO SE DOGAĐA U UČIONICI?

U svom istraživanju ispitali smo učiteljsku percepciju ponašanja učenika u učionici. Ponašanja su bila razvrstana u tri različite skupine:

  1. neznatno ometanje
  2. nezainteresiranost
  3. agresivno/nedruštveno ponašanje.

Istraživanje je otkrilo da su neznatno ometanje i nezainteresiranost učenika česte pojave u učionici. Učitelji smatraju da je ovim ponašanjima najteže upravljati.

Agresivna i nasilna ponašanja kod učenika manje su česta, ali kad se dogode učitelji su često šokirani i ranjivi. 

Razumijevanje ovih različitih ponašanja školama može pomoći da pronađu način da ih spriječe te reagiraju na suptilnije i učinkovitije načine.

  • ŠTO UTJEČE NA PONAŠANJE UČENIKA?

Važno je razumjeti da postoje mnogi faktori koji utječu na ponašanje učenika.

Na razini učionice, učitelji donose mnoge odluke koje utječu na ponašanje učenika. Primjerice, odluke o razmještaju (poput rasporeda stolova u učionici, pristupa izvorima znanja), rutinama, razrednom sadržaju (uključujući na koji su način osmišljene aktivnosti učenja) – sve to utječe na ponašanje učenika.

Na školskoj razini, uvjerenja i stavovi školskog osoblja o djeci mogu oblikovati ono što se smatra prihvatljivim načinima odnošenja prema učenicima. Školske politike, zajednica i arhitektura škole također mogu utjecati na ponašanje učenika.

Zašto učitelji ne bi mogu biti jedini odgovorni za ponašanje učenika?

Nema jednostavnog rješenja za problematična ponašanja te ne možemo primijeniti opći pristup na sve okolnosti. To problem discipline u školama čini vrlo složenim.

Škole očito trebaju biti zanimljive i sigurne da bi učenici mogli učiti. Međutim, učitelji su često previše usmjereni na ono što se događa u učionici. To znači da su često prepušteni sami sebi, rade s učenicima u izolaciji te sami rješavaju problematično ponašanje učenika.

Kad neki problem postane pretežak za upravljanje, učitelji često nemaju izbora nego odstraniti dotičnog učenika iz okruženja za učenje.

Bolji i održiviji pristup jest da svi učitelji koji u svom razredu imaju posebnog učenika koji se neprimjereno ponaša ili je nezainteresiran pristupe tom problemu tako da zajedno rasprave o najboljim načinima njegova rješavanja. To znači da učitelji rade zajedno, umjesto da su prepušteni sami sebi.

  • ŠTO ŠKOLE MOGU NAPRAVITI?

Složena ponašanja zahtijevaju složena rješenja, a učitelji to znaju. U istraživanju koje smo proveli učitelj su naveli tri glavna načina za poboljšavanje ponašanja u učionici:

  1. manji razredi
  2. više prilika za učitelje da pomognu jedni drugima kad su u pitanju problemi vezani za ponašanje učenika
  3. bolje osposobljeno školsko osoblje o održavanju discipline i upravljanju učionicom.

KAKO SE NOSITI S PROBLEMATIČNIM PONAŠANJEM

  • Studija koja je proučavala na koji način škole razvijaju politike i prakse kako bi spriječile probleme s ponašanjem otkrila je da su sljedeće metode učinkovite.
  • Ravnatelji bi trebali podržati učitelje u zajedničkom rješavanju problema umjesto da probleme jednostavno rješavaju za njih.
  • Često se problematičnim učenicima bavi samo ravnatelj. To je loše, jer u tom slučaju ravnatelj izgrađuje dobar odnos s tim učenikom, a ne učitelj. Međutim, postoji i bolje rješenje: primjerice, kad je učenik problematičan i kad je situacija eskalirala do točke u kojoj učitelj treba podršku kolega može preuzeti poučavanje razreda kako bi se učitelj mogao nasamo sastati s učenikom i riješiti problem.
  • Kad se učenici doimaju nezainteresiranima, osoblje surađuje s učenicima radi razvijanja zanimljivog okruženja za učenje.
  • Učitelji se rano u nastavnoj godini usmjeravaju na gradnju važnih odnosa s učenicima i zatim ih održavaju. Učenici koji osjećaju da učitelji mare za njih voljniji su upustiti se u aktivnosti učenja.
  • Osoblje je predano i ima podršku koja im omogućuje da provjere kakvo je stanje s učenicima dan nakon problematičnog ponašanja. Učitelji koriste pristupe upravljanja ponašanjem koji uključuju učenika umjesto kaznenih pristupa koji vode do otuđenja.
  • Ravnatelji usvajaju pristup upravljanja problematičnim učenikom koji osigurava da učenici s ponavljajućim problemima u ponašanju uvijek budu na dnevnom redu. Ovaj pristup upravljanja uključuje tim koji se sastoji od nekoliko članova školskog osoblja koji zajednički traži rješenja.
  • Pružanje podrške timu za upravljanje u ovakvim slučajevima omogućuje učiteljima da potraže podršku stručnjaka, poput psihologa, pogotovo za vrlo izazovne učenike kad je ponašanje u pitanju.
  • Škole učiteljima osiguravaju posebno određeno vrijeme za kontaktiranje roditelja. To omogućava dvosmjernu komunikaciju između učitelja i roditelja, umjesto jednosmjernog informiranja roditelja samo kada dođe do problema.

……………….

NAPOMENA

  • SAD: portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova iz akademske i istraživačke zajednice. Njihov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com

bass.edu.au