Školstvo u medijima
20 IDEJA KAKO UČENICIMA DATI MOGUĆNOST IZBORA, A NE IZGUBITI KONTROLU
Za svaki izbor dajte dvije-tri opcije koje će vas sve jednako usrećiti
objavljeno: 10. siječnja 2019.

Bit ću iskrena, kad sam prvi puta čula za koncept omogućavanja izbora, bila sam skeptična. Ne zna li učitelj bolje od učenika na čemu treba raditi i zašto? Znači li to odricanje autoriteta u korist svjetonazora koji više brine o izgradnji samopouzdanja nego odgovornosti?

Nedavno, dok sam čitala knjigu Poučavanje ljubavlju i logikom [Teaching with Love and Logic], naišla sam na ključnu stvar u omogućavanja izbora koja me potaknula da otvorim um za nevjerojatne koristi ovog pristupa: za svaki izbor koji ponudite, dajte dvije-tri opcije koje će vas sve jednako usrećiti.

Omogućavanje izbora ne znači odbacivanje autoriteta i odgovornosti. Mi zapravo uspostavljamo kontrolu tamo gdje će im svaka opcija pomoći u učenju i napredovanju.

To ne znači da je izbor beznačajan. Ne, to je pravi izbor. Ali je ključno da razmislimo o svakom izboru i pobrinemo se da budu korisni za učenike i cijeli razred. Nećemo im dopustiti da biraju ako znamo da je jedan od izbora štetan ili beskoristan.

Na ovaj način uključujemo učenike i potičemo ih da budu odgovorniji za vlastito učenje. Ako osjete da imaju više kontrole, vjerojatnije će slijediti naše upute onda kad im ne možemo dati izbor, već im moramo reći što točno trebaju činiti.

Kao što kaže knjiga Poučavanje ljubavlju i logikom: „Učitelji postižu bolju suradnju, koja im je potrebna, kad se odreknu kontrole, koja im nije potrebna.”

Genijalno, zar ne?

Dakle, dajte da budemo praktični. Kako to točno izgleda? Kakve bismo izbore trebali omogućavati učenicima?

To će ovisiti o vama, vašem stilu poučavanja, dobi vaših učenika, predmetu kojem poučavate i još milijun čimbenika. Zato ću vam dati popis ideja za omogućavanje izbora. Imajte na umu da su to samo ideje, neke od njih možda neće djelovati kod vaših učenika, druge će opet možda savršeno poslužiti.

ŽELIMO POTAKNUTI VAŠU KREATIVNOST I MAŠTU KAKO BISTE MOGLI OSMISLITI NOVE IDEJE ZA DIJELJENJE KONTROLE S VAŠIM UČENICIMA.

  • Radite u tišini, samostalno ili s partnerom.
  • Koristite se olovkom ili nalivperom.
  • Odaberite jedan zadatak koji ćete preskočiti. (To vam omogućuje da saznate koja je vrsta problema najizazovnija za učenike).
  • Riješite zadatke pod parnim ili neparnim rednim brojem.
  • Učite pjesmicu ili neki drugi zadatak za vježbanje pamćenja na početku ili na kraju sata.
  • Odaberite igru za ponavljanje gradiva. (Obvezatno ponudite dva-tri izbora umjesto da im dopustite da biraju bilo koju igru).
  • Hodajte u vrsti ili dvije.
  • Birajte temu za raspravu (uz dvije-tri mogućnosti).
  • Pišite test u ponedjeljak ili petak.
  • Birajte jednu od ponuđene dvije ili tri knjige koje ćete pročitati.
  • Predajte izvještaj u pismenom ili usmenom obliku odnosno kao višemedijska prezentacija.
  • Napravite plan učenja ili pišite bilješke.
  • Birajte gdje ćete sjediti (dok god ne radite probleme).
  • Riješite zadatke pismeno ili online.
  • Odaberite deset zadataka iz radne bilježnice. (Neće ni primijetiti da uče dok pokušavaju shvatiti koji su zadatci najlakši).
  • Birajte pjesmu koju ćete izvesti na školskoj priredbi.
  • Vježbajte pravopis na jedan od dva-tri ponuđena načina.
  • Predajte domaću zadaću svakodnevno ili jednom tjedno.
  • Birajte jednu humanitarnu akciju u kojoj ćete sudjelovati kao razred.
  • Provjerite svoj rad samostalno ili se zamijenite s kolegom iz klupe.

Ovakva vrsta izbora olakšava prenošenje dijela kontrole na učenike. Kad uvidite da su vaši učenici naučili donositi odluke, zatim otkrijete koja im vrsta izbora najviše koristi te kad nauče preuzeti kontrolu nad svojim učenjem, možete ići i korak dalje i proširiti izbore koje im dajete.

………………

NAPOMENA