Jučer-danas-sutra
POZNAVANJE SADRŽAJA NIJE „SVE NA SVIJETU”
Postoje drugi faktori koji su važniji za uspjeh u učionici
objavljeno: 10. siječnja 2019.

Poput mnogih drugih, uvijek sam smatrao da morate biti stručnjak za svoj predmet želite li biti dobar srednjoškolski profesor. Međutim, u posljednje sam vrijeme imao prilike promatrati nastavne satove nekih iznimnih učitelja koji nisu stručnjaci za područja koja poučavaju i to me potaknulo na to da preispitam svoja uvjerenja.

Odakle uopće dolazi ovakvo stavljanje naglaska isključivo na poznavanje sadržaja? Većina ljudi izvan profesije (a pogotovo roditelji) pretpostavlja da učitelji imaju diplomu iz područja koje poučavaju. Naravno, ako pogledamo malo pomnije otkrit ćemo da nisu svi učitelji specijalisti za područje koje poučavaju. I to je sasvim normalno! Međutim, znači li to da nisu profesionalci?

Većina predmeta zahtijeva određenu razinu znanja da bi ih se poučavalo, ali što više razmišljate o tome, tim više razumijete da je teško izmjeriti koliko točno znanja iz određenoga predmetnog područja morate imati da biste bili sposobni u učionici – ali i da postoje druge stvari koje učitelji trebaju, možda čak i više od predmetnog znanja.

Za mene je znanje o tome kako učenici uče ono što zaista čini dobrog učitelja. Sposobnost da reagirate na njihove potrebe i prilagodite im se, da im pomognete da postignu željene ishode put je do uspjeha u svakoj učionici. Olakšava li dobro poznavanje vašega predmetnog područja ovaj proces? Naravno. Trebate li imati potpuno znanje o predmetu koji poučavate da biste ovo postigli? Ne.

  • Je li poznavanje sadržaja važno?

Poznajem neke iznimno inteligentne pojedince koji zaista imaju problema s poučavanjem u učionici. Imaju više sadržajnog znanja nego što ću ja ikad imati, ali njihovi učenici ne uspijevaju.

Zašto? Zbog toga što ovi učitelji nisu sposobni predstaviti svoje znanje na način koji učenicima olakšava pristup tom znanju.

Umjesto da se usmjerimo na dubinu i širinu sadržajnog znanja, moramo više razmišljati na način da učitelji znaju što se od njih očekuje u nekom predmetu. Primjerice, ja sam stručnjak za engleski jezik i lingvistiku. Znači li to da ne mogu poučavati knjiženost? Definitivno nemam znanje u tom području koje imaju neki moji kolege, ali znam što se očekuje od mojih učenika i znam dovoljno da im pomognem da uspiju.

Ako ste sami detaljno proučili sadržaj koji poučavate, ako znate što je u kurikulumu i imate pedagoško znanje koje je potrebno da biste pomogli učenicima da napreduju, to vas sigurno čini kvalificiranima da poučavate taj predmet. Naposljetku, jedan je od najboljih učitelja matematike koje poznajem nekad bio učitelj tjelesnog odgoja.

S obzirom na to da sve manje ljudi bira ovu profesiju, možda bismo trebali biti otvoreniji prema ideji da poznavanje sadržaja nije „sve na svijetu”. Kad se radi o fantastičnim učiteljima, čini se da postoje drugi faktori koji su mnogo važniji!

……………

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com