Školstvo u medijima
SAZNAJTE KOLIKO STE BLIZU IZGARANJU
Zaključci najvećega svjetskog istraživanja o izgaranju učitelja
objavljeno: 24. siječnja 2019.

Možete mu pristupiti OVDJE.

Osmislio sam ovo istraživanje u dogovoru s liječnikom i nekoliko drugih istraživača, jer su učitelji sve više zabrinuti zbog utjecaja radnog preopterećenja na njihovo zdravlje. Istraživanje uključuje najranije simptome izgaranja kako bi se otkrilo koliko ste blizu izgaranju.

KOLIKO PROSJEČNO SATI RADITE TJEDNO?

Više od polovice sudionika u istraživanju radi toliko sati tjedno da to radno vrijeme nazivaju „neodrživim”. Vrlo ih je malo izjavilo da je njihovo radno vrijeme blizu „normalnome broju radnih sati” (12 posto).

Shvaćaju li oni koji vode obrazovanje da njihovi zahtjevi tjeraju učitelje da rade prekovremeno, što ih onemogućuje da budu i dobro roditelji svojoj djeci? I jesu li ti učitelji pošteno plaćeni za taj rad?

PRVI ZAKLJUČAK: mladi učitelji koji su tek počeli raditi iznenadit će se količinom obveza koju njihov posao podrazumijeva. Oni koji imaju djecu teško će moći udovoljavati svim školskim zahtjevima. Radno preopterećenje jedan je od glavnih razloga zbog čega učitelji iz godine u godinu napuštaju profesiju, a o utjecaju koji odlazak mnogih učitelja ima na zapošljavanje novih učitelja ne govori se dovoljno.

KAKO SPAVATE?

 

Čak 43 posto učitelja koji su sudjelovali u anketi spavaju manje od šest sat. Ne znamo koliko su njihove poteškoće sa spavanjem povezane s poslom, ali mnogi se učitelji žale na probleme sa spavanjem zbog stresa u školi.

I 31 posto onih koji nadoknade san tijekom vikenda spavaju manje tijekom tjedna kako bi nadoknadili nedostatak vremena za ispunjavanje radnih obveza.

DRUGI ZAKLJUČAK: neki se učitelji hvale malom količinom sna koja im je potrebna, kao da to pokazuje njihovu predanost ili snagu. To je zapravo opasno, jer je manje od sedam sati sna noću povezano s brojnim zdravstvenim problemima, uključujući i kraći životni vijek. Dobrobit nastavnika nije prioritet za mnoge škole i učitelji moraju biti proaktivni u praćenju sna i drugih zdravstvenih pokazatelja.

KAKAV DRUŠTVENI ŽIVOT VODITE?

 

Više od polovice anketiranih nastavnika tvrdi da zbog poslovnih zahtjeva nemaju vremena za privatni život.
Svatko tko poučava reći će vam da je za papirologiju, ocjenjivanje, planiranje i procjene potrebno znatno više vremena nego za provedbu lekcije. Nerealno povećanje opsega opteretilo je učitelje posljednjih desetljeća. Ironično je to što se u profesiji u kojoj su mnogi učitelji „zamjenski roditelji” mnogi od njih žale da nemaju vremena za vlastite obitelji.

TREĆI ZAKLJUČAK: većina škola ne omogućava uravnotežen poslovni i privatni život svojih učitelja i umjesto toga imaju nerealna očekivanja od njih. Bilo bi dobro da ravnatelji zapaze ovaj rezultat žele li zadržati pozitivne odnose koje učitelji imaju sa svojim učenicima.

KAKVO JE VAŠE RASPOLOŽENJE TIJEKOM JEDNOGA PROSJEČNOG DANA?

 

Ovo je pitanje važno, jer je razdražljivost rano upozorenje da se osoba teško nosi sa stresom. Srećom, 32 posto učitelja koji su sudjelovali u anketi sretno je i ne osjećaju stres na radnome mjestu. To je pozitivan dokaz da postoje škole gdje osoblje ima zdravu ravnotežu između rada i uživanja u poslu. Međutim, za 68 posto učitelja situacija nije takva, što dovodi do zaključka da je stres na poslu problem za mnoge učitelje.

ČETVRTI ZAKLJUČAK: stres na poslu vrlo je stvaran problem za mnoge učitelje. Mnogi su suočeni i s čestim okrivljavanjem, što ih obeshrabruje da podijele svoje osjećaje s drugima. Zbog ta je dva čimbenika zajedno vjerojatnost da će se izgaranje pojaviti u učiteljskoj profesiji veća nego bilo gdje drugdje.  

KOLIKO SE UMORNO OSJEĆATE SVAKOG DANA?

Kad analizirate odgovore na ovo pitanje i tome dodate radno vrijeme mnogih učitelja, rezultati su zabrinjavajući. Čak 58 posto učitelja kaže da su stalno umorni i čekaju prve sljedeće praznike da se odmore. Iako je ovaj rezultat subjektivan, školski praznici postoje s razlogom. Mnogi se učitelji oslanjaju na njih kako bi se lakše nosili s iscrpljujućom prirodom posla.

PETI ZAKLJUČAK: trajan umor može imati ozbiljne posljedice. Školsko rukovodstvo i oni koji vode obrazovnu politiku trebaju odlučiti što žele – stalno poboljšanje rezultata i sve veću kontrolu nad rezultatima ili iskusne učitelje koji žele ostati u struci.

KOLIKO RAZBORITO RAZMIŠLJATE NA RADNOME MJESTU?

To je važno pitanje, jer je nemogućnost koncentracije rani znak izgaranja. Petnaest posto učitelja koji imaju problema s koncentracijom (kad su umorni ili ne), trebali bi se najviše zabrinuti zbog toga.

Izgaranje smanjuje vašu učinkovitost. Važno je pratiti koliko je taj nedostatak koncentracije povezan s umorom kako bi se spriječilo izgaranje.

O ČEMU RAZGOVARATE S KOLEGAMA?

 

Mnogi učitelji kažu da su njihovi nadređeni u razgovorima o problemima s kojima se suočavaju ravnodušni ili, još gore, svaljuju krivnju na njih.

ŠESTI ZAKLJUČAK: usmjerenost na odgovornost u mnogim školama potiče „kulturu okrivljavanja”, koja odvraća nastavnike od pozitivnog dijeljenja problema.

MUČE LI VAS NAVEDENI PROBLEMI?

 

Više od 75 posto učitelja koji su se odazvali anketi žalili su se na navedene zdravstvene probleme koji su često povezani s neuspjehom u rješavanju stresa. To je zabrinjavajući znak da pritisak i radno opterećenje mnogih učitelja imaju stvaran fizički utjecaj.

SEDMI ZAKLJUČAK: nema mnogo zanimanja u kojima se zaposlenik osjeća fizički loše za vrijeme obavljanja svoje dužnosti. Ravnatelji koji su usmjereni na „poboljšanje” i vanjske procjene zapravo riskiraju zdravlje svojih zaposlenika. Čini se da se mnogi rukovoditelji u obrazovanju ne brinu o tome koliko ih njihov način upravljanja čini nedostupnima. To izravno utječe na fizičko zdravlje njihovih nastavnika.

PATITE LI OD IZGARANJA?

Na kraju, 4727 učitelja koji su ponudili odgovore na ova pitanja velik je broj i to, u najmanju ruku, naglašava trendove u obrazovanju koji zaslužuju istragu odgovornih.

Znakove izgaranja na radnome mjestu prepoznalo je 65 posto učitelja, 85 posto ustanovilo je da rade neodrživim tempom koji će rezultirati povećanjem rizika za njihovo zdravlje.

Kad će nemilosrdni nagon za „poboljšanjem” ishoda uzeti u obzir utjecaj koji ima na ljudska bića koja poučavaju? To zanemarivanje zdravlja i dobrobiti učitelja vrlo se loše odražava na ono što bi trebalo biti „brižna profesija”.

………………

NAPOMENA

  •  SAD: Not Waiting For Supermen – blog namijenjen učiteljima s naglaskom na inovacijama i isticanju problema u obrazovnom sustavu.
  • Izvor: notwaitingforsupermen.org