Savjeti stručnjaka
SAVJETI ZA MLADE UČITELJE
Smirenost i mudrost dolaze s godinama radnog iskustva
objavljeno: 28. siječnja 2019.

… često se susreću s početničkim problemima i teškoćama, poput prebrzog sagorijevanja i želje za uspjehom i rezultatima. Svi ovi, ali i drugi faktori dovode do stresa, zasićenja, gubitka strpljenja i kreativnosti. Mladi se učitelji često previše emotivno povezuju sa svojim učenicima, jer zbog neiskustva ne znaju gdje i kad podvući granicu.

Na fakultetu buduće učitelje nitko ne može dovoljno pripremiti na ulogu za koju se tako mukotrpno pripremaju. Pritom bi se trebalo uzeti u obzir da je svaki učitelj individualna osoba koja ne će jednako reagirati kad stane pred učenike i pogleda u njihove znatiželjne oči koje treba toliko toga naučiti. Neki će od učitelja prebrzo govoriti, neki će misliti kako zapravo ništa ne znaju, neki će čitati iz priprema, jer će trema biti prevelika, zaboravit će na govor tijela, pravilnu dikciju i još mnogo toga. Sve navedeno tipične su početničke pogrješke i neiskustvo na kojima se uči i s osmijehom prisjeća nakon nekoliko godina radnog iskustva.

Nudimo vam neke od savjeta i strategija koje će mladim učiteljima uvelike olakšati početak karijere u obrazovanju i svakodnevnom radu s djecom.

UČITELJI NE BI SMJELI IMATI LOŠ DAN

Bez obzira na privatne probleme ili probleme s kojima se susreću u učionici i na radnome mjestu, učitelji nemaju pravo na loš dan. Barem ne na način na koji bi ga voljeli izraziti, jer kod djece takav stav i ponašanje jednostavno nisu mogući. Učenici odražavaju ponašanje svojih učenika, upijaju njihovu energiju i ako osjete da je njihov učitelj taj dan nervozan, neraspoložen ili ljut ubrzo će se čitav razred jednako ponašati. Iako je katkad vrlo teško i iscrpljujuće zadržati pozitivan i optimističan stav, on je neophodan za dobrobit učenika i zajednički rad u učionici.

TRAŽENJE SAVJETA NIJE ZNAK SLABOSTI

Učitelji koje prati dugogodišnje iskustvo u obrazovanju i odgoju djece najbolji su savjetnici mlađim kolegama. Njima se uvijek vrijedi obratiti za savjet ili podršku prije nego što se poduzmu samostalni koraci u rješavanju problema. Iako je početak karijere oblikovan željom za samodokazivanjem i što većom samostalnošću, traženje pomoći i savjeta nikad nije znak slabosti. Upravo takav pristup rješavanju problema može spriječiti eskalaciju situacije u kojoj se mladi učitelj zatekne, bez obzira na to radi li se o problematičnom učeniku, nastavnim metodama ili uspostavljanju komunikacije u učionici. Nastavnici s više godina radnog iskustva često su odlični mentori i suradnici.

PRIPREME, PRIPREME I OPET PRIPREME

Učitelji cijeli svoj radni vijek provode – pripremajući se. Pripremanje za sat s učenicima kao i samo učenje nikad ne završava. Niti jedna generacija nije ista. Svaki je razred na svoj način jedinstven i neponovljiv i to je jedan od ključnih razloga zašto su pripreme za nastavu bitne. Individualizirani pristup svakom razredu, a i učeniku zahtijeva temeljite svakodnevne pripreme, pažljivo promatranje i procjenjivanje što se od nastavnih jedinica i metoda može postići te hoće li na kraju odgojno-obrazovni ishodi biti zadovoljavajući. Mladim učiteljima na početku karijere potrebno je određeno vrijeme u kojem će svladati vještine predavanja, ali pripreme su za svaki sat neizbježne.

PREUZIMANJE KONTROLE NAD SITUACIJOM

Učitelji nemaju pravo na loš dan, ali učenici, pogotovo oni mlađi koji su tek u procesu učenja kako kontrolirati svoje raspoloženje i ponašanje u učionici, lakše će pasti pod utjecaj kolektivnog ponašanja. Katkad će u pitanju biti isključivo pojedinci, ali postojat će dani kad će učitelj imati osjećaj kako se cijeli razred urotio protiv njega. Provokacije, netipično ponašanje, nepoštovanje, nepristojno odgovaranje samo su neki od mogućih scenarija kad nastavni plan ne ide u željenom smjeru. Upravo se u takvim situacijama gradi samokontrola prema netipičnom ponašanju, smirenost i prilagodljivost situaciji. Jer, nastavnik je taj koji mora preuzeti kontrolu nad situacijom. Dovoljno sna, kvalitetna prehrana i fizička aktivnost uvelike pomažu učiteljevoj samokontroli u ovakvim situacijama. Preporučljivo je dobro iskoristiti pauze između satova, jer već i pet minuta u miru i tišini može kvalitetno i blagotvorno pridonijeti učiteljevoj smirenosti. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema The Conversation ]