Savjeti stručnjaka
TEHNOLOŠKE I NETEHNOLOŠKE AKTIVNOSTI
Kako spriječiti „digitalno odvlačenje pozornosti” u učionici
objavljeno: 6. veljače 2019.

Međutim, digitalni uređaji, osim što omogućuju stjecanje informacija, također odvlače pozornost, a to može biti pravi izazov za učenike i njihova nastojanja da se usredotoče svaki put kad se za poučavanje služimo tehnologijom.

 Što možete napraviti da biste umanjili taj učinak u današnje doba? Evo nekoliko jednostavnih ideja.

1) DIGITALNE BILJEŠKE BEZ ODVLAČENJA POZORNOSTI

Laptopi, tableti i mobiteli iznimno su vrijedni alati za izradu bilježaka, jer učenicima omogućavaju da to naprave vrlo brzo i jednostavno. Nažalost, baš su zahvaljujući digitalnim uređajima učenici često rastreseni i nisu koncentrirani, pa to može biti složenije nego što mislimo.

Jedan je od načina na koje to možete riješiti jest da instalirate Distraction Free Mode za Google Docs i da bilješke uvijek izrađujete unutar platforme Google Docs. Ovaj alat, koji djeluje kao ekstenzija za Chrome, skriva sve alate i tipke, tako da učenici vide samo praznu stranicu.

To je vjerojatno bolje nego da se vraćate rukom pisanim bilješkama, jer je digitalne bilješke lakše podijeliti, a jednostavnije su i za uređivanje i mijenjanje uoči priprema za ispit. Dakle, nemojte odustati od digitalnog zapisivanja, isprobajte ovo rješenje koje će umanjiti učinak odvlačenja pozornosti pri poučavanju.

 2) ZAKLJUČAVANJE EKRANA I NADZIRANJE

U mnogim su učionicama tiskani udžbenici zamijenjeni digitalnima. Neke škole učenicima čak osiguravaju iPadove ili Chromebookove kako bi im olakšale učenje i smanjile težinu školskih torbi. Nažalost, učitelj ne može nadzirati sadržaj baš svakog digitalnog uređaja u učionici.

Srećom, Chromebook je nedavno uveo softver za kontrolu zaslona koji bi to mogao promijeniti. On omogućava učiteljima da zaključaju ekran Chromebooka svojih učenika odnosno da onemoguće bilo kakve mrežne pretraživače ili druge moguće čimbenike za odvlačenje pozornosti.

Iako ova mogućnost trenutačno nije dostupna, isti ćete učinak postići upotrijebite li Chromeovu ekstenziju Netop Vision Teacher

 

Za registraciju su potrebne tri stvari:              

  • profil Google Clasroom
  • Netop Vision Student (dostupan u Chromeovu internetskom dućanu)
  • Netop Vision Student Extension (dostupan u Chromeovu internetskom dućanu). 

U tu se svrhu možete poslužiti i alatom ClassHub. Nije besplatan, ali u njega vrijedi uložiti, jer može biti koristan svima učiteljima.

3) UGOVORI O UREĐAJU

Katkad je učenicima potreban drukčiji poticaj kako bi se mogli usredotočiti na nastavu. Naime, sastavite pismena pravila o uporabi elektroničkog uređaja i zatražite od učenika da potpišu taj „dokument”. Common Sense nudi opsežan i prilagodljiv Ugovor o uređaju kojim se možete koristiti. Ugovor potpisuju učenici i roditelj, stoga su obje strane svjesne dogovora.

Također možete dodati pravila vezana za posebne slučajeve odvlačenja pozornosti na popis vaših pravila koja određuju način uporabe elektroničkih uređaja te se tako pobrinuti da učenici budu svjesni onoga što se očekuje od njih kad se koriste digitalnim uređajem za učenje.

4) PRIHVATITE MODEL „MIJEŠANE UČIONICE” (eng. blended classroom)

Učenicima možda trebate ponuditi mješavinu tehnoloških i netehnoloških aktivnosti kako biste smanjili mogućnost odvlačenja pozornosti u učionici. To se naziva „miješano učenje” i bilo je vrlo popularno prije nekoliko godina kad je tehnologija prvi put na velika vrata ušla u učionice.

Common Sense Media predlaže: „Osmislite lekcije koje imaju predvidljiv tijek tehnoloških i netehnoloških aktivnosti.” Da biste to napravili, držite se sljedećega:

  •  uvedite i digitalne i tradicionalne aktivnosti u svakodnevne lekcije
  • činite „tehnološke stanke”, jer to učenicima daje priliku da provjere svoje uređaje
  • osmislite aktivnosti za koje nisu potrebni elektronički uređaje kad god je to moguće.

Ako već niste upoznati s ovim konceptom, evo još nekoliko izvora za miješano učenje: 

5) SMANJITE „DIGITALNE ODVLAČENJE POZORNOSTI”

Digitalni uređaji su prisutni i neće nestati te se nastavljaju razvijati, što znači da će postajati sve manji i bit će ih sve lakše sakriti. Zabrana korištenja tehnologijom u učionici nije rješenje. Umjesto toga, pronađite učinkovite načine na koje bi se vaši učenici mogli koristiti svojim digitalnim uređajima te učiti bez odvlačenja pozornosti.

To znači da ćete morati preuzeti kontrolu – nadzirite njihovu uporabu elektroničkih uređaja, katkad izbacite tehnologiju iz vaših nastavnih satova te uvedite „tehnološke stanke” za uporabu elektroničkih uređaja, jer učenici jedva čekaju da provjere svoje mobitele. Otkrijte što djeluje u vašoj učionici i pobrinite se da učenici ostanu što usmjereniji na učenje.

…………………

NAPOMENA

  • Blog Whoo’s Reading društvena je platforma koja spaja učitelje, učenike i obitelji te dijeli informacije o obrazovnim temama s posebnim fokusom na primjenu tehnologije u učionicama.
  • Izvor: blog.whooosreading.org