Zanimljivosti
GIMNAZIJA VUKOVAR
Do boljeg i sigurnijeg interneta
objavljeno: 6. veljače 2019.

… a naročito za mlađe korisnike. Svi – roditelji, skrbnici, nastavnici i odgajatelji – imaju ključnu ulogu i dijele odgovornost za odgoj i obrazovanje djece i mladih o potencijalima i rizicima digitalnog svijeta.

Baš kao i u stvarnom svijetu, odgovornost je odraslih utrti put i poučavati djecu i mlade o svemu što boravak u virtualnom svijetu nosi sa sobom i o svemu što je potrebno kako bi u tom svijetu bili sigurni. Neprimjereno ponašanje na internetu izlaže djecu i mlade raznim vrstama rizika, međutim rizici ne bi smjeli nikoga odvratiti od koristi i pozitivnih strana koje nam donosi digitalna revolucija.

Iz svega navedenoga proizlazi da je poučavanje djece osnovnim principima sigurnosti u online okruženju iznimno bitan korak kojim stvaramo pozitivna online iskustva djece i mladih. Škole svojim brojnim sadržajima u nastavi, izvannastavnim aktivnostima i projektima podižu razinu educiranosti u primjeni postupaka i mjera opreza koje djeca i mladi mogu poduzeti kako bi željene podatke znali organizirati i podijeliti a da ih pritom zadrže sigurnima od manipulacija i krađe. Na taj će način emotivno zdravlje i dobrobit djece i mladih biti velikim dijelom zaštićeni.

Ove su školske godine vukovarski gimnazijalci aktualizirali tri pitanja koja utječu na dobrobit djece i mladih korisnika, a to su:

  • društvene mreže
  • internetsko zlostavljanje
  • neprikladan sadržaj.

PRVO AKTUALNO PITANJE, pitanje društvenih mreža, predstavljeno je putem plakata izloženih u predvorju, a tematikom su se bavili najmlađi učenici vukovarske gimnazije. Plakatima su prikazani razni aspekti društvenih mreža, od pogleda na društvene mreže kao fenomena suvremenoga komuniciranja, utjecaja društvenih mreža na emocionalni život djece i mladih, pozitivnih i negativnih strana društvenih mreža, prikaza mogućnosti Yammera i Edmoda u nastavi i za nastavu, učinku lajkova, zamkama društvenih mreža, prijateljima online i offline te nizom drugih zanimljivih sadržaja. Plakati su izazvali visoku razinu zainteresiranosti učenika svih dobnih skupina te će ostati u predvorju još neko vrijeme, jer iako dan sigurnijeg interneta obilježavamo samo jedan dan on mora biti naša svakodnevica.

DRUGO AKTUALNO PITANJE, pitanje internetskog zlostavljanja – cyberbullyinga, učenici su predstavili putem prezentacija i videouradaka obrađujući potencijalne situacije poput poticanja grupne mržnje, vrijeđanja, uznemiravanja, slanja neprimjerenih poruka, krađe identiteta i podataka, i to promatrajući ih kroz aspekte uzroka i posljedica. Zaključak je morao dati odgovor na pitanja što učiniti, kome se obratiti za pomoć i kako spriječiti takva ponašanja i potencijalno rizične situacije. Ovim su se sadržajem bavili učenici drugih i trećih razreda, a svoje su prezentacije i videouratke predstavili tijekom Dana sigurnijeg interneta u predvorju škole. Tijekom odmora između školskih sati uvijek je nekoliko učenika autora uradaka bilo dostupno za pitanja, rasprave, polemike i dijeljenje znanja i iskustava s ostalim učenicima i nastavnicima. Odmori su bili vrlo dinamični, razgovori žustri, burni, ali nadasve poučni i konstruktivni.

TREĆE PITANJE bilo je rezervirano za najstarije učenike vukovarske gimnazije, koji su pitanje neprikladnog sadržaja promatrali i doživljavali na različite načine. Forma za izražavanje stavova i promišljanja bila je vođena rasprava. Budući da je ovo tema s kojom su se učenici tijekom svoga obrazovanja često susretali, interes za aktivnim sudjelovanjem nije izostao. Učenici su razmjenjivali svoje kriterije prosuđivanja i promišljali o razlozima svojih izbora kriterija te u konačnici iznosili svoje mišljenje. Razgovaralo se o širenju nasilnih i uvredljivih komentara, stvaranju internetskih stranica ili pisanju poruka koje sadrže priče, crteže, slike i šale na račun vršnjaka, načinima uznemiravanja, objavljivanju privatnih podataka ili neistina na chatu, blogu ili internetskoj stranici.

Zaključak o kojem su se jednoglasno usuglasili jest da roditelji i nastavnici trebaju zajedno i kontinuirano poučavati djecu sigurnom korištenju interneta kako bi mogli prepoznati potencijalnu opasnost i izbjeći rizična ponašanja. Zanimljivo je što su maturanti stavili naglasak na preuzimanje vlastite odgovornosti, odnosno potrebe da se djecu od najranije dobi uči o preuzimanju odgovornosti za vlastito ponašanje i za posljedice određenih postupaka, koje pogađaju njih same, ali i druge s kojima su u kontaktu.

Za učenike svih razreda pripremljen je Loomenov kolegij Dan sigurnijeg interneta 2019. s pitanjima vezanima za deset simulacija potencijalnih problemskih situacija s kojima je moguće susresti se u online okruženju. Situacije su odraz svakodnevnih online aktivnosti s potencijalnim rizicima ugroze privatnosti i sigurnosti. Nakon završetka, učenici su mogli preuzeti digitalni certifikat kao nagradu, a, još vrjednije od certifikata, mogli su raspraviti o ponuđenim odgovorima za pojedine situacije te osvijestiti i uvidjeti kako i situacije koje na prvi pogled djeluju potpuno bezazleno mogu prerasti u probleme kojima ugrožavamo vlastitu sigurnost, ne samo u online okruženju već i u stvarnome.

Iako već osam godina u kontinuitetu aktivno obilježavamo Dan sigurnijeg interneta, svake godine učenici ostvaruju nove i drukčije aktivnosti kojima uspijevaju podići svijest o potrebi sigurnoga i odgovornoga korištenja interneta, a to ulijeva nadu i vjeru da zajedno internet možemo učiniti boljim i sigurnijim mjestom za sve nas!

…….

Sanja PAVLOVIĆ ŠIJANOVIĆ, prof. mentorica | Gimnazija Vukovar