Jučer-danas-sutra
UČIONICA IZ SNOVA MICHAELA LINSINA
Učinkovito upravljanje učionicom može se naučiti
objavljeno: 26. veljače 2019.

… napisati recenzije njegovih knjiga Navike sretnih učitelja (Happy Teacher Habits) i najnovije Učionica iz snova Michaela Linsina (Michael Linsin’s Dream Class).

Zahvaljujući Linsinu, već tri godine nisam podignula glas u učionici. Nadam se da će njegova mudrost pomoći i vama da postignete isto. Donosim vam nekoliko najosnovnijih pouka „Učionice iz snova Michaela Linsina”.

VELIKI UČITELJI OMOGUĆUJU SLOBODU UNUTAR ZADANIH GRANICA  ■ Za razliku od mnogih mislioca u obrazovanju, Linsin se ne zalaže za politiku „sloboda i izbor učenika iznad svega”. Kako biste postigli zdravu praksu poučavanja, inzistira Linsin, morate imati jasno postavljene granice i visoka očekivanja unutar kojih učenici mogu uživati zdravu slobodu. Takvi visoki standardi zahtijevaju jasno, izričito oblikovanje dobrog ponašanja i očekivanih postupaka. U učionici učinkovitog učitelja, kad se pravilo prekrši, nema pregovora između učitelja i učenika. Postoje samo posljedice. U zdravoj je učionici najveća posljedica fizičko udaljavanje učenika iz učionice koju vole.

VELIKI UČITELJI PRIMJEROM POKAZUJU UČENICIMA KAKO SE PONAŠATI  ■ Umjesto da iščitavate svoje postupke i očekivanja iz nastavnoga plana, zašto ne pokažete učenicima kako se treba ponašati? Linsin objašnjava kako svojim petašima pokazuje postupke korak po korak, uživljavajući se u ulogu učenika. Uz humor i šaljive opaske na svoj račun, on pokazuje najosnovnije aktivnosti: raspoređivanje u vrstu nakon zvona, odlaganje ruksaka, uspinjanje stepenicama pravom stranom, pripremanje pribora za pisanje itd. Čak i ako niste najtalentiraniji glumac, ovo je strategija koju vrijedi iskušati.

VELIKI UČITELJI GRADE ODNOS S UČENICIMA ■  Linsin preporučuje da u nastavu ugradite osmijeh i zabavu. Ne morate osobno razgovarati s učenicima, za njih to može biti vrlo neugodno, a vi ćete djelovati kao učitelj koji poduzima očajničke mjere. Zadržite smisao za humor te budite ugodni i dosljedni svom načinu upravljanja učionicom pa će se odnos graditi sam od sebe.

VELIKI UČITELJI DIJELE ZASLUŽENE POHVALE ■  Česta zamka u koju upadaju mnogi učitelji jest hvaljenje učenika za rutinske postupke, kao što je premještanje stolaca ili dolazak na vrijeme. Time umanjujemo vrijednost svih naših pohvala i postavljamo niska očekivanja. Umjesto velike pohvale, Linsin preporučuje jednostavno „Hvala” ili osmijeh za dobro obavljene svakodnevne stvari. Učenici trebaju biti pohvaljeni kad zaista ulože dodatan trud ili postignu zavidan rezultat, a njihov rad mora biti prepoznat.

VELIKI UČITELJI POTIČU SAMOSTALNOST SVOJIH UČENIKA ■  Lebdite li nad svojim učenicima dok ispunjavaju zadatke, tražite li znakove zbunjenosti i bespomoćnosti? Hitate li im u pomoć ponavljajući svoje izlaganje? Prema Linsinu, takve akcije učenike čine ovisnima o našoj pomoći te im daje dopuštenje da se za vrijeme našeg predavanja isključe, očekujući da će im, zatreba li, gradivo biti ponovljeno. Kad se oslobodite obveze beskonačnog ponavljanja lekcije, učenici će biti pažljiviji na satu, postavljati više pitanja, naučit će se oslanjati jedni na druge i pisati bilješke prije nego što vam se obrate za pomoć. I, što je najvažnije, postat će samostalniji.

VELIKI UČITELJI OBRAĆAJU POZORNOST NA UČENIKOV POJAM VLASTITIH OGRANIČENJA ■  Učitelj se mora pozabaviti uobičajenim učenikovim pritužbama, poput „Ja ovo ne mogu”, „Ovo je preteško”, „To ionako nije bitno” i sličnima. Nažalost, mnogi učenici imaju lošu sliku o sebi potkrepljenu brojnim neuspjesima. Kako bi se suočio s ovim izazovom, Linsin se ponaša kao da je pred njim inteligentan razred koji je sposoban prevladati bilo koji akademski izazov. On svoje učenike smatra sposobnima. Ne prihvaća loš rad, hineći nevjericu kad učenik za kojeg zna da je sposoban za više predaje loš uradak. Zabranjuje kukanje i negativne komentare. Kad učenik dostigne postavljeni cilj, on naglašava njegovu pobjedu pokazujući koliko mu je stalo do njegovih učenika.

VELIKI UČITELJI UČENIKE SMATRAJU ODGOVORNIMA ZA SVOJE PONAŠANJE ■   Oni ne prijete posljedicama koje se nikad ne ostvaruju. Ne traže opravdanja za učenikovo ponašanje u njegovoj obitelji ili socioekonomskom statusu. Ne upuštaju se u rasprave s učenicima niti reagiraju na njihovo odgovaranje ili opravdanja za loše ponašanje. Oni mirno i bez emocija učenike smatraju odgovornima za svoje ponašanje. Linsin nudi nekoliko pravila za situacije u kojima je potrebno snositi posljedice: odnosite se prema učeniku s poštovanjem, ne držite im predavanja, ne pridajte im više pažnje nego ostalim učenicima, učinite točno ono što ste rekli, ne budite zlopamtilo.

VELIKI SU UČITELJI VELIKI PRIPOVJEDAČI ■  U središtu Linsinove filozofije poučavanja je važnost priča u poučavanju novoga gradiva. Priče su korisne, jer su pamtljive i zanimljive. Priče mogu sadržavati anegdote i zanimljive detalje iz vašega privatnog života.

………………

NAPOMENA

  •  SAD: Blackboardtalk – blog s praktičnim savjetima za učitelje.
  • Izvor: blackboardtalk.com