Savjeti stručnjaka
UČESTALOST OCJENJIVANJA
Kad je pravo vrijeme za provjeru i ocjenjivanje
objavljeno: 15. veljače 2019.

Drugi tvrde da učenike treba češće procjenjivati kako bi nastavnici stekli što više informacija te radi veće učinkovitosti. Iako se mišljenja razlikuju, jedna je stvar jasna: procjena je nužna za obrazovni proces. Ostaje jedino da škole, nastavnici i obrazovni stručnjaci utvrde kad i koliko često treba procjenjivati učenike.

Učiteljima težak zadatak može biti odrediti kad ocjenjivati. Pritom treba imati na umu dvije stvari: vrijeme za poučavanje gradiva i vrijeme za prikupljanje i procjenu rezultata.

Ne želite ocjenjivati učenike prije nego što im date vremena za svladavanje gradiva, ali istodobno ne želite čekati predugo i raditi procjenu kad više nitko od nje nema nikakve koristi.

UČESTALOST OCJENJIVANJA

Jedna je od najvećih roditeljskih briga učestalost ocjenjivanja. Mnogi su se od njih u online raspravama žalili, tvrdeći da njihova djeca mrze školu jer su izložena prekomjernom ocjenjivanju. Za učitelje i škole to je prava zagonetka. Morate se pobrinuti za potrebe učenika, ali da biste shvatili koje su to potrebe morate ih procijeniti.

Kad planirate kako ocijeniti učenike, postavite si sljedeća pitanja:

  • Što želim dobiti ovom provjerom?
  • Jesu li učenici spremni prihvatiti ocjenu?
  • Mogu li prikupiti potrebne informacije i bez formalnog ocjenjivanja?
  • Prije planiranja procjene učenika, morate uzeti u obzir i druge obvezatne procjene.

Razmotrite sljedeću situaciju.

Učitelj završava nastavnu jedinicu i nakon toga ispituje i ocjenjuje učenike. Sljedeći je dan kraj prvog polugodišta, tako da učenici moraju polagati i završni test. Kraj polugodišta ujedno znači da učenici moraju obaviti i provjeru postignuća kako bi se lakše pratio njihov napredak tijekom cijele školske godine. U učeničkim glavama to su tri važna ispita u jednom tjednu.

Učiteljica misli: „Ne procjenjujem baš često, ispitujem ih samo na kraju nastavne jedinice.”

Škola misli: „Ne procjenjujemo baš često, samo ispitujemo njihov napredak na kraju svakog polugodišta.”

Školski okrug misli: „Ne procjenjujemo baš često, samo obavljamo provjeru postignuća tri puta godišnje.”

Nitko ne uzima u obzir što drugi rade pri planiranju procjena. Svi pojedinci i organizacije koji ocjenjuju učenike (državni odjeli, obrazovni dužnosnici, školski administratori i nastavnici) moraju se udružiti kako bi izradili zajednički plan procjene.

IDEALNO VRIJEME ZA PROCJENU UČENIKA

Idealno je vrijeme za procjenu učenika onda kad rezultati procjena najviše koriste učenicima. Oni uključuju:

  • dijagnostiku i testiranje sposobnosti učenika na početku školske godine ili kad učenik pokazuje znakove poteškoća u učenju
  • ukupne i referentne procjene koje pomažu učenicima razumjeti njihovu trenutačnu razinu vještina i postaviti akademske ciljeve
  • dnevne formativne procjene koje pomažu nastavnicima u planiranju i prilagođavanju lekcija te provjeravanju razumijevanja.

Nastavnici i ostali koji su uključeni u ocjenjivanje učenika trebaju imati na umu da krajnja svrha svake procjene mora biti korisna za učenika. Svaka procjena koja ne pruža pravodobne korisne informacije ili koja ne pomaže napretku učenika ne bi trebala biti u rasporedu.

………………

NAPOMENA

  • SAD: BusyTeacher – usmjeren na obrazovnu tehnologiju, u vlasništvu ima portale koji izrađuju nastavne listiće i nude razradu nastavnih planova.
  • Izvor: busyteacher.org