SAD ■ DIGITALNI JAZ IZMEĐU BOGATE I SIROMAŠNE DJECE

Bogatu djecu odgajaju ljudi, a siromašnu – ekran

utorak, 19. veljače 2019.

Američke državne škole i dalje zagovaraju primjenu tehnologije u učionicama, promičući čak i „digitalne predškole”. Bogati, pak, žele potpuno izbaciti uporabu ekrana iz škola.

Bogatu djecu odgajaju ljudi, a siromašnu – ekran

The New York Times krajem prošle godine objavio je zanimljiv osvrt na upotrebu tehnologije u obrazovanju, ali i svakodnevici današnje djece.

Ne tako davno razgovaralo se o tome kako djeca iz imućnijih dijelova svijeta ili obitelji imaju lakši pristup internetu – počinju se njime koristiti u ranijoj dobi i na taj način razvijaju vještine koje njihovi siromašniji vršnjaci nemaju priliku razviti. Sama činjenica da se u mnogo škola domaća zadaća zadaje u online obliku, zvuči čudno znamo li da i dalje postoje mjesta na svijetu gdje ljudi nemaju pristup internetu – tek dvije trećine Amerikanaca imaju pristup internetu u svojim kućama. U Silicijskoj dolini, s druge strane, roditelji panično traže način da smanje upotrebu tehnologije kod djece, pozivajući se na istraživanja o tome kako je vrijeme pred ekranom štetno za njihov razvoj.

DRUŠTVENI EKSPERIMENT

U današnje vrijeme sve češće siromašnu djecu odgaja ekran, dok će se bogata djeca vratiti igranju s drvenim igračkama u luksuzu međuljudske interakcije. Predškolske ustanove čiji se plan i program zasniva na igri kakva je bila nekad sve su traženije u bogatijim dijelovima SAD-a, dok se, recimo, u američkoj državi Utah i dalje provodi projekt online školovanja, koji financira vlada i koji ima oko deset tisuća polaznika. Štoviše, organizatori su najavili da će se u ovoj godini isti projekt provoditi i u Wyomingu, Sjevernoj Dakoti, Južnoj Dakoti, Idahu i Montani. Također, ni „digitalne predškole” u nekim državama nisu rijetkost.

Prema podatcima organizacije Common Sense Media, tinejdžeri iz siromašnijih obitelji na dan u prosjeku provedu osam sati i sedam minuta pred ekranom, u zabavne svrhe, dok je kod djece iz imućnijih obitelji to isto vrijeme kraće, do pet sati i 42 minute. Podatci iz drugih dviju studija pokazuju kako djeca afroameričkog ili latinoameričkog podrijetla dva puta više borave pred ekranima nego bijela djeca.

Imućni roditelji u Silicijskoj dolini djecu šalju u Waldorf School of the Peninsula, u kojoj gotovo nema ekrana, dok susjedna državna škola Hillview Middle School ponosno promiče program u kojem svaki učenik uči uz pomoć iPada. U isto vrijeme u manje bogatim sredinama, kao što je Overland Park, predgrađe Kansas Cityja, roditelji pokušavaju pronaći način da skrate vrijeme koje njihova djeca provode pred ekranom. Mnoge psiholozi, stručnjaci u području ovisnosti o tehnologiji, ne slažu se s načinom na koji je većina aplikacija osmišljena, upravo da bi izazvala ovisnost – dakle automatski način, na koji među ostalima radi i YouTube, Instagram ili Snapchat.

– Ove tvrtke lažu školama, lažu roditeljima. Svi smo prevareni. Našu djecu podvrgavaju jednom od najvećih društvenih eksperimenata na svijetu – kaže Natasha Burgert, pedijatrica u Kansas Cityju.

Ona ustvari govori o nečemu što se mnogo puta moglo čuti, a to je da će roditelj djetetu uskratiti bitnu stvar za njegov razvoj ako mu ne omogući pristup ekranu.

– Ljudi u Silicijskoj dolini svjesni su da posjedovanje pametnog telefona u četvrtom razredu osnovne škole ne znači da će njihovo dijete sutra biti informatički stručnjak – kaže Pierre Laurent, koji je radio za Microsoft i Intel, a danas je u upravnom odboru waldorfske škole.

PETICIJA PSIHOLOGA

Unatoč svemu, poslovanje tvrtki koje pred djecu nastoje staviti ekrane cvatu. Apple i Google žestoko se bore za plasman svojih proizvoda u škole, i to za djecu u što ranijoj dobi, kad se navodno razvija njihova odanost određenim markama. Prema jednoj od studija koju je Google objavio, računala Chromebook i Google alati omogućili su djeci da budu spremna za uspjeh, jer su im pokazali znanja, vještine i ponašanje potrebno za odgovorne građane. Psiholozi, međutim, smatraju da se ovakvi proizvodi najbolje prodaju u školama koje pohađaju učenici iz siromašnijih obitelji.

– Mnoge škole u kojima radim nemaju dovoljno sredstava da organiziraju izvannastavne aktivnosti, a roditelji ne mogu plaćati usluge čuvanja djece. Golema je razlika u informiranosti o opasnostima tehnologije za djecu između bogatih i siromašnih obitelji – kazao je psiholog Richard Freed, autor knjige o opasnostima koje donosi pretjerana upotreba tehnologije kod djece.

On je jedan od 200 američkih psihologa koji su potpisali peticiju kojom osuđuju stvaranje platformi, namijenjenih djeci, a koje stvaraju ovisnost.

– Jednostavno, kad ove platforme zariju zube i namame djecu da se njima koriste – teško je učiniti bilo što da se ova ovisnost smanji – pojasnio je. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema The New York Times ]

Vezani članci
Školski portal: Učenicima slobodni dani radi mentalnog zdravlja

Učenicima slobodni dani radi mentalnog zdravlja

Mentalno je zdravlje jednako važno kao i tjelesno – to…

Školski portal: Veliki dug američkih studenata

Veliki dug američkih studenata

Pristojbe na javnom sveučilištu na kojem je stekla diplomu prvostupnice…

Školski portal: Slušajte, učitelji nisu drugi roditelji

Slušajte, učitelji nisu drugi roditelji

Recite mi sve što znate, recite mi što činiti, kako…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: „Odrastajući u digitalno doba”

„Odrastajući u digitalno doba”

… i ostvario pravo na financijsku…

Školski portal: Učinkoviti plan lekcije

Učinkoviti plan lekcije

Zvuči li vam ovo poznato? Joj,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…