UČENICI DILJEM SVIJETA IZOSTAJU S NASTAVE

Mladi prepoznali klimatske promjene kao ozbiljan problem koji prijeti njihovoj budućnosti

utorak, 19. veljače 2019.

Učenici diljem svijeta izostaju s nastave radi neprestanih prosvjeda koji osuđuju nedjelovanje svjetskih vlada radi klimatskih promjena. Od kolovoza 2018. desetci tisuća* mladih sudjelovali su u prosvjedima…

Mladi prepoznali klimatske promjene kao ozbiljan problem koji prijeti njihovoj budućnosti

… diljem Švedske, Švicarske, Belgije, Njemačke, Kanade i Australije. 

Ovaj pokret nastavlja rasti, a novi su prosvjedi izbili u Ujedinjenom Kraljevstvu i drugdje.

Današnji mladi ljudi prva su generacija koja je proživjela cijeli život pod prijetnjom katastrofalnih klimatskih promjena. Oni su sad prisiljeni poduzeti hitne korake zbog pitanja za koje je prethodnim generacijama nedostajala politička volja, organizacija i autoritet.

Govoreći na Svjetskom gospodarskom forumu u Davosu u siječnju ove godine, 16-godišnja švedska aktivistica Greta Thunberg pozvala je svoje vršnjake „da starije generacije smatraju odgovornima za nered koji su napravili i od nas očekuju da živimo u njemu.

Moramo im reći da ne mogu ovako nastaviti riskirati kad je u pitanju naša budućnost”. Mlada aktivistica pozvala je mlade da svoju ljutnju preusmjere u aktivističke svrhe.

Tijekom školskih štrajkova mladi su naglasili svoju zabrinutost o budućnosti Zemlje. Međutim, činjenica je da mnoga djeca i mladi već žive s posljedicama globalnih klimatskih promjena, koje uključuju prisilne migracije, nedostatak hrane, sušu, podizanje razine mora, ekstremne vremenske uvjete i onečišćenje pitke vode. 

Političke rasprave o klimatskim promjenama manipuliraju činjenicama, vrijednostima i problemima, što pridonosi stanju straha i tjeskobe među djecom i mladima u mnogim dijelovima svijeta. Npr., mnogi neokonzervativni i populistički pokreti u SAD-u, Europi i Australiji šire poruke u kojima niječu znanstvene dokaze klimatskih promjena te svaki pokušaj da se pristupi ovom problemu osporavaju na moralnim, religijskim ili političkim stajalištima. U isto vrijeme, mladi su izloženi apokaliptičnim vizijama katastrofalnih utjecaja klimatskih promjena putem interneta, društvenih medija, književnosti i filmova.

PREVIĐENO I PODCIJENJENO PITANJE

Još je 2007. godine australska studija provedena nad djecom u dobi od 10 do 14 godina otkrila da je polovica djece duboko zabrinuta zbog klimatskih promjena, dok je četvrtina zabrinuta da će svijet prestati postojati još za njihovih života. Unatoč tjeskobi i podijeljenosti današnjeg svijeta, klimatski štrajkovi otkrivaju rastući međunarodni pokret mladih koji su predani pružanju političkog otpora i nadi za bolju budućnost.

Politički vođe kritizirali su mlade zbog izostajanja s nastave kako bi se pridružili prosvjedima. Iako je istina da obrazovanje može i trebalo bi pomoći mladima da se uključe u ekološke, društvene i političke dimenzije klimatskih promjena, naš novi pregled akademske literature iz svijeta nalaže da se u školama ovom ključnom i neizostavnom pitanju ne prilazi dovoljno ozbiljno.

U mnogim se slučajevima klimatske promjene samo nakratko pojavljuju kao manja tema u sklopu prirodoslovnoga kurikuluma. Štoviše, otkrili smo da škole, zajednice i vlade rijetko pokazuju interes za ideje, iskustva i razumijevanja mladih o klimatskim promjenama. U mnogim su slučajevima mladi jednostavno prepušteni sami sebi, bez podrške šire zajednice.

 PRIMJER KREATIVNOG ODGOVORA NA PROBLEM

Istraživački projekt nazvan „Klimatske promjene i ja”, koji je trajao od 2013. do 2017. godine, pomogao je utemeljiti platformu na kojoj djeca i mladi mogu izraziti svoje stavove, svjesnost i razumijevanje o klimatskim promjenama u Novom Južnom Walesu u Australiji. Radili smo sa 135 djece i mladih, u dobi od devet do 14 godina i potaknuli ih da osmisle vlastita antropološka i kreativna istraživanja.

Njihovi su odgovori uključivali etnografske studije provedene u njihovim zajednicama, umjetnička djela, fotopriče, znanstveno-fantastične priče, poeziju i filmove. Ovim smo projektom otkrili da su klimatske promjene duboko utjecale na živote mladih ljudi te da su oni politički i kreativno motivirani poduzeti određene korake. Kao što je jedan 11-godišnjak rekao, u razgovoru s jednim od svojih vršnjaka:

 „To je doista strašno, posljedice klimatskih promjena događaju se sad i katastrofalne su. Sebično je i užasno koliko životinjskih i biljnih vrsta izumire zbog čovjeka.”

Ovaj osjećaj etičke i egzistencijalne krize odjeknuo je u intervjuima, pričama, pjesmama i filmovima mladih tijekom trajanja projekta. Jedan je desetogodišnjak zamislio blisku budućnost „u kojoj ljudi ispunjavaju sve svoje sebične želje, svijet u kojem ne bih želio živjeti”. Jedna je djevojčica pak izradila fotopriču s fotografijama srušenih stabala u svom susjedstvu, s naslovom:

 „Ubijamo mnoge stvari. Zloćudni smo ubojice. Ne shvaćamo da uništavamo svoje domove i domove svih drugih organizama.”

Međutim, među ovim mračnim porukama bilo je i nade i poziva na djelovanje. Dvanaestogodišnjak koji je sudjelovao u studiji rekao je:

„Promjena mora početi s nama. Moramo promijeniti svoje vrijednosti i ono što smatramo važnim za nas. Moramo napraviti drastične promjene u načinu razmišljanja i donijeti odluke o svojim svakodnevnim aktivnostima.”

Kao što je jedan devetogodišnjak rekao, „samo ljudi kojima je stalo mogu pomoći”. Naša je studija pomogla mladima da prenesu ovaj osjećaj etičke skrbi i odgovornosti u društveno djelovanje, uključujući putujuću izložbu, koju je vidjelo više od deset tisuća ljudi, i interdisciplinarni Kurikulum o klimatskim promjenama, koji je usvojen u više od 30 australskih škola.

Ova zarazna briga i inicijativa mladih da ustanu protiv nedjelovanja radi klimatskih promjena postala je jednim od najistaknutijih i obećavajućih otkrića projekta „Klimatske promjene i ja”.

I dok klimatske promjene djeci i mladima uskraćuju zdrav i sretan život, oni se koriste moćnim i kreativnim taktikama kako bi na političkoj platformi izrazili svoje stavove i suočili se s najvećim izazovom našeg doba.

 ……………..

 NAPOMENA

  • SAD: portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova iz akademske i istraživačke zajednice. Njihov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.

  • Izvor: theconversation.com

  • Photo by Will H McMahan on Unsplash

*  https://www.theguardian.com/environment/2019/feb/08/global-school-strikes-over-climate-change-head-to-the-uk

 

Vezani članci
Školski portal: Mlada aktivistica pokrenula školske štrajkove za klimatsku pravdu

Mlada aktivistica pokrenula školske štrajkove za klimatsku pravdu

Za konferencijskom govornicom našli su se mnogi poznati aktivisti i…

Školski portal: Puzanje pomaže razvoju mozga

Puzanje pomaže razvoju mozga

Koliko se često djeci obraćamo s ovakvim porukama? Tražimo od…

Školski portal: Promocija romana „Pogled pozitive”

Promocija romana „Pogled pozitive”

Uz promociju romana, otvorena je i izložba slika samouke slikarice…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Puzanje pomaže razvoju mozga

Puzanje pomaže razvoju mozga

Koliko se često djeci obraćamo s…

Školski portal: Gužva u Svemiru

Gužva u Svemiru

Uz dozu mašte uvijek u razredu…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…