Jučer-danas-sutra
UČENJE, EMOCIJE, GLAZBA...
Kako glazba motivira mozak na učenje
objavljeno: 28. veljače 2019.

… te u kakvom je to odnosu s određenim kognitivnim procesima, a pogotovo s učenjem.

Proteklih su godina istraživači usmjerili svoju pozornost na pitanje može li slušanje glazbe

imati pragmatičnu svrhu.

Npr., studije poput ove navode da se ljudi s Alzheimerovom bolešću koji pate od tjeskobe i drugih stresnih emocija bolje nose s takvim stanjima ako pritom slušaju glazbu.

Slušanje određenih vrsta glazbe moglo bi čak promijeniti naše poimanje i način na koji vidimo potencijalne partnere, dok vesele pjesme mogu pojačati našu kreativnost.

 

U novoj studiji istraživači sa Sveučilišta McGill u Montrealu pokazali su da glazbu možemo upotrijebiti kako bismo aktivirali centar za nagradu u mozgu te potaknuli učenje.

„Iako mnogi znanstvenici smatraju da intenzivne emocije i užitak koji glazba pruža potječu iz očekivanja, predviđanja i njihovih ishoda, još nemamo izravne dokaze koji bi poduprli ovu teoriju”, kažu istraživači.

U novom su se istraživanju znanstvenici koristili glazbom kao nagradom za učenje i funkcionalnom magnetskom rezonancijom (fMRI) da bi otkrili kako ugodna glazba potiče mozak na učenje te centar za nagradu u mozgu na očekivanje nagrade u obliku glazbe.

GLAZBA KAO NAGRADA POTIČE UČENJE

Znanstveni je tim ispitao 20 sudionika u dobi između 18 i 27 godina u sklopu eksperimenta u kojem je svaka osoba morala odabrati kombinaciju boja i uputa, a svaka je od kombinacija za sudionika mogla rezultirati ugodnom glazbom ili disonantnim, neugodnim zvučnim zapisom.

Nakon nekoliko pokušaja, sudionici su naučili koje kombinacije moraju odabrati da bi povećali svoje izglede za ugodnu glazbenu nagradu.

Znanstvenici su se tijekom eksperimenta koristili funkcionalnim MRI-om da bi izmjerili moždanu aktivnost sudionika. Zatim su, koristeći se posebnim algoritmom, izračunali razliku između učestalosti očekivanja primanja nagrade u obliku glazbe i stvarnog broja slučajeva primanja nagrade.

U daljnjoj usporedbi ovih podataka znanstvenici su otkrili da su ispravna predviđanja u vezi s povećanom aktivnošću u području mozga zvanom nucleus accumbens, koje su prethodna istraživanja  povezala s iskustvom užitka pri slušanju glazbe.

Ovo otkriće pokazuje da je glazba sama po sebi nagrada koja mozgu može pružiti dovoljno motivacije za učenje novih informacija koje će mu omogućiti da mnogo lakše pristupi ovom izvoru užitka.

Štoviše, sudionici koji su najčešće pronalazili odgovarajuće kombinacije i donosili ispravna predviđanja koja su svaki put bila u vezi s povećanom aktivnošću mozga u području nucleus accumbensa također su najviše napredovali u učenju tijekom ovih zadataka.

 „Ova studija pomaže objasniti kako apstraktni podražaji poput glazbe aktiviraju centre za užitak u našim mozgovima te kako glazba može potaknuti aktivnost centara za nagradu u mozgu koji potiču učenje” 

– objašnjava autor studije Benjamin GOLD

…………………

NAPOMENA

  • SAD: Medical News Today vodeća je zdravstvena izdavačka tvrtka u Ujedinjenom Kraljevstvu te jedna od deset najpopularnijih zdravstvenih mrežnih stranica u svijetu s više od 30 milijuna mjesečnih posjetitelja.
  • Izvor: medicalnewstoday.com
  • Photo by chuttersnap on Unsplash