ŠOKANTNI REZULTATI ISTRAŽIVANJA

Djeca su rođena kao kreativni geniji, ali ih obrazovni sustav zaglupljuje

ponedjeljak, 11. ožujka 2019.

U longitudinalnoj studiji znanstvenici su proveli test kreativnosti na 1600 petogodišnjaka, a čak 98 posto djece u granicama je genijalnosti.

Djeca su rođena kao kreativni geniji, ali ih obrazovni sustav zaglupljuje

Nakon pet godina u toj je kategoriji tek njih 30 posto, a kad su ispitani s 15 godina rezultat je pao na samo 12 posto

Dr. George LAND u jednome je svome izlaganju na TED-u, američkoj globalnoj platformi za promociju ideja vrijednih širenja, šokirao publiku kad je objavio rezultate testa kreativnosti razvijenoga za NASA-u, koji je naknadno upotrijebljen za testiranje školske djece.

Naime, dr. George Land i Beth JARMAN na NASA-in su zahtjev razvili visokospecijalizirani test koji će im dati sredstva za učinkovito mjerenje kreativnih potencijala NASA-inih raketnih znanstvenika i inženjera.

Test se pokazao vrlo uspješnim za NASA-ine svrhe, no znanstvenicima su ostavili nekoliko pitanja: odakle dolazi kreativnost?

Jesu li neki ljudi rođeni s njom ili su je naučili?

Ili to proizlazi iz našeg iskustva?

  • Znanstvenici su tad ispitali 1600 djece u dobi od četiri i pet godina.

Ono što su otkrili šokiralo ih je. U srži je testa, naime, sposobnost pristupiti problemima s novim se, različitim, kreativnim i inovativnim idejama, a čak 98 posto djece u granicama je genijalnosti u toj kategoriji.

Ali ovo nije prava priča. Znanstvenici su bili toliko zaprepašteni da su odlučili napraviti longitudinalnu studiju i ponovno ispitati djecu pet godina kasnije, kad su imali deset godina.

Rezultat?

Samo 30 posto djece sad je upalo u maštovitu kategoriju koja je u granicama genijalnosti. A kad su djeca ispitana s 15 godina postotak je pao na – 12 posto!

Što je s odraslima? Koliko nas je i dalje u kontaktu s našim kreativnim genijem nakon godina školovanja? Nažalost, samo dva posto.

I za one koji sumnjaju u dosljednost tih istraživanja – ili misle da bi mogli biti izolirani slučajevi – ti su rezultati zapravo bili replicirani više od milijun puta, piše inače politički analitičar Gavin NASCIMENTO, čiji je članak prvi put upozorio na ovu nevjerojatnu studiju i njegovu šokantnu implikaciju: školski sustav, naša naobrazba, udaljava nas od našega kreativnoga genija.

Razlog za to nije previše teško shvatiti; škola, kako to jasno zovemo, institucija je koja je povijesno uspostavljena kako bi služila željama vladajuće klase, a ne običnih ljudi. Da bi takozvana elita mogla održavati svoje raskošne životne stilove otvorenog luksuza – tamo gdje najmanje pridonose, ali uživaju najviše – shvaćaju da djeca moraju biti zaglupljena i mozak im mora biti ispran kako bi prihvatili njihov gramzivi sustav umjetne oskudice, beskrajnog iskorištavanja i neprekidnog rata – piše Nascimento.

Što sad?

Možemo li obnoviti svoju kreativnost?

Land kaže da imamo sposobnost biti na 98 posto ako želimo. Iz onoga što su otkrili iz studije s djecom i od načina na koji mozak funkcionira, dvije se vrste razmišljanja odvijaju u mozgu. Obje se koriste različitim dijelovima mozga i to je sasvim drukčija vrsta paradigme u smislu kako ono oblikuje nešto u našem umu.

Jedna se zove divergentnato je mašta, koja se upotrebljava za stvaranje novih mogućnosti.

Druga se naziva konvergentnakada donosite odluke, ispitujete nešto, kritizirate, procjenjujete.

Dakle, divergentno razmišljanje djeluje poput akceleratora, a konvergentno kao kočnica.

Otkrili smo što se događa s tom djecom kad ih školujemo – poučavamo ih da se istodobno koriste objema vrstama razmišljanja – kaže Land.

Kad netko od vas zatraži da smislite nove ideje i vi ih iznesete, u školi će vam reći: „To smo već ranije pokušali”, „To je glupa ideja”, „Neće funkcionirati” i tako dalje. Evo što moramo prestati raditi.

Kad zapravo gledamo u unutrašnjost mozga, vidimo da se neuroni međusobno suprotstavljaju i zapravo smanjuju moć mozga, jer stalno procjenjujemo, kritiziramo i cenzuriramo. Ako djelujemo pod strahom, upotrebljavamo manji dio mozga, ali kad se koristimo kreativnim razmišljanjem mozak živne – kaže Land.

Moramo ponovno pronaći tog petogodišnjaka u sebi. Ta sposobnost koju kao petogodišnjaci imamo nikad se ne gubi. To je nešto što vježbamo svaki dan kad sanjamo, podsjeća nas Land.

A kako ćemo pronaći tog petogodišnjaka?

Land nas sve izaziva: sutra uzmite vilicu, probudite petogodišnjaka u sebi i smislite tridesetak ideja o tome kako ćete je unaprijediti. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema Ideapod  ]

Vezani članci
Školski portal: Preminuo danski obiteljski psiholog Jesper JUUL

Preminuo danski obiteljski psiholog Jesper JUUL

HRVATSKU JE UPOZNAO VRLO DOBRO  Mnogima je poznat kao autor…

Školski portal: Mali genijalac Patrik ČUDIĆ briljirao u Kini i opet osvojio zlato

Mali genijalac Patrik ČUDIĆ briljirao u Kini i opet osvojio zlato

Velik je ovo uspjeh ne samo za Patrika nego i za Hrvatsku, a…

Školski portal: Ivan VOJVODIĆ, Bernard INKRET i Noel LAKIĆ kući se vraćaju s brončanim medaljama

Ivan VOJVODIĆ, Bernard INKRET i Noel LAKIĆ kući se vraćaju s brončanim medaljama

U ukupnom poretku Hrvatska je zauzela 42. mjesto. Naši učenici…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: „Odrastajući u digitalno doba”

„Odrastajući u digitalno doba”

… i ostvario pravo na financijsku…

Školski portal: Učinkoviti plan lekcije

Učinkoviti plan lekcije

Zvuči li vam ovo poznato? Joj,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…